اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

متخصص ارتودنسی مطرح کرد

لزوم انجام معاینه دهان و دندان در سن 7 سالگی

متخصص ارتودنسی گفت: بهترین سن برای مشاوره اولیه در خصوص مشکلات فک و ناهنجاری‌های استخوانی دهان، 6 تا 7 سالگی است.

لزوم انجام معاینه دهان و دندان در سن 7 سالگی

هادی درویش‌پور متخصص ارتودنسی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بهترین سن برای مشاوره اولیه در خصوص مشکلات فک و ناهنجاری‌های استخوانی دهان 6 تا 7 سالگی است. 

وی افزود: در سنین پایین به دلیل نرم بودن استخوان‌ها تغییرات راحت‌تر صورت می‌گیرد و نتیجه بهتری در پی خواهد داشت به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود فرزندان خود را در سن 6 یا 7 سالگی برای معاینه نزد متخصص ببرند.

این متخصص ارتودنسی گفت: در بسیاری از موارد به دلیل کمبود رشد فک، مشکلات فکی و استخوانی و ناهنجاری‌های مختلفی همچون عقب بودن فک عقب یا جلو به وجود می‌آید و در صورتی که در سن پایین، تشخیص داده شوند پزشک مشخص می‌کند که بهترین زمان برای درمان و جراحی یا ارتودنسی چه زمانی است. 

درویش‌پور اضافه کرد: معمولاً بهترین زمان برای درمان پایین بودن فک عقب در دختران، سن بلوغ است و بهترین زمان برای درمان فک پایین در پسران، 11 تا 12 سالگی است و در صورتی که این سن رد شود درمان آن عوارض و هزینه‌های زیادی را در پی خواهد داشت که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل اینگونه مسائل زیر بار جراحی نمی‌روند. 

وی گفت: اگر در کودکان مشکلات فکی و استخوانی نباشد و فقط مشکلات دندانی همچون نامنظمی دندان‌ها وجود داشته باشد، در سنین پایین می‌توان تحت نظر متخصص ارتودنسی بعضی از دندان‌ها کشیده شده و مابقی دندان‌ها به صورت مرتب در آیند که این سن نیز برای دختران و پسران زمانی است که رویش دندانی‌ آنها کامل شده باشد که برای بعضی 11 سالگی و برای تعدادی دیگر 12 یا 14 سالگی است و تا حدود سن 30 تا 35 سالگی می‌تواند برسد.

این متخصص ارتودنسی گفت: همه افراد در هر سنی می‌توانند ارتودنسی انجام دهند اما در صورتی که این کار در سن پایین انجام شود نتیجه بهتر و مشکلات لثه‌ای کمتری در پی خواهد داشت. 

درویش‌پور گفت: کسانی که ارتودنسی انجام داده‌اند باید در هر وعده غذایی از نخ و مسواک مخصوص برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده کنند، اما از آنجایی که انجام دقیق و صحیح این کار بین 30 تا 45 دقیقه طول می‌کشد، تعدادی از افراد این کار را انجام نمی‌دهند؛ به این افراد توصیه می‌شود در صورتی که در طول روز از نخ دندان استفاده نمی‌کنند شب بلافاصله بعد از شام حتماً از مسواک و نخ دندان و دهان‌شویه استفاده کنند.

وی گفت: دهان‌شویه یک نقش مکمل دارد تا در بین منافذ دندان که امکان دسترسی مسواک و نخ دندان وجود ندارد دندان‌ها را تمیز کند. دهان‌شویه به دو نوع با غلظت 0.2 درصد و 0.5 درصد تقسیم می‌شود که در صورتی که فردی از نوع 0.2 با غلظت بیشتر استفاده می‌کند باید یک شب در میان از این دهان‌شویه استفاده کند و در صورتی که از دهان‌شویه با غلظت کمتر استفاده می‌کند دندان‌های خود را هر شب با آن بشوید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول