اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

حجت‌الاسلام مومنی:

خروج از چارچوب حیا عامل هتک حرمت به مقدسات است

یکی از اساتید برجسته حوزه گفت:‌ بر اساس سخنان پیامبر اسلام(ص) اگر فرد بی‌حیا شد، خیانتکار می‌شود و اگر فردی التزام به ولایت عملی به ولایت فقیه نداشته باشد آن فرد خائن و بی‌حیا می‌شود، این فرد از چارچوب و مدار حیا خارج شده به همین علت هتک حرمت به ولی فقیه، امام زمان(عج) و امام رضا(ع) می‌کند.

خروج از چارچوب حیا عامل هتک حرمت به مقدسات است

حجت‌الاسلام سید حسین مومنی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به نگاه مسؤولان دولتی نسبت به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی اظهار کرد: با یک تحقیق میدانی و با توجه به بیاناتی که گفته شده واضح و مشخص است که دولت در مسیر منویات مقام معظم رهبری قدمی برداشته‌ یا نه.

وی با اشاره به روایتی از ائمه اطهار(ع) اضافه کرد: چرا جامعه و یا اشخاصی که در جامعه در مقام و مسؤولیت اجرا قرار دارند در مسیری قرار می‌گیرند که طبق تعریف علمی این مسیر، مسیر خیانت است و از رهگذر چه امری انسان به این خیانت می‌رسد؟

این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه اکنون شاهد هتک حرمت‌ها هستیم، تصریح کرد: مطالبه‌گری‌ها از امام معصوم بر خلاف آن چیزی است که در تعالیم دینی به ما آموزش داده‌اند؛ اگر اراده‌ خدا به هلاکت کسی تعلق بگیرد، نخست چیزی که از او گرفته می‌شود حیاست و اگر حیا از او گرفته شود این فرد خیانت‌گر و خائن می‌شود و بعد از آن لیاقت امانت و امانت‌داری نخواهد داشت و اگر لیاقت امانت‌داری نداشته باشد این فرد شیطان ملعون یعنی یک شیطان به تمام معنا می‌شود.

وی با طرح این سوال که آیا ممکن است اراده‌ کسی به هلاکت کسی تعلق بگیرد؟ گفت: اگر از فرصت‌هایی که ائمه اطهار(ع) در اختیار ما قرار داده‌اند استفاده کنیم می‌توانیم به تعالی برسیم.

مومنی با بیان اینکه آرزوی ائمه اطهار(ع) تحقق حکومت اسلامی است، عنوان کرد: اگر افراد بی‌تفاوت به این همه خون‌های شهدایی که بر زمین ریخته شده باشند زمینه‌ هلاکت فرد، قوم یا جامعه محقق می‌شود و اما نکته‌ دوم حیاست که نداشتن آن، خروج از مسیر عقل است.

وی خاطرنشان کرد: در روایت آمده که حیا نصف ایمان بوده و نیم دیگر آن عقل است و دین هم بر این راستاست؛ حیا به معنی خویشتن‌داری، خود کنترلی و تسلط بر هوای نفس است.

مومنی از بی‌حیایی، دروغ، ایجاد فتنه و سخن گفتن در مقابل ولی خدا به عنوان نمونه‌های بی‌حیایی نام برد و اظهار کرد: انسان احمق مقابل ولی خدا سخنی می‌گوید؛ طبق فرمایش صریح پیامبر اسلام یکی از نشانه‌های احمق بودن، سخن از روی کنایه گفتن و صریح و شفاف سخن نگفتن است.

وی ادامه داد: بر اساس سخنان پیامبر اسلام(ص) اگر فرد بی‌حیا شد، خیانتکار می‌شود و اگر فردی التزام به ولایت عملی به ولایت فقیه نداشته باشد آن فرد خائن و بی‌حیا می‌شود. این فرد از چارچوب و مدار حیا خارج شده به همین علت هتک حرمت به  ولی فقیه، امام زمان(عج) و امام رضا(ع) می‌کند و همه‌ این مباحث در روایت دینی به اثبات رسیده است.

مومنی با اشاره به برخی از موضع گیری ها مطرح کرد: از ادبیات این افراد مشخص است که حتی یک دور قرآن و روایت را نخوانده‌اند؛ امیرالمومنین(ع) به امام مجتبی(ع) می فرمایند «به زیردست و مخاطبت دروغ نگو زیرا اگر پشت سرت شمشیر زن هم نداشته باشی در دل مخاطبت ابهت داری و اگر به زیر دستت دروغ گفتی در نزد مردم ابهت نداری.»

انتهای پیام/78023*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول