اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

جهل خودسرانه ترامپ جهان را بهم ریخت

هشدار برای دولتی‌ها/ لزوم خروج ایران از زیر بار تعهدات سنگین توافق نامه پاریس

با انتشار خبر تصمیم جدید رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق نامه پاریس و کاهش اعتبار این توافقنامه در سطح جهانی، باید از مسئولان دولتی پرسید آیا لازم است که سند ملی معاهده تغییرات اقلیمی پاریس از سوی ایران تصویب شود؟

هشدار برای دولتی‌ها/ لزوم خروج ایران از زیر بار تعهدات سنگین توافق نامه پاریس

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، ساعاتی پیش در آستانه روز جهانی محیط زیست، رخدادی که مدتها بود دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشدار داده بود بوقوع پیوست وآمریکا به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین کشورهای آلاینده محیط زیست جهان، معاهده تغییرات اقلیمی پاریس را ترک ‌کرد.

دونالد ترامپ که یکی از وعده های انتخاباتی اش را برای خروج از توافقنامه پاریس مطرح کرده بود، پس از گذشت چند ماه از ورودش به کاخ سفید به قول خود وفا کرد. خروج ترامپ از معاهده پاریس به حدی برای جهانیان سنگین بود که با واکنش های متعددی از سوی سران جهان مواجه شد.

جان کری، به تصمیم شب گذشته دونالد ترامپ برای خروج از معاهده پاریس واکنش نشان داد و از «جهل خودسرانه» ترامپ در برابر این توافق انتقاد کرد.

مکرون رئیس‌ جمهوری فرانسه در گفتگوی تلفنی با ترامپ پس از اعلام خروج آمریکا از معاهده پاریس گفت: چیزی برای مذاکره دوباره وجود ندارد.

صدرالاعظم آلمان این تصمیم را تاسف بار خوانده و نخست وزیر دانمارک امروز را برای جهان غم انگیز عنوان کرده است، حتی به دنبال اعلام خروج آمریکا از توافق تغییرات اقلیمى ساختمان شهردارى پاریس به نشانه تعهد به این پیمان به رنگ سبز در آمد.

با خروج آمریکا، توافق نامه پاریس به طور کلی ارزش خود را از دست داد

علیرضا بازارگان عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیر در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج از معاهده  پاریس  در گفت و گو با خبرنگار فارس بیان می کند: واکنش ترامپ موجب بهم ریختن دنیا شده است چراکه با خروج آمریکا از این معاهده، توافق به طور کلی ارزش خود را از دست می دهد؛ آمریکا در کنار چین به عنوان بیشترین تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان شناخته می شود.

این صاحب نظر خروج ترامپ را از نگاه اقتصادی برای آمریکا در کوتاه مدت مثبت عنوان می کند و می گوید: از آنجایی که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مستلزم کاهش استفاده از سوخت های فسیلی است درواقع  انرژی کمتری را در اختیار صنایع قرار می گیرد و چرخه اقتصادی می خوابد.

وی می افزاید: ترامپ به جای اینکه بخواهد یک معضل جهانی را حل کند یک تصمیم خودخواهانه برای رشد اقتصادی امریکا گرفته است. هرچند ترامپ در کوتاه مدت به اقتصاد آمریکا کمک خواهد کرد ولی در آینده به چندان دور از کشورهایی که در زمینه انرژی های پاک سرمایه گذاری کرده اند، عقب خواهد ماند.

بازارگان تاکید می کند: دود این تصمیم ترامپ به چشم ملت امریکا خواهد رفت.

آیا صلاح است ایران زیر بار تعهدات سنگین معاهده پاریس برود و به اقتصاد خود ضربه وارد کند؟

اما براساس معاهده پاریس کشورهای امضا کننده ملزم شده اند که سازو کارهای درونی را برای اجرای آن در نظر بگیرند، ایران نیز که از جمله امضا کنندگان این تعهد نامه است، که باید برای تهیه  سند ملی معاهده پاریس اقدام کند، اما به گفته برخی صاحب نظران تعهداتی که ایران خود را به آن پایبند کرده است با قانون اساسی مغایرت دارد.

بازارگان به مسئولان دولتی هشدار می دهد که در تنظیم این سند ملی دقیق عمل کنند و از طرفی باید تصمیم بگیرند که با توجه به شرایط موجود و خروج آمریکا از این توافق نامه آیا صلاح است ما زیر بار چنین تعهدات سنگینی برویم و به اقتصاد کشور خود ضربه وارد کنیم؟ در حالیکه کشور آمریکا که بیشترین میزان تولید گازهای گلخانه ای را دارد از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده است.

معاهده پاریس با هدف  گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شکل گرفت و تمام اعضای سازمان ملل بجز سوریه و نیکاراگوئه اجرای داوطلبانه این توافق را پذیرفته اند. دولت جمهوری اسلامی ایران نیز با توافق پاریس همراهی داشته است و لایحه پیشنهادی دولت در مورد موافقتنامه پاریس در جلسه مورخ ٢٣ آبان ١٣٩٥ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید ولی شورای نگهبان اوایل دیماه همان سال مصوبه مجلس را واجد ابهام دانسته و عودت داد و هنوز این لایحه بلاتکلیف مانده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول