اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

گروه مطالعات شهری فاطر طی نامه‌ای تاکید کرد

ضرورت انتخاب شهردار شیراز بدون در نظر گرفتن نگاه‌های سیاسی و شفافیت اطلاعات در شورای شهر

گروه مطالعات شهری فاطر طی نامه‌ای به منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز، بر نکاتی از جمله ضرورت شفافیت اطلاعات، انتخاب شهردار بدون در نظر گرفتن نگاه‌های سیاسی و همچنین تقویت مرکز پژوهش‌های شورای شهر تاکید کرد.

ضرورت انتخاب شهردار شیراز بدون در نظر گرفتن نگاه‌های سیاسی و شفافیت اطلاعات در شورای شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، خلیل حاجی‌پور عضو هیئت علمی و استاد شهرسازی دانشگاه شیراز طی نامه‌ای به منتخبین مردم در شورای پنجم شیراز، نکاتی را گوشزد کرد.

متن کامل نامه مدیر گروه مطاعات شهری فاطر بدین‌شرح است:

«منتخب محترم پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز

با سلام 

احتراماً، ضمن تبریک بابت توفیق خدمت‌گذاری به مردم شریف شیراز در شورای اسلامی شهر شیراز و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، همان‌گونه که مستحضرید شهر شیراز طی دو دهه گذشته دست‌خوش تغییراتی شده است که هویت فرهنگی مذهبی و تاریخ درخشان و مزیت‌های منحصربه‌فرد آن با مخاطرات جدی مواجه شده است. اکنون‌که با خواست و اراده الهی مورد اعتماد و اقبال مردم شریف شیراز واقع‌ شده‌اید و در آینده‌ای نزدیک به شورای اسلامی شهر شیراز راه خواهید یافت، قطعاً بار سنگین مسئولیت صیانت از حقوق مردم و منافع شهر را به‌خوبی درک کرده و با اشراف کامل به اهمیت این جایگاه خطیر، فرصت محدود و بدون بازگشت خدمت به مردم نجیب شیراز را غنیمت خواهید شمرد.

گروه مطالعات شهری فاطر با رصد مستمر عملکرد شورا و مدیریت شهری طی قریب به چهار سال و آسیب‌شناسی سازوکارها و فرآیندهای حاکم بر مدیریت شهری و شناسایی مسائل و معضلات شهر شیراز، اکنون و در آستانه آغاز به کار شورای پنجم اولویت‌هایی را به‌عنوان مقدماتی برای اصلاح رویه‌های سابق که ماحصل تجربه ذی‌قیمت همکاران جوان این‌جانب در سال‌های اخیر است به حضور تقدیم می‌دارد.

شفافیت اطلاعات و فرآیندهای شورا و شهرداری:

ایجاد شفافیت در نهادهای حاکمیتی در سطح ملی و محلی علاوه بر اینکه می‌تواند موجب ارتقاء اعتماد عمومی به مسئولین و ساختارهای حاکمیتی شود، زمینه اصلاح بسیاری از فرآیندها و کارآمدی هر چه بیشتر نهادها به‌ویژه ساختارهای شورایی را فراهم می‌نماید. این مزیت در کنار تجارب موفق جهانی در مبارزه با انواع مفاسد اداری و اقتصادی که ثابت کرده است هیچ عامل بازدارنده‌ای همچون شفافیت نمی‌تواند از بروز مفاسد پیشگیری نماید، ضرورت ایجاد شفافیت کامل ساختارهای حاکمیتی را دوچندان می‌کند.

مسؤولین در سطوح مختلف شأنی جز نمایندگی موکلان خویش نداشته و پنهان‌کاری و عدم اطلاع‌رسانی شفّاف با ذات مردم‌سالاری در تناقضی آشکار قرار دارد. اعمال محرمانگی در سطوح مختلف علاوه بر تضییع بدیهی‌ترین حقوق شهروندان به‌نوعی حذف ساختاری مردم از مشارکت واقعی و مؤثر در مسائل سیاسی اجتماعی است. ادامه رویه‌های سابق و بی‌توجهی نسبت به نقش و جایگاه مردم در اداره امور، سرمایه‌های اجتماعی و احساس تعلق‌خاطر نسبت به شهر را رو به نابودی خواهد برد. لذا پیشنهاد می‌شود همه اطلاعات ناظر به فعالیت شورا و شهرداری، سازمان تشکیلاتی شورا، اجزاء و بخش‌های متنوع شهرداری و عملکرد اعضای شورا، شهردار و مدیران شهری با لحاظ استانداردهای مورد تأیید مجامع جهانی شفافیت در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

بخشی از اقداماتی که می‌تواند مقدمه‌ای برای ایجاد شفافیت در حوزه مسائل شهری باشد به پیوست تقدیم می‌شود. امید است با اهتمام شورای پنجم در کوتاه‌مدت شورای شهر شیراز همچون اتاقی شیشه‌ای در معرض دید همه مردم قرار گیرد و هر یک از شهروندان همچون یکی از اعضا در جریان همه اتفاقات، جزئیات و نحوه تصمیم‌گیری در شهر قرار گیرند.

مرکز پژوهش‌های شورای شهر:

متأسفانه عمدۀ تصمیمات و مصوبات شورای اسلامی شهر شیراز، در ادوار گذشته فاقد پشتوانه کارشناسی لازم بوده است. بسیاری از لوایح یا طرح‌ها فی‌البداهه و دفعات در صحن شورا مطرح‌شده و بدون بررسی‌های لازم و صرفاً بر اساس ادراک شهودی اعضای شورا مصوب یا رد شده است. برخی بررسی‌های سطحی در گروه‌ها نیز به دلیل ضعف مفرط کارشناسی و بی‌توجهی به اهمیتِ تصمیماتِ شورا در زندگی مردم و آینده شهر از حداقل‌های لازم بی‌بهره بوده است. درنتیجه تصمیماتی همچون چند برابر شدن عوارض در اوج رکود، تخریب محیط‌زیست و احداث دو برج 25 طبقه در هسته مرکزی شهر، ساخت تقاطع‌های غیر هم‌سطح متعدد و ناکارآمد و اتلاف سرمایه‌های شهر و... خروجی طبیعی این روند معیوب است. لذا مقیّد کردن تصمیمات شورا به بررسی‌های کارشناسی که در مرکزی مستقل با ساختاری چابک و فرآیندهای شفاف، مسائل شهر را در معرض نقد و نظر نخبگان قرار دهد، امری ضروری و ضامن صحت و اتقان عملکرد مدیریت شهری و رفاه و آرامش شهروندان است.

طی سال‌های گذشته با تأکیدات مکرر گروه مطالعات شهری فاطر و علی‌رغم سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی بعضی از اعضا سرانجام ایجاد مرکز پژوهش‌ها در شماری چهارم تصویب شد؛ اما با قرار گرفتن بعضی از مخالفان در ساختار تعریف‌شده و ضعف کارآمدی در سازوکارها، عملاً این مرکز که می‌توانست همچون قوه عاقله آینده شهر را تضمین کند فاقد اثربخشی در تصمیمت مهم شهری شد. وضعیت فعلی مرکز پژوهش‌های شورا مسئولیت منتخبین شورای پنجم را برای احیای این ساختار حیاتی مضاعف می‌نماید.

انتخاب شهردار:

انتخاب شهردار اولین و مهم‌ترین تصمیم شورای شهر است. چنانچه از این مهم غفلت شود و خدای‌ناکرده متأثر از نگاه‌های سیاسی یا هر عاملی غیر از شایستگی‌ها و شاخص‌های مطلوب موجب شود فردی فاقد توانمندی‌های لازم بر شهرداری شیراز منصوب شود، امکان بسیاری از اقدامات مهم و شایسته از اعضای شورای شهر سلب خواهد شد. لذا پیشنهاد می‌شود که منتخبین شورای پنجم با درک اهمیت فوق‌العادۀ انتخاب شهردار و در فرصت باقیمانده، با طراحی و تدوین مکانیزمی شفاف و منطقی، شاخص‌های مطلوب، نحوۀ انتخاب گزینه‌ها، شیوه ارزیابی و نتیجه ارزیابی‌ها و نهایتاً دلایل انتخاب فرد اصلح را با شفافیت کامل در معرض دید عموم قرار دهند.

مشارکت عموم مردم و نظرخواهی شفاف از نخبگان به‌دور از لابی‌گری‌های مرسوم در اولین تصمیم مهم شورای پنجم می‌تواند نوید شورایی کارا و مردمی را برای مردم شریف شهرمان شیراز به ارمغان آورد.

توفیق روزافزون‌تان را از ایزد منان مسئلت می‌نمایم.

با تشکر

مدیر گروه؛ خلیل حاجی پور»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول