اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

در گفت و گو با فارس عنوان شد

مردم از خرید گوشت در کشتارگاه های سنتی خودداری کنند

پزشک مرکز بهداشت شهرستان سنندج گفت: مردم به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو باید از خرید گوشت و فراورده‌های گوشتی در کشتارگاه سنتی و غیر استاندارد خودداری کنند.

مردم از خرید گوشت در کشتارگاه های سنتی خودداری کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در حال حاضر تعداد زیادی بیماری مشترک میان انسان و حیوان وجود دارد که می‌تواند از طریق تماس مستقیم منتقل شود و شخص مبتلا را در معرض خطرات جدی قرار دهد که تب خونریزی دهنده کریمه کنگوو از جمله این بیماری‌ها،  است که این روزها از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در فصل گرما است.

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی خطرناک، مشترک بین انسان و دام است که با شروع  فصل گرما ابتلا به آن آغاز و اوج می‌گیرد، این بیماری از طریق گزش کنه و تماس انسان با خون و بافت‌های آلوده دام منتقل می‌شود.

مصرف گوشت دام‌هایی که سلامت آن‌ها به تائید بازرس‌های سازمان دامپزشکی نرسیده باشد، می تواند موجب انتقال بسیاری از عوامل بیماری‌زای مشترک میان انسان و دام از جمله تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به انسان شود.

به گفته کارشناسان دامپزشکی برای پیشگیری از این بیماری لازم است که از کشتار دام خارج از کشتارگاه جدا خودداری شود، مصرف گوشت و آلایشات خوراکی تازه می‌تواند ناقل برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باشد، هنگام کار وو  ذبح دام توسط قصاب‌ها از وسایل حفاظت فردی از قبیل، لباس‌کار مناسب، چکمه، دستکش، ماسک و عینک استفاده شود.

 خودداری از تماس مستقیم بین پوست و غشای مخاطی انسان با خون و ترشحات دام کشتاری، خودداری از له‌کردن و جداسازی کنه‌های موجود روی بدن دام‌ها با دست و مراجعه سریع به مراکز بهداشتی درمانی در صورت ایجاد هر گونه زخم یا جراحت جدی در حین کشتار یا بروز علائم بیماری از مباحث مهمی است که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

به منظور آشنایی بیشتر با این بیماری خطرناک که این روزها موجب اضطراب و نگرانی شهروندان شده است، گفت‌وگویی با فرزین بیدارپور، پزشک مرکز بهداشت شهرستان سنندج داشته‌ایم که در ادامه می آید.

فارس:  تب کریمه کنگو  چگونه منتقل می‌شود ؟

بیدارپور: نوعی کنه ناقل این بیماری است، این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند، انسان‌ها نیز در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس و تماس با فرد بیمار به این تب گرفتار می‌شوند.

فارس: آیا این بیماری تازه وارد ایران شده است؟

بیدارپور: خیر. نخستین بار به بیماری تب کریمه کنگو در ایران  در کتاب گنجینه خوارزم‌شاه جرجانی در سال ۱۱۱۰ اشاره شد است و در سال ۱۹۷۰نیز وجود بیماری در ایران ثابت شده است.

فارس: این بیماری در حیوانات چه علائمی دارد؟

دکتر بیدارپور: در حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند بیماری علائم مشخصی ندارد و حداکثر موجب تب می‌شود، بنابراین کارکنان کشتارگاه‌ها و سلاخ‌خانه‌ها به احتمال زیاد متوجه بیماری دام نخواهند شد.

فارس: علائم این بیماری در انسان چیست؟

دکتر بیدارپور: شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال هم‌زمان با فصل فعالیت کنه است، علائم این بیماری در انسان شامل، تب، سردرد شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی‌چشم و سرخی گونه، خونریزی« مثلا به صورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیع‌تر، خون‌دماغ» است.

فارس: آیا این ویروس واکسن دارد؟

برای دام‌ها وانسان واکسن معتبر پیشگیری وجود ندارد، اما با رعایت  اقدامات پیشگیرانه می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

فارس: آیا برای این بیماری درمانی وجود دارد؟

بیدارپور: در انسان مبتلا  بیشتر درمان حمایتی برای رفع عوارض و خطرات بیماری است، داروهای ضد ویروس برای درمان این بیماری وجود دارد که تاثیر مثبتی هم دارند اما در مجموع درمان اختصاصی ندارد.

فارس: چه کسانی در معرض ابتلا هستند؟

بیدارپور: دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی مخصوصا در بیمارستان‌ها در معرض ابتلا و خطر جدی با این بیماری کشنده هستند.

فارس: آیا خوردن گوشت و جگر می تواند موجب ابتلا به این بیماری شود؟

بیدارپور: این بیماری از راه خوردن گوشت حیوان ذبح شده که در یخچال فریز شود، منتقل نمی‌شود، بنابراین از مصرف گوشت و جگر خام بلافاصله بعد از ذبح خودداری کنید.

فارس : برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری چه نکاتی را توصیه می‌کنید؟

مصرف گوشت دام‌هایی که سلامت آن‌ها به تائید بازرسان سازمان دامپزشکی نرسیده باشد، بسیاری از عوامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو را به انسان انتقال می‌دهد، از خرید گوشت و فراورده‌های گوشتی در کشتارگاه سنتی و غیر استاندارد خودداری کنید.

مردم گوشت و سایر فراورده‌های گوشتی دامی را پیش از مصرف به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال « ۴ درجه سانتیگراد» نگهداری کنند و  از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی و  مراجعه به رستوران‌های بین راهی که قدام به تهیه غذا با گوشت کشتار روز می‌کنند، جدا خودداری کنید.

فارس: به عنوان سوال پایانی، آیا در استان کردستان و به ویژه شهرستان سنندج مورد مشکوک به این بیماری تا کنون مشاهده شده است؟

 بیدارپور: خوشبختانه تا کنون مورد مشکوک و مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان کردستان و شهرستان سنندج مراجعه نکرده و وجود نداشته است.

فارس: از این که وقت خود را دراختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.

من نیز از خبرگزاری فارس برای انجام این مصاحبه و اطلاع رسانی به مردم تشکر می کنم

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول