اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران مطرح کرد

اصلاح الگوی مصرف راهكار خوداتكايی در برنج/امسال مشکل کم‌آبی برای کشت برنج نداشتیم

رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت: بايد سعی شود افزايش توليد در واحد سطح و بهينه كردن مصرف برنج در دستور كار قرار گيرد.

اصلاح الگوی مصرف راهكار خوداتكايی در برنج/امسال مشکل کم‌آبی  برای کشت برنج نداشتیم

دلاور حیدرپور امروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، درباره وضعیت کشت برنج در استان اظهار کرد: برنج از جمله زراعت‌های مهم کشور و مازندران است که در پایان مراحل کشت است و تاکنون با مشکل کم‌آبی مواجه نشدیم.

وی با بیان اینکه بیشتر اراضی کشاورزی که در چند سال گذشته امکان کشت نداشت امسال به کشت برنج اختصاص یافت، تصریح کرد: پیش‌بینی کشت اول 213 هزار هکتار است که تاکنون 96 درصد از شالیزارهای مازندران نشاکاری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: کشاورزان در زراعت برنج باید مراقبت و مدیریت لازم را داشته باشند چرا که برنج محصولی است که نیاز شدید به آب دارد و کشاورزان می‌توانند با توصیه تحقیقاتی 25 تا 30 درصد از شالیزارها را با مدیریت مزرعه و آبیاری تناوبی در مصرف منابع آبی صرفه‌جویی کنند.

این مسؤول با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 90 تا 95 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به کشت دوم و پرورش رتون اختصاص یابد، افزود: سال گذشته سطح زیر کشت پرورش رتون و کشت دوم 82 هزار هکتار بود.

حیدرپور بیان کرد: منابع آبی در کشاورزی حرف اول را می‌زند و کشاورزان باید مدیریت صحیح در مصرف آب کشاورزی داشته باشند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه برنج پرمحصول تولید بیشتری دارد و در کاهش وابستگی به برنج وارداتی کمک می‌کند،در حال حاضر شرایط در مازندران به‌گونه‌ای است که کشاورزان اقدام به کشت دوم می‌کنند و برای اینکه به خوداتکایی بیشتری در تولید برنج برسیم باید سطح زیرکشت ارقام پرمحصول را افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و 250 هزار تن شلتوک از شالیزارهای مازندران تولید شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال افزایش پنج تا هشت درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

این مسؤول بیان کرد: با توجه به اینکه 40 درصد تولید شلتوک کشور در مازندران است باید تلاش شود با استفاده از تکنولوژی روز و یافته‌های تحقیقاتی عملکرد این محصول در واحد سطح افزایش یابد.

حیدرپور ادامه داد: براساس برآوردهای کارشناسی شده بخش کشاورزی، تولید برنج در کشور سه میلیون تن است که 600 تا 800 تن کسری داریم که باید از خارج وارد شود و بر این اساس باید سعی شود افزایش تولید در واحد سطح و بهینه کردن مصرف برنج در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت تضمینی برنج قبل از کشت مشخص می‌شود اما در حال حاضر با قیمتی که در بازار وجود دارد قیمت تضمینی جایگاهی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: با توجه به اینکه برداشت گندم در مازندران آغاز شده است، هر کیلوگرم گندم با قیمت یک‌هزار و 300 تومان با دو درصد افت غیرمفید و چهار درصد افت مفید از گندم‌کاران خریداری می‌شود.

این مسؤول افزود: 27 مرکز خرید برای گندم در مازندران دایر شده است که در صورت افزایش مراجعه‌کننده این تعداد به 34 مرکز افزایش می‌یابد.

حیدرپور با بیان اینکه تا روز گذشته 17 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد، ادامه داد: هر کیلوگرم کلزا با قیمت تضمینی 2 هزار و 783 تومان و با دو درصد مواد خارجی و 10 درصد رطوبت خریداری می‌شود و رطوبت 20 درصد به بالا هم قابل دریافت است اما از وزن محصول کم می‌شود.

وی گفت: تا روز گذشته 60 درصد بهای کلزا به کشاورزان پرداخت شد و تا 10 روز آینده تمام بهای این محصول پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/86035/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول