اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

کارشناس سازمان غذا و دارو مطرح کرد

عوارض مصرف زولبیا و بامیه در بیماران مبتلا به دیابت/ قندهای ساده‌ای که منجر به چربی می‌شوند

کار‌شناس تغذیه اداره کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: مضرات استفاده از زولبیا و بامیه بیش از فواید آن است.

عوارض مصرف زولبیا و بامیه در بیماران مبتلا به دیابت/ قندهای ساده‌ای که منجر به چربی می‌شوند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، زهره پوراحمد، کار‌شناس اداره کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره مصرف زولبیا و بامیه که اغلب در ماه رمضان مورد مصرف روزه‌داران قرار می‌گیرد، با بیان اینکه مصرف زولبیا و بامیه فواید و مضراتی دارد، اظهار داشت: مضرات استفاده از این شیرینی بیش از فواید آن است.

وی افزود: این شیرینی باید در جعبه هایی به فروش برسد که این جعبه ها از سازمان غذا و دارو مجوز های بهداشتی لازم را دریافت کرده باشد بر روی بسته بندی جعبه ها آرم سازمان غذا و دارو هک شده باشد در غیر این صورت از مصرف آن ها پرهیز نمایند.

وی در ادامه به فواید این شیرینی اشاره کرد و گفت: از فواید زولبیا و بامیه فقط می‌توان به این اشاره کرد که برای لحظات اول بعد از افطار به جهت اینکه دارای قندهای ساده بالایی است، یک تا دو عدد توصیه به مصرف می‌شود و این قندهای ساده سریع شکسته می‌شوند و قند خون مورد نیاز را سریع بالا می‌برد.

 پوراحمد اظهار داشت: بر عکس فواید که مختصر است، مضرات آن بی‌شمار است و می‌توان به کالری بالای آن که منجر به افزایش وزن و ناراحتی‌های متعاقب آن می‌شود، اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه قندهای ساده آن بالاست، به همین دلیل اصلا به بیماران دیابتی و همچنین افراد عادی بجز در همان لحظات اولیه افطار توصیه نمی‌شود؛ چراکه قندهای ساده در بدن سریع به چربی تبدیل می‌شوند.

کار‌شناس اداره کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه زولبیا و بامیه چربی بالایی دارند، اظهار داشت: این شیرینی‌ها درون روغن بطور غوطه‌ور سرخ می‌شوند و از همه مهم‌تر اینکه احتمال دارد از روغن‌های نامناسب برای طبخ آن استفاده شود در نتیجه با وجود آنکه چربی بالایی دارند، مواد مخاطره‌آمیز برای سلامتی مانند پراکسید و اسیدیته نیز دارند.

 پوراحمد در پایان گفت: از آنجا که معمولا نوع مصرف با مقاومت همراه خواهد بود توصیه می‌شود که در مصرف زولبیا و بامیه احتیاط شود و به یک الی 2 عدد در روز اکتفا کنید.

لازم به ذکر است، متخصصان توصیه می‌کنند روزه‌داران این شیرینی سنتی و مخصوص ماه مبارک رمضان را کمتر مصرف کنند و حتی از این شیرینی چشم بپوشند و شیرینی‌های طبیعی را جایگزین کنند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول