اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مخترع:

درمان قطعی زخم دیابت با کرم نیکا/ شرکت‌های دانش‌بنیان گره از کار مردم باز کنند/ «حمایت» واژه‌ای غریب است!

مخترع کرم نیکا و درمانگر بیماری دیابت گفت: یک شرکت دانش‌بنیان باید در بین اجتماع پژوهش و تحقیق و نیازهای افراد جامعه را بررسی کند بر حسب نیاز مردم به دنبال فکر و ایده برای رفع مشکلات آنها باشد.

درمان قطعی زخم دیابت با کرم نیکا/ شرکت‌های دانش‌بنیان گره از کار مردم باز کنند/ «حمایت» واژه‌ای غریب است!

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان،‌ شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی هستند که به شکل تعاونی یا کاملا خصوصی چند سالی است با اهداف گسترش اقتصاد بر پایه علمی و تحقیق و پژوهش‌های علمی و حمایت از مخترعین و ثبت اختراع و در نهایت تجاری کردن اختراع و پیدا کردن بازار شکل گرفته‌اند؛ افراد مختلفی با تأسیس این شرکت‌ها به اهداف خود رسیده‌ و بسیار موفق بوده‌اند و زمینه ایجاد اشتغال را برای بقیه خصوصا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به وجود آورده‌اند.

خوشبختانه رسانه‌ها، سایت‌ها،‌ جراید و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد موسس این شرکت‌ها برنامه و مصاحبه‌های مختلفی را داشته و در این زمینه اطلاع‌رسانی‌هایی شده که البته برای معرفی آن جای کار بسیار وجود دارد.

 این شرکت‌ها به عنوان حلقه‌ای هستند که بین ایده و فکر تا تبدیل به یک تکنولوژی و محصول قرار می‌گیرند و فکر را در مسیر درست هدایت می‌کنند پس لازمه پویا بودن این شرکت‌ها وجود فکر و ایده‌های نو و بکر است و کسانی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند باید فکری خلاق و تازه داشته باشند.

شرکت تحقیق و تولید فرآورده‌های طب سنتی نیکا یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که با موسس و مدیرعامل این شرکت به گفت‌و‌گو نشستیم:

فارس: لطفا خود را معرفی کنید.

محمدکاظم رشیدی هستم مخترع، مدیرعامل و موسس شرکت تحقیق و تولید فرآورده‌های طب سنتی نیکا؛ شرکتم در سال 91 به ثبت رسید.

 تحصیلاتم دیپلم است و تحصیلات دانشگاهی ندارم.

فارس: چه شد که جرقه تولید کرم نیکا به ذهن شما آمد؟

 تولید این کرم نیکا حاصل 10 سال کار شبانه‌روزی و تحقیق و پژوهش من روی قرآن،‌ کتاب‌های طب سنتی چون قانون،‌ مخزن‌الدویه،‌ کتاب عقیلی خراسانی،‌ احادیث و روایات، ‌مقالات مختلف و انجام کارهای عملی چون زنبورداری،‌ کشت و پرورش گیاهان دارویی و انجام آزمایشات متعدد بوده که بعد از این 10 سال به لطف خدا به نتیجه رسید و اکنون شاهد درمان قطعی بیمارانی که به من مراجعه می‌کنند هستم.

هدف از تأسیس این شرکت هم درمان بیماران زخم بستری و دیابتی و پایین آوردن تعداد معلولان و کاهش هزینه‌های این دسته از بیماران و درمان قطعی آنها و بالا بردن ضریب سلامتی مردم جامعه بود. در ادامه با ثبت شرکت اهداف گسترده‌تر شد و به دنبال رسیدن اهداف متعالی‌تر در تولید محصولاتی ایرانی با فکر و ایده ایرانی و به دست جوانان و نخبگان ایرانی است که باید ثابت کنیم کشور ما از هر نظری منابع موجود و فکر را دارد و می‌تواند با تولیدات خود حرفی برای گفتن داشته باشد.

لازم به ذکر است این شرکت فناور برتر در سال 91، در سال گذشته به عنوان شرکت دانش بنیان برتر در سال 95 از طرف دانشگاه علوم پزشکی رازی کرمانشاه و کارآفرین برتر استان همدان در سال 95 شناخته شده است.

 مقاله‌ای که در مورد تأثیر این دارو در بهبود زخمهای بیماران دیابتی نوشته شد از طرف بزرگترین ناشر علمی جهان مجله ELSEVIER در سال 2016 منتشر شده است.

فارس: در مورد این محصول بیشتر توضیح بدهید:

کرم « الیو وهانی نیکا» یک کرم منحصر به فرد بوده که من با هدف بهبود زخم پای افراد دیابتی و جلوگیری از قطع پای این بیماران  آن را اختراع کردم اما از این کرم می‌توان برای درمان و ترمیم آثار سوختگی،‌ بریدگی‌ها،‌ جای جوش بخیه،‌ درمان عفونت‌ها از آن استفاده کرد.

این کرم صد درصد گیاهی با شماره ثبت 79387 در 14 اردیبهشت‌ ماه 1394 توسط شرکت تحقیق و تولید فرآورده‌های شرکت نیکا ثبت اختراع شد و مجوز تولید کرم را از مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی و سنتی مکمل به شماره 665\94299 در تاریخ هفتم مهرماه 1394 کسب کرد، این محصول در شرکت داروسازی نظرآباد کرج به تولید انبوه رسیده و شرکت‌های بزرگ پخش دارویی در سراسر داروخانه‌های کشور توزیع می‌شود و در دسترس مردم است و بیماران می‌توانند به جای استفاده از داروهای شیمیایی که به قطع عوارض دارد از این کرم کاملا ارگانیک برای درمان زخم‌ها استفاده کنند.

در طول این سال‌ها بیماران زیادی به من مراجعه کرده‌اند که پزشک چاره‌ای جز قطع پا و دست نداشته، قطعی یک عضو یعنی معلول شدن یک انسان! مشکلات و مصائب بعد از آن که نه تنها خود فرد درگیر می‌شود بلکه کل خانواده هم درگیرند ولی با استفاده از این کرم طی مدت زمان کوتاهی بدون اینکه پایش قطع شود زخم‌ها بهبود یافته و آثار جراحات از بین رفته و این بیماران به زندگی عادی خود برگشته‌اند.

فارس: ترکیبات این دارو از چیست؟

این دارو از ترکیب عسلی است که از صفر تا صدش را خودم تولید می‌کنم، روغن زیتون که کاملا طبیعی است و چند گیاه دارویی از دیگر عناصر تشکیل این داروست. در قرآن از عسل به عنوان شفا یاد شده است و محققان بر این واقف هستند که عسل خاصیت اسیدی داشته و همین خاصیت باعث از بین رفتن باکتری می‌شود، عسل علاوه بر اینکه عفونت زخم را از بین برده مانع عفونت مجدد می‌شَود و در ترمیم و بهبود جای زخم بسیار عالی عمل می‌کند و در عسل ویتامین‌های A-B2-C-E-B6 وجود دارد و روغن زیتون کاملا ارگانیک که دارای ویتامین (F-A-E-C-K) و اسیدهای چرب است که در نرمی و شادابی پوست موثر است.

فارس: شما به عنوان کارآفرین برتر در سال گذشته از طرف دانشگاه کرمانشاه شناخته شدید چرا کرمانشاه؟ ضمن اینکه چند نفر با شما همکاری می‌کنند؟

در ابتدا عرض کنم که این شرکت یک اتاق فکر و پژوهش و تحقیق دارد که هر روز به فکر و ایده جدیدی می‌اندیشد. فرق یک شرکت دانش‌بنیان با دیگر شرکت‌ها این است که یک شرکت باید در میان اجتماع پژوهش و تحقیق و نیازهای افراد جامعه را بررسی کند بر حسب نیاز مردم به دنبال فکر و ایده برای رفع مشکلات آنها باشد. همچنین ما باید از هیچ و از چیزهایی که در جامعه حتی به چشم نمی‌آید چیزی بسازیم و اختراع کنیم. من این قدرت را دارم که نیمی از تخت‌های بیمارستان را حذف کنم.

در اتاق پژوهش شرکت مسؤول فنی یک دکترای داروساز هستند و همچنین 20 نفر ویزیتور که با مدارک عالی دانشگاهی که برای شرکت کار می‌کنند همچنین اعضای خانواده من در طول این سال‌ها جزیی از بدنه شرکت بوده و با من کار می‌کنند و با یک شرکت توانسته‌ام ایجاد اشتغال کنم.

در مورد اینکه چرا کرمانشاه،‌ چون در همدان شهر بوعلی سینای بزرگ به اینگونه شرکت‌ها و نوآوری‌ها بهایی داده نمی‌شود و سنگ اندازی‌های زیادی برای من و شرکتم داشته‌اند و من هم دیدم زمینه کار در کرمانشاه بهتر از همدان بوده حداقل با خیالی راحت و اعصابی آسوده‌تر کار خواهی کرد. هرچند این موضوع برای من سنگین است که نباید در شهر خودم کار کنم و باید به شهر دیگری بروم ولی متأسفانه مسئولان استانی به چیزی که اهمیت نمی‌دهند همین موضوعات است البته جای گلایه بسیار است که می‌دانم این گلایه‌ها راه به جایی نمی‌برد.

فارس: طب سنتی چقدر می‌تواند در درمان بیماری‌های مردم مفید و کمک‌کننده باشد؟

 این طب نیکان ما بوده و غربی‌ها از این طب ما بسیار بهره‌ها برده و می‌برند در حالی که در ایران مغفول مانده است؛ هرچند این روزها شاهد رشد جوانه‌هایی از این طب هستیم اما راه و زمان برای گسترش و همگانی شدن آن طولانی است. اما یک نکته مهم بوده که طب سنتی باید توسط افراد متخصص برای مردم اعمال شود و فردی که درمانگر است باید آشنایی و اشراف کامل بر طبع‌ها و مزاج ها و خاصیت ‌درمانی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی داشته باشد و کار را صادقانه برای باز شدن گره کار مردم و  نه برای کسب پول و درآمد انجام دهد.

فارس: این طب و استفاده از داروهای گیاهی که مواد و منابع کشور خودمان قابل تهیه است چقدر در اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند؟

 این یک نکته کلیدی بوده است و خیلی از مسئولان به آن توجه ندارند. رهبر ما سال‌هاست که در شعارهای سال و سخنرانی‌های مختلف به موضوع اقتصاد مقاومتی با تکیه بر نیروها،‌ منابع و سرمایه کشور اشاره می‌کند؛ مسئولان باید تمام نکاتی را که ایشان در مطالب خود بیان می‌کنند مشق کنند و در سیستم کاری و اداری خود پیاده کنند ولی افسوس که بعد از سال‌ها اتفاق خاصی نیفتاده و اگر هم بوده خود این مردم و به شکل خصوصی همت کرده‌اند.

شعار امسال «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» است که مسئولان اگر دلسوز مردم و کشور هستند باید با هدف درک مطلب فوق و اطاعت از  دستور رهبر لازم است حداقل صد مرتبه از روی دستور رهبر نوشته و سپس  بعد از سه ماه با اخذ یک نظرسنجی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان و کارآفرینان نتیجه تغییرات در عملکرد خودشان را مشاهده کنند و اگر نتیجه منفی بود مجددا بعنوان جریمه صد مرتبه از روی کل سخنرانی رهبر را بنویسند شاید ان‌شاءالله تغییراتی در وضع اقتصاد این کشور و استان ما بیفتد و چراغ کارخانه‌ها و کارگاه روشن شود؛ ما باید زمستان اقتصادمان را به بهار مبدل سازیم و در پاییز از میوه آن بهره‌مند شویم.

من با امکاناتی از طبیعت و اختراعی که انجام داده‌ام توانستم افرادی را استخدام و هم به تولید داروی کشور کمک کنم بدون اینکه ارزی خرج شود.

در بحث گیاهان دارویی و داروهای گیاهی می‌توانم بگویم که در طبیعت ایران خصوصا شهر همدان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی وجود دارد که مورد غفلت واقع شده است؛ به جای اینکه از دل طبیعت داروها را بیرون بکشیم دستمان را جلوی بیگانه برای گرفتن داروی شیمیایی دراز می‌کنیم که این داروها جوابگوی درمان نبوده و یا عوارض خودش را برجا می‌گذارد در حالی درمان درد خودمان در دل کشور و شهرهای خودمان است.

فارس: چه محصولات دیگری در دست تولید دارد؟

رشیدی: در حال پژوهش و تهیه یک کرم زیبایی هستیم و پیگیر کار ثبت آن؛ این کرم می‌تواند جایگزین بسیاری از کرم‌های خارجی با قیمت‌های بالا شود که البته که در بوروکراسی اداری گیر کرده است. همچنین یک معجونی که ضد سرطان‌، سنگ کلیه و آلزایمر است را در دست تهیه دارم.

فارس: سخن آخر:

 من 71 سال سن دارم و در طول این مدت فعالیتم، هرگز حرص پول و شهرت نداشته‌ام،‌ از روزی که کار پژوهشی خود را برای کرم نیکا شروع کردم تنها نیتم برای رضای خدا و کمک به هموطنانم بوده است؛ بگذریم از سنگ‌اندازی‌هایی که در این سال‌ها رخ داد ولی من ادامه دادم. از مسئولان می‌خواهم حالا که دستانمان را نمی‌گیرند پاهایمان را برای حرکت به جلو نگیرند و بگذارند ما مسیر خودمان را طی کنیم. هیچ تسهیلاتی نمی‌خواهم فقط اجازه بدهند  که با خیالی آسوده کار کنیم و دغدغه رهبر و مردم را برطرف سازیم و این داروهای زرق و برقدار را وارد نکنیم و خودمان بسازیم.

این شهر دارای منابع و طبیعت بکری و جوانان باسواد و متخصص بسیاری است که رها شده‌اند و باید یک برنامه جامع برای بهره‌وری از این‌ها در نظر گرفته شود تا هم مشکل اشتغال و بیکاری در این شهر حل شود،‌ هم آوازه این شهر به خاطر بوعلی سینا دوباره بلند شود و به همت این جوانان نگذاریم طب سنتی- ایرانی خودمان با آن همه کلیاتی که دارد به دست فراموشی سپرده شود و درد و بیماری مردم را به راحت‌ترین شکل درمان شود و شاهد گسترش امراض و معلولان شهر به خاطر بیماری‌ها نباشیم.

قصدم این بود که یک کارخانه بزرگ داروسازی در همدان با ظرفیت اشتغال ایجاد کنم اما متأسفانه نشد و من به کرج برای ساخت دارو رفتم. چرا باید محصولات معروف ما چون سیر و گردو به جای برندسازی و توزیع، صادرات حتی در شهر خودمان مورد بی‌مهری باشد و برویم از چین سیر و گردو وارد کنیم؟! چرا باید کرمانشاه برای ما فرش قرمز بیندازد و تنها من نیستم بلکه من نخبگانی را می‌شناسم که در همدان طرح‌ها و ایده‌هایشان خاک می‌خورد ولی با مهاجرت به جاهای دیگر موفق هستند؟!

==============

مصاحبه‌گر الهام شهابی

==============

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول