به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، نزول قرآن در ماه رمضان به این ماه شرافت و برکت بخشیده است و لیالی قدر که قلب ماه مبارک بهحساب میآیند و بر سایر شبهای این ماه عزیز برتری دارند درست مربوط به نزول قرآن دریکی از این شبها است.
توضیح آنکه زمان در اصطلاح فلاسفه مقدار حرکت است و ذاتاً نبایستی فرقی بین اجزاء زمان قائل شد یعنی زمانهای مختلف بالذات بر هم شرافتی ندارند بنابراین شرافت زمانها مربوط به رویدادهایی است که در ظرف زمان صورت میگیرد و از آنجا که آفرینش برای بندگی رویداده و بندگی جز به هدایت حاصل نمیگردد و قرآن کتاب هدایت است پس شرافت لیالی قدر و ماه مبارک رمضان و برکاتش متعلق به نزول قرآن در این ماه میباشد، آنهم کتابی که در هدایت تام و تمام است پس هیچ زمانی بر آن رجحان نمییابد قرآن در عظمت و شرافت شب قدر میفرماید: وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْر: چه می دانی که که شب قدر چیست؟[سوره القدر: 2]
از سویی دیگر هدایت و ظهور اسم اعظم الهی در قرآن، ملکوت و حقیقت ماه مبارک رمضان و شب قدر را شکل داده است که آن حقیقت در ظرف زمان خود نمایانده و نامش رمضان و لیله قدر گشته است، بنابراین اصل در این زمان همان ملکوت و حقیقت فرازمانی اش است، چنانچه اصل هر چیزی در این دنیای ماده حقیقت باطنی و ملکوتی آن میباشد، پس اگر روح این قطعه از زمان مبارک از آن گرفته شود ارزش خود را از دست خواهد داد و قدری نخواهد داشت بنابراین عمده درک ماه رمضان در درک هدایت، فهم قرآن و یافتن فرقان و بینات قرآنی نهفته است اگر کسی از این هدایت نا برخوردار باشد ورود در ماه مبارک نکرده است، هرچند ظاهر زمان را درک کرده باشد ولی از حقیقت آن بهره نبرده از همینجا مقصود روایاتی که شیطان را در این ماه دربند دانستهاند روشن میگردد شیطان قادر نیست در حقیقت این ماه که هدایت و فرقان است راه یابد و دخالت کند، بنابراین کسانی که در این ماه که همان هدایت الهی به ولایت اسم اعظم خداوند است وارد شوند و با جام رمضان المبارک شراب وصال با تجلی اعظم خداوند را بنوشند از شر شیطان مصون خواهند ماند و افراد بهقدر هدایت یافتگی در این ماه از حقیقت آن بهرهمند میگردند و چنانچه وسوسهای در این ایام صورت گیرد و به نتیجه ناخوشایند گناه منتهی گردد نشان از خروج از حقیقت رمضان است هرچند بازگشت به آن حقیقت با توبه امکانپذیر است از همین دلیل میتوان گفت برخی اصلا در زندگیشان به معنای حقیقی، ماه رمضان ندارند.
و نیز از آنچه گفته شد معلوم میگردد اختلاف افقها در سرزمینهای مختلف با سرزمین حجاز و اختلاف لیالی قدر در آنها مشکلی ایجاد نمیکند، بلکه هر کس در هر سرزمینی که باشد با رسیدن شب قدر اگر از نردبان ظاهر بالا رود و معراج کند و به حقیقت و باطن آن شب برسد میتواند به درک نسبی ماه رمضان و شب قدرش نائل گردد.
((هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی))
انتهای پیام/20/3371