اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی مطرح کرد

ضرورت آسیب‌شناسی برگزاری انتخابات در کشور/ بی توجهی به مستندات شهرستان‌ها و استان‌ها در ردها و تأییدهای نامزدهای شورا

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی به آسیب‌شناسی برگزاری انتخابات در کشور پرداخت و گفت: وجود فضای پرالتهاب آن هم در موضوعات غیراولویت‌دار کشور به صلاح نیست.

ضرورت آسیب‌شناسی برگزاری انتخابات در کشور/ بی توجهی به مستندات شهرستان‌ها و استان‌ها در ردها و تأییدهای نامزدهای شورا

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدحسین فرهنگی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک به مناسبت سالروز فتح خرمشهر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی اظهار داشت: حضور گسترده ملت بزرگوار ایران را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ارج نهاده و اشخاص موفق در این رقابت‌های گسترده تبریک عرض می‌کنم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آسیب‌شناسی انتخابات ریاست جمهوری نکات قابل تأملی را یادآور می‌شود، افزود: فضای پرالتهاب آن هم در موضوعات غیر اولویت‌دار کشور، حضور گسترده مسؤولان دولتی در موافقت‌ها و مخالفت‌ها با نامزدها بر خلاف نص صریح قانون به ویژه ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره 2 آن، پول‌پاشی در انتخابات، انواع بداخلاقی توسط نامزدها و هواداران آنها ایجاد فضاهای روانی کاذب،طرح ادعاهای خلاف قانون اساسی و خلاف قوانین و بعضاً خارج از اختیارات قانونی رئیس جمهور از جمله آسیب‌های جدی وارد بر انتخابات ریاست جمهوری است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: همگام و هماهنگ نبودن دولت‌ها با مجالس چه از نظر زمان مسؤولیت و چه از نظر ترکیب نیز بر مشکلات می‌افزاید.

ثبت‌نام گسترده داوطلبان فاقد حداقل‌ صلاحیت‌ها از صحنه‌های نامطلوب انتخابات است

وی با اشاره به دیگر معضل پیش روی انتخابات در کشور تصریح کرد: ثبت‌نام گسترده داوطلبانی که فاقد حداقل‌های صلاحیت‌ هستند از صحنه‌های نامطلوبی است که در هر انتخابات تکرار می‌شود و همه ناراحت می‌شویم و کاری هم نمی‌کنیم.

فرهنگی افزود: توصیه می‌کنم نمایندگان، دست‌اندرکاران و جریانات سیاسی در خصوص نظام پارلمانی جدی‌تر بیندیشند.

وی با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب نیز چند سال پیش بررسی مجدد صلاحیت‌های لازم افراد برای حضور در انتخابات را بلامانع اعلام کردند، تاکید کرد: بهترین زمان مطرح شدن و بررسی آن در شورای بازنگری قانون اساسی موضوع اصل 177 آن در ابتدای دوره دوم هر رئیس جمهور است که شائبه حذف آن دولت به نظر نرسد.

فرهنگی گفت: در نظام پارلمانی مردم نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند و آنها نسبت به انتخاب رئیس جمهور اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در شرایطی که مجلس دارای ترکیب گرایش‌های مختلف باشد، دولت ائتلافی تشکیل می‌شود؛مجلس از دولت منتخب خود حمایت می‌کند و ناهماهنگی بین سه قوه به طور اساسی از بین می‌رود،رئیس جمهوری هم وظایف خود را تحریف نکرده و به دنبال وظایف دیگران نمی‌رود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: می‌توان در بازنگری پیش‌بینی کرد که هر رئیس جمهور حداکثر هفت یا هشت سال مسؤولیت داشته باشد که این مدت قابل تکرار نباشد و تنها مجلس است که می‌تواند در تغییر او دخالت کند، انتظار دارم صاحب‌نظران این مهم را خارج از چارچوب‌های تنگ‌نظرانه مورد بررسی قرار دهند.

فرهنگی با اشاره به ایرادات وارده به روند برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: در جریان نظارت مجلس بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز ایرادات جدی وجود دارد، فقدان ساز و کارهای مناسب، بی‌توجهی به مستندات شهرستان‌ها، استان‌ها،ردها، تأییدها و بعضاً تأیید کسانی که محرومیت موثر کیفری در حوزه‌های جزایی، اخلاقی و مالی داشته و در گذشته از شورا کنار گذاشته‌اند، از آسیب‌های جاری در این انتخابات بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم در وهله اول نظارت به عهده شورای نگهبان باشد و در صورت به نتیجه نرسیدن آن ساز و کار بی‌عیب و نقصی برای این منظور پیش‌بینی شود تا بیش از این آبروی مجلس مخدوش نشود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در پایان از دولت تشکر می‌کنم که برای تبریز 2018 تصمیمات مناسبی اتخاذ کرده و امیدواریم تمام دستگاه‌های اجرایی در این رابطه وظایف خود را انجام دهند.

انتهای پیام/60001 /س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول