اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

هشتاد و دومین شماره فصلنامه «قبسات» منتشر شد

هشتاد‌ و دومین شماره فصلنامه «قبسات» با طرح مقالاتی نظیر شناخت ضعف ساختاری نظریه عقلانیت و معنویت، الهیات فمینیست به مثابه تفسیر هرمنوتیکی کتاب مقدس و حضرت آدم(ع) و گناه در مرتبه عشق منتشر شد.

هشتاد و دومین شماره فصلنامه «قبسات» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس، هشتاد و دومین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در حوزه فلسفه دین و کلام جدید منتشر شد، در این شماره مقالاتی نظیر «نگاهی به منطق تدوین مبانی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» حمیدرضا شاکرین، «ترسیم الگوی روش‌شناختیِ مطالعه دینی بر مبنای مفهوم‌شناسیِ «روی‌آورد»، «روش» و «پارادایم»» احمد عبادی و «ضعف ساختاری نظریه عقلانیت و معنویت» سیدمحمد اکبریان منتشر شده است.

«شناخت حضوری و ساختار اتحادی؛ مبانی و دیدگاه صدرالمتالهین در باب ماهیت معرفت عرفانی» سیداحمد فاضلی، «الهیات فمینیست به مثابه تفسیر هرمنوتیکی کتاب مقدس» محمدجواد ذریه، زهرا آبیار،‌ سیدمهدی امامی‌­جمعه، «مناسبات فقه و اخلاق» محمد عالم‌‏زاده نوری، «ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی از منظر قرآن در دیدگاه علامه طباطبایی» محمدعلی اسدی‌­نسب و «حضرت آدم(ع) و گناه در مرتبه عشق» زهرا توکلی، مجید صادقی حسن‌­آبادی از دیگر مقالات شماره جدید نشریه قبسات است.

حمیدرضا شاکرین در مقاله «نگاهی به منطق تدوین مبانی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» می‌نویسد: جایگاه و نقش مبانی در نظریه‏پردازی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ملاحظات لازم در شیوه جستجو، کشف و تبیین مبانی، گونه‌شناسی، چگونگی طبقه‌بندی و منطق تدوین آن، از جمله مسایلی است که بدون توجه به آنها نمی‌توان انتظار داشت الگو جهت صحیح خود را بازیابد و غفلت از آنها زمینه‌ساز مشکلات، کاستی‏ها و چه بسا انحرافات و اعوجاجاتی در این مسیر خواهد شد. 

سیدمحمد اکبریان در مقاله «ضعف ساختاری نظریه عقلانیت و معنویت» بیان می‌کند: نظریه عقلانیت و معنویت تلاش دارد با پیوند میان معنویت و عقلانیت، رنج‏‌های بشری را چاره کرده، آرامش برای انسان هدیه آورد؛ هدفی که دین را از تأمین آن ناتوان دیده، معنویت را در عصر حاضر جایگزین مناسب آن می‌‏داند، این رویکرد به عنوان یک نظریه طبعاً باید از چارچوب و ساختار صحیح برخوردار باشد و تأکید زیاد نظریه‎پرداز بر عقلانیت که شامل عقلانیت گفتاری است، انتظار می‌‏رود ساختار عقلانی و منسجم دور از ایهام و ابهام داشته باشد.

همچنین در مقاله «حضرت آدم(ع) و گناه در مرتبه عشق» می‌خوانیم:  داستان حضرت آدم(ع) در قرآن مورد توجه اکثر متکلمان و فیلسوفان است. اصولاً شیوه قرآن بر آن است که مسایل و مفاهیم ذهنی و معقولات ورای محسوسات و فراتر از درک محدود بشری را به یاری تمثیل و تشبیه معقول به محسوس بیان نماید؛ اما باید توجه داشت که مواد داستان و ساختار درونی دارای واقعیت است. طبق آیه «وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى»  (طه: 121) حضرت آدم(ع) مرتکب عصیان شده است. مفسران با مشرب‌های مختلف کلامی و عرفانی به‏ گونه‌ای آیه را تفسیر می‌کنند که خدشه‌ای بر عصمت حضرت آدم(ع) وارد نشود. با این وجود باز هم شبهاتی مطرح است که پاسخ مفسران به حل آنها نمی‌انجامد. با بررسی دقیق مفردات آیه و استفاده از روایات می‌توان گفت این آیه بیانگر نحوه سیر و سلوک آدم در دنیاست و با عصمت حضرت آدم(ع) هیچ‏گونه منافاتی ندارد. حضرت آدم(ع) در اثر خوردن از درخت ممنوعه و توجه به غیر خدا از درگاه الهی رانده شده و نمی‌تواند مانند پیامبر اکرم(ص) به مراتب بالای ولایت دست یابد و عاصی خوانده می‌شود.

به گزارش فارس، فصلنامه قبسات با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سردبیری محمد محمدرضایی و با همکاری قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه منتشر ‌می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تکمیل اطلاعات و تهیه این فصلنامه به وبگاه فصلنامه علمی پژوهشی قبساتیا پایگاه اینترنتی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول