به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی اظهار داشت: با آغاز پروژه مترو از سال 82 تا 92، دولت حدود 600 میلیارد تومان و شهرداری نیز مبلغی در حدود 218 میلیارد تومان صرف پروژه قطار شهری تبریز کرده است. این در حالی است که شهرداری تبریز در سه سال اخیر به تنهایی مبلغی بالغ بر 1450 میلیارد تومان به این پروژه تزریق کرده است.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی خط یک یادآور شد: چالشی که از همان دوران در خط یک مترو وجود داشت، عدم تملک واقعی در مسیر ایستگاهها بود که تکمیل و پیشرفت این پروژه را در فازهای جدید با مشکلات اساسی مواجه کرد و پروژه را از حیث زمان و هزینه به تعویق انداخت.
شهردار تبریز اضافه کرد: با این حال، تزریق مبالغ لازم باعث شد روند تامین واگن و ایجاد زیرساختهای لازم با سرعت بیشتری پیگیری شود، امروز قطار شهری تبریز با برخورداری از 60 واگن به نقطه تاثیرگذار مرکزی شهر رسیده و ساعات فعالیت آن طی برنامههای متناوب در حال افزایش است.
وی با اشاره به اینکه خط دوم از طولانیترین خطوط مترو در کشور است، خاطرنشان کرد: از مجموعه 1450 میلیارد تومان تزریق شده حدود 200 میلیارد تومان صرف خط دوم شده است.
نجفی ادامه داد: برای تکمیل خط اول مبلغی حدود 800 میلیارد تومان مد نظر قرار گرفته که حدود نیمی از آن برای اجرای برنامههای تملک تزریق شده و در مورد مابقی نیز توانایی تزریق مالی وجود دارد.
وی به خرید حدود 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه خط دوم اشاره و خاطرنشان کرد: 4.5 کیلومتر از عملیات عمرانی تونلهای خط دوم با تزریق 50 میلیارد تومان به اتمام رسیده و احداث 6 ایستگاه آن به صورت همزمان و با فعالیت بیش از 1 هزار کارگر فنی ادامه دارد.
شهردار تبریز همچنین از اجرای خط سوم مترو به صورت فاینانس و BOT و خط چهارم به صورت تراموا خبر داد و افزود: خط چهارم از اولین پروژههای تراموای شهری در کشور است که با همکاری یکی از شرکتهای خصوصی و وزارت دفاع به صورت 40 درصد نقدی و 60 درصد غیرنقدی پیشبینی شده و شرکت آلمانی مراحل فنی و مطالعاتی آن را تکمیل کرده است.
وی همچنین نوسازی 3 هزار دستگاه تاکسی و ورود 300 دستگاه اتوبوس جدید را از دیگر اقدامات سالهای اخیر شهرداری تبریز در توسعه ناوگان حملونقل عمومی خواند.
انتهای پیام/و/2346