اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در گفت‌وگو با فارس خبر داد

تشکیل ۶۰۰ صندوق خرد محلی با هدف افزایش مشارکت مردمی در اقتصاد

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از تشکیل ۶۰۰ صندوق خرد محلی با هدف افزایش مشارکت‌های مردمی در اقتصادهای کشور و ایجاد نظام تأمین مالی متناسب با روستاییان خبر داد و گفت: برای تشکیل این صندوق‌ها اعتباری بیش از ۹ میلیارد تومان تزریق شده است.

تشکیل ۶۰۰ صندوق خرد محلی با هدف افزایش مشارکت مردمی در اقتصاد

سید اصغر نوراله زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است درباره ضرورت تدوین استراتژی مشارکت اجتماعی روستاییان در برنامه توسعه محلی، گفت: یکی از شاخص‌ترین اقدامات صندوق کارآفرینی و امید، طراحی و اجرای تأمین مالی متوسط با روستاها بوده است که ایجاد صندوق‌های خرد محلی در روستاها از جمله آنان است.

وی اجرای سیاست استفاده از ظرفیت‌ روستاها با ایجاد صندوق‌های خرد محلی را یکی از موفق‌ترین برنامه‌های سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: فرایند تشکیل صندوق‌های خرد محلی با انتخاب روستاها بر اساس گزارش‌هایی که از مشارکت اجتماعی به روستاییان دریافت شده و به دنبال انتخاب تسهیل گران و توانمندسازی و آموزش آنان آغاز شد. 

نوراله زاده تأکید کرد: در هر روستا با برگزاری جلسات عمومی و دعوت از اهالی برای مشارکت و تشکیل صندوق خرد آن روستا، ابتدا اهداف طرح بیان می‌شود و از آنان دعوت می‌شود با توجه به نتایج تشکیل صندوق که به افزایش قدرت اقتصادی اهالی منجر می‌شود، در این طرح بر اساس علایق خود ثبت‌نام کنند. 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه تعداد اعضای هر صندوق می‌تواند بین 30 تا 50 نفر باشد، گفت: دوره‌های توانمندسازی و تسهیل‌گری مربیان استانی صندوق‌های خرد از تیر ماه سال 94 آغاز و تا اوایل سال 95 ادامه داشته است.

وی افزود: تسهیل‌گری در این جریان به این معنی است که بدون هر گونه سلطه‌گری دیگران را برای به عهده گرفتن مسئولیت، آماده‌سازی و رهبری بکند و فرصت لازم ر ا به همه افراد برای مشارکت در فعالیت‌های گروهی همراه با تداوم بدهد. 

نوراله زاده خاطرنشان کرد: بررسی میدانی نتایج اولیه راه‌اندازی صندوق‌های خرد که کمتر از 6 ماه از دریافت تسهیلات آنان  می‌گذرد، نشان می‌دهد که تمام صندوق‌هایی که تسهیلات صندوق کارآفرینی امید را دریافت کرده‌اند بلافاصله شروع به پرداخت تسهیلات کرده و در اغلب روستاها اعضای صندوق‌های خرد توانسته‌اند به طور متوسط با دریافت مبلغ 5 میلیون ریال کسب و کار مورد نظر خود را راه‌اندازی کند.

وی با  اعلام این  خبر که تاکنون برای تشکیل بیش از 570 صندوق، بیش از 9 میلیارد و یا اعتبار تخصیص داده سده است، گفت: ایجاد نظام تأمین ملی متناسب با روستاییان، افزایش دسترسی زنان روستایی کم در آمد به تسهیلات اعتباری، توانمندسازی زنان روستایی در برخورداری از مهارت شغلی مورد نیاز و بهبود سطح درامد خانوارهای روستایی و عشایری با اجرای پروژه‌های کوچک از اهداف این اقدام است.

نوراله زاده با بیان اینکه تعداد اعضای صندوق بالغ بر 18 هزار و 210 نفر است،  گفت: تاکنون نزدیک به 600 صندوق در روستاهای کشور ایجاد شده است که نقش ویژه‌ای در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حضور جدی مردم در صحنه‌های اقتصادی داشته است.

انتهای پیام/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول