اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

یادداشت اعتراض آمیز ایران به سازمان ملل

جمهوری اسلامی ایران سکوت طولانی سازمان های بین المللی بخصوص سازمان ملل متحد را مشوق اصلی توسعه تجاوزات رژیم صدام می داند.

یادداشت اعتراض آمیز ایران به سازمان ملل

رخدادهای 22 خرداد 63

چکیده:

  • صدام پس از اعلام موافقت با پیشنهاد سازمان ملل دزفول را با 4 موشک به خاک و خون کشید.

 

  • یادداشت اعتراض آمیز ایران تسلیم دبیر کل سازمان ملل شد.

 

  • آیت الله خامنه ای: در مقابل عراق کوتاه نمی آییم و متجاوز را سرکوب می کنیم.

 

  • هاشمی: صدام قابل مذاکره نیست او یک جنایتکار جنگی است که باید محاکمه و مجازات شود.

 

  • جنگ داخلی در بیروت بار دیگر شدت گرفت.

 

اصابت 4 موشک به دزفول

علی رغم ادعای صدام مبنی بر قبول درخواست تقاضای دبیر کل سازمان ملل در خودداری از حمله موشکی و بمباران هوایی مناطق مسکونی شهرهای میهن اسلامیمان صبح دیروز بار دیگر صدامیان کافر برای سومین بار طی هفته گذشته شهر مقاوم و شهید پرور دزفول را مورد حمله موشکی قرار داد و 4 موشک به مناطق مسکونی این شهر پرتاب کرد.

بر اساس گزارش های رسیده از دزفول حمله موشکی تا کنون 28 نفر شهید و 250 مجروح برجای گذاشته است و تلاش ها برای یافتن اجساد دیگر شهدا از زیر آوار و کمک به مجروحین همچنان ادامه دارد. این حمله بی رحمانه با موشک های 9 متری اهدایی ابرقدرت ها صورت گرفت. در این حمله 150 خانه و مغازه به کلی ویران شد و 50 دستگاه اتومبیل منهدم شد و به 300 خانه و مغازه دیگر آسیب شدید رسید.(1)

 

ولایتی: سازمان ملل مشوق صدام است

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان طی تلگرامی به دبیر کل سازمان ملل با اشاره به حمله موشکی شب گذشته صدامیان جنایتکار به شهر مقاوم دزفول تاکید کرد: امید بستن به وعده های صدام کار عبثی است و حمله موشکی وحشیانه عراق به دزفول شاهد دیگری بر این مطلب است که رژیم عراق به هیچ وجه به مقررات بین المللی و اصول منشور ملل متحد پای بند نبوده و کوچکترین وقعی نمی گذارد.

در ادامه این پیام آمده است: جمهوری اسلامی ایران این سکوت طولانی سازمان های بین المللی بخصوص سازمان ملل متحد را مشوق اصلی توسعه تجاوزات رژیم عراق می داند.(2)

 

آیت الله خامنه ای: سپاه بر اساس تقوا، فداکاری و مجاهدت بنا شده است

مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان اولین دوره عالی نظامی طرح مالک اشتر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز با حضور آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع برگزار شد.

رئیس جمهور در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از به پایان رسیدن اولین دوره عالی نظامی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه پاسداران نهادی است که اساس آن از ابتدا بر تقوا و فداکارای و مجاهدت بنیان نهاده شده است. سپاه علاوه بر وظایفی که در اساسنامه خود موظف به اجرای آن است همیشه در جنگ حضور داشته و سهم عمده ای را نیز  بعهده داشته است.

رئیس شورای عالی دفاع تاکید کرد: ما تصمیم قطعی خود را که عبارت از بریدن دست متجاوزی است که تجاوز را برای خود جایز می شمارد گرفته ایم. ما هیچ عنادی با شخص بخصوصی نداریم ما با متجاوز رو به رو هستیم و در هر چهره و غالبی که ظهور کند چاره ای جز کوبیدن متجاوز نداریم.(3)

 

هاشمی: در مورد جنگ مذاکره وجود نخواهد داشت

شورای عالی دفاع شب گذشته به ریاست آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان تشکیل جلسه داد. بعد از پایان این نشست آقای هاشمی رفسنجانی با حضور در جمع خبرنگاران در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی شرکت کرد.

هاشمی گفت: کماکان مذاکره در مورد جنگ وجود نخواهد داشت لااقل با صدام مذاکره نخواهیم کرد صدام قابل مذاکره نیست او یک جنایتکار جنگی است که فقط باید محاکمه بشود و به کیفر برسد.

آقای هاشمی تاکید کرد: سیاست استکبار جهانی تلاش برای ابقای طولانی تر صدام است و ما در منطقه ثابت می کنیم که این خواست آنان نشدنی است و آنها را از صدام مایوس کنیم.(4)

 

گلوله باران پارلمان لبنان

پارلمان لبنان دیروز بار دیگر جلسه خود را که برای دادن رای اعتماد به دولت رشید کرامی تشکیل شده بود به تعویق انداخت زیرا جلسه در شرایطی تشکیل شد که باران انواع گلوله ها به سوی ساختمان پارلمان در قلب بیروت سرازیر بود. گلوله باران به قدری شدید بود که نخست وزیر پارلمان را ترک کرد تا با تماس های تلفنی ترتیب یک آتش بس سریع را بدهد. همزمان با تلاش ها برای تشکیل جلسه پارلمان اوضاع در بیروت به شدت بحرانی بود. نبردهای شدید بین انقلابیون وفالانژها در جریان بود و بر اساس گزارش ها این درگیری ها بیش از 90 کشته و 200 مجروح بر جای گذاشت.(5)

منابع:

1. اطلاعات، 22 خرداد 63، ص 1 و 2
2. اطلاعات، 22 خرداد 63، ص 14
3. کیهان، 22 خرداد 63، ص 21
4. جمهوری اسلامی، 22 خرداد 63، ص 12
5. کیهان، 22 خرداد 63، ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول