اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بوشهر

فارس گزارش می‌دهد

پخت بامیه از زبان یکی از شیرینی‌پزهای قدیمی بوشهری

اگرچه مردم استان بوشهر در طول سال علاقه خاصی به استفاده از بامیه به عنوان یک شیرینی در سفره‌های خود دارند اما در طول ماه مبارک رمضان حجم استفاده از این نوع شیرینی در استان بوشهر در سطح بسیار وسیعی انجام می‌شود که طرز ساخت آن نیز جالب است

پخت بامیه از زبان یکی از شیرینی‌پزهای قدیمی بوشهری

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، اگرچه مردم استان بوشهر در طول سال علاقه خاصی به استفاده از بامیه به عنوان یک شیرینی در سفره‌های خود دارند اما در طول ماه مبارک رمضان حجم استفاده از این نوع شیرینی در استان بوشهر در سطح بسیار وسیعی انجام می‌شود.

محمد عقیلی‌مهر که در بازار بوشهر به نام حاج محمد دوغی شیرینی‌پز دارای اعتبار است میزبان ما برای نگارش گزارشی شد که چگونگی پخت زولوبیا و بامیه برای ما تشریح کرد.

عقیلی‌مهر حدود 50 سال است که شیرینی‌پزی می‌کند. بسیار خوش خلق و مهربان و جدی است. اولین چیزی که در کارگاه او مراجعه‌کننده را به خود جلب می کند سینک شستشوی دست و وسائل اوست. در این سینک 4 مایع ظرفشویی و سه پودر شستشو قرار دارد.

حدود 20 یا 25 دقیقه پیش او می‌مانم. در این بیست- بیست و پنج دقیقه 17 بار دستش را می‌شوید. مراقب است که با کفش در انبار مواد اولیه نروم. کارگاه بسیار گرم است و ایستادن در آن گرما سخت است. مجبوریم زبان شیرین و مهربان عقیلی‌مهر این پیشکسوت راسته بازار قنادان بوشهر را به خاطر گرمای طاقت فرسای کارگاه نیمه تمام بگذاریم و زمینه را برای ترک هر چه زودتر کارگاه شیرینی‌پزی فراهم کنیم.

عقیلی‌مهر گفت: از ده سالگی در بازار شیرینی‌فروشی و شیرینی‌پزی فعالیت کرده و کارش را با کافه "قنادی ما" در خیابان احمدی شیراز زیر نظر حاج سید ابراهیم سبحانی شروع کرده است.

وی ادامه داد: دوازده سال پیش او کار کردم و وقتی خوب کارش را یاد گرفتم برای کسب و کار بهتر به بوشهر آمدم. در بوشهر هم حدود 8 سال نزد دایی‌ام حاج حسن خدادادی  معروف به کربلایی حسن قناد کار کردم و بعد از 8 سال فعالیت یک کارگاه تاسیس کرده و روی پای خودم استادم.

عقیلی‌مهر در خصوص دستور پخت بامیه بوشهری گفت: طرز تهیه بامیه در مقیاس زیاد که من کار می‌کنم به این شکل است ک در ابتدا 5 کیلوگرم آرد را می‌پزیم و بعد از خنک‌شدن آرد، آن را با 3 کیلوگرم تخم‌مرغ و یک و نیم کیلوگرم روغن مایع مخلوط می‌کنیم.

وی ادامه داد: سپس به این مخلوط 6 کیلوگرم آب گرم اضافه کرده و حسابی ورز می‌دهیم تا بعد از یک ساعت مایه به دست آمده را در دستگاه بامیه‌زن ریخته و آن را در روغن داغ سرخ می‌کنیم.

پیشکسوت بازار قنادان بوشهر اظهار داشت: بعد از پخته‌شدن بامیه، چند ساعتی می‌گذاریم تا بامیه‌های سرخ شده مقداری از گرما بیفتد و سپس آنها را در محلول بسیار غلیظ شیره شکر شناور می‌کنیم که البته باید شیره شکر داغ باشد.

وی عنوان کرد: بعد از این که شیره شکر در تن بامیه فرو رفت و با هم ممزوج شدند آن را از شیره بیرون می‌آوریم که البته طرز تهیه شیره شکر هم به این شکل است که 60 کیلوگرم شکر را با بیست لیتر آب مخلوط کرده و می‌جوشانیم که در فرآیند تهیه شیره شکر حدود 2 لیتر آب تبخیر می‌شود.

عقیلی‌مهر در خصوص تفاوت بامیه بوشهری با بامیه تخم مرغی گفت: همه فرآیند تهیه بامیه بوشهری با بامیه مخصوص تخم مرغی یکی است و تنها تفاوت این دو شیرینی این است که در بامیه بوشهری به ازای ده کیلوگرم آرد، سه کیلوگرم تخم مرغ ریخته می‌شود اما در بامیه تخم مرغی به ازای 10 کیلوگرم آرد فقط 8 تا 9 کیلوگرم تخم مرغ وجود دارد.

در حالی که به دلیل شدت گرما در کارگاه بامیه‌سازی تنفس کردن هم بر ما سخت می‌شود حاج محمد عقیلی‌مهر را با زبان روزه در کارگاهش تنها می‌گذارم و به مردم روزه‌دار بوشهری نگاه می‌کنم که برای خرید این شیرینی بامیه در مغازه‌های قنادی به صف شده‌اند.

انتهای پیام/ 30/ 3347

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول