به گزارش خبرگزاری فارس، هشتاد و دومین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در حوزه فلسفه دین و کلام جدید منتشر شد، در این شماره مقالاتی نظیر «نگاهی به منطق تدوین مبانی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» حمیدرضا شاکرین، «ترسیم الگوی روششناختیِ مطالعه دینی بر مبنای مفهومشناسیِ «رویآورد»، «روش» و «پارادایم»» احمد عبادی و «ضعف ساختاری نظریه عقلانیت و معنویت» سیدمحمد اکبریان منتشر شده است.
«شناخت حضوری و ساختار اتحادی؛ مبانی و دیدگاه صدرالمتالهین در باب ماهیت معرفت عرفانی» سیداحمد فاضلی، «الهیات فمینیست به مثابه تفسیر هرمنوتیکی کتاب مقدس» محمدجواد ذریه، زهرا آبیار، سیدمهدی امامیجمعه، «مناسبات فقه و اخلاق» محمد عالمزاده نوری، «ضرورت اسلامیسازی علوم انسانی از منظر قرآن در دیدگاه علامه طباطبایی» محمدعلی اسدینسب و «حضرت آدم(ع) و گناه در مرتبه عشق» زهرا توکلی، مجید صادقی حسنآبادی از دیگر مقالات شماره جدید نشریه قبسات است.
حمیدرضا شاکرین در مقاله «نگاهی به منطق تدوین مبانی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» مینویسد: جایگاه و نقش مبانی در نظریهپردازی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ملاحظات لازم در شیوه جستجو، کشف و تبیین مبانی، گونهشناسی، چگونگی طبقهبندی و منطق تدوین آن، از جمله مسایلی است که بدون توجه به آنها نمیتوان انتظار داشت الگو جهت صحیح خود را بازیابد و غفلت از آنها زمینهساز مشکلات، کاستیها و چه بسا انحرافات و اعوجاجاتی در این مسیر خواهد شد.
سیدمحمد اکبریان در مقاله «ضعف ساختاری نظریه عقلانیت و معنویت» بیان میکند: نظریه عقلانیت و معنویت تلاش دارد با پیوند میان معنویت و عقلانیت، رنجهای بشری را چاره کرده، آرامش برای انسان هدیه آورد؛ هدفی که دین را از تأمین آن ناتوان دیده، معنویت را در عصر حاضر جایگزین مناسب آن میداند، این رویکرد به عنوان یک نظریه طبعاً باید از چارچوب و ساختار صحیح برخوردار باشد و تأکید زیاد نظریهپرداز بر عقلانیت که شامل عقلانیت گفتاری است، انتظار میرود ساختار عقلانی و منسجم دور از ایهام و ابهام داشته باشد.
همچنین در مقاله «حضرت آدم(ع) و گناه در مرتبه عشق» میخوانیم: داستان حضرت آدم(ع) در قرآن مورد توجه اکثر متکلمان و فیلسوفان است. اصولاً شیوه قرآن بر آن است که مسایل و مفاهیم ذهنی و معقولات ورای محسوسات و فراتر از درک محدود بشری را به یاری تمثیل و تشبیه معقول به محسوس بیان نماید؛ اما باید توجه داشت که مواد داستان و ساختار درونی دارای واقعیت است. طبق آیه «وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى» (طه: 121) حضرت آدم(ع) مرتکب عصیان شده است. مفسران با مشربهای مختلف کلامی و عرفانی به گونهای آیه را تفسیر میکنند که خدشهای بر عصمت حضرت آدم(ع) وارد نشود. با این وجود باز هم شبهاتی مطرح است که پاسخ مفسران به حل آنها نمیانجامد. با بررسی دقیق مفردات آیه و استفاده از روایات میتوان گفت این آیه بیانگر نحوه سیر و سلوک آدم در دنیاست و با عصمت حضرت آدم(ع) هیچگونه منافاتی ندارد. حضرت آدم(ع) در اثر خوردن از درخت ممنوعه و توجه به غیر خدا از درگاه الهی رانده شده و نمیتواند مانند پیامبر اکرم(ص) به مراتب بالای ولایت دست یابد و عاصی خوانده میشود.
به گزارش فارس، فصلنامه قبسات با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سردبیری محمد محمدرضایی و با همکاری قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه منتشر میشود.
علاقهمندان میتوانند برای تکمیل اطلاعات و تهیه این فصلنامه به وبگاه فصلنامه علمی پژوهشی قبساتیا پایگاه اینترنتی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه کنند.
انتهای پیام/