اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی:

14 هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به روش‌های نوین آبیاری مجهز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون در 14 هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه در ۹ شهرستان آذربایجان‌غربی روش‌های نوین آبیاری اجرا شده و علاوه بر آن در ۴۱۴ کیلومتر، انتقال آب با لوله برای کنترل و کاهش مصرف آب در کشاورزی برای جلوگیری از هدررفت آب اجرا شده است.

14 هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به روش‌های نوین آبیاری مجهز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، اسمعیل کریم‌زاده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 6 راهکار از ۲۷ طرح‌ احیای دریاچه ارومیه مربوط  به سازمان جهاد کشاورزی استان است اظهار داشت: در این رابطه ۱۶۲ میلیارد تومان اعتبار در سه سال گذشته از منابع ردیف‌دار ملی و ستاد احیای دریاچه ارومیه دریافت شده است.

وی تصریح کرد: این 6 راهکار شامل کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی، تهیه نقشه کاداستر،تدوین برنامه جامع آموزش و جلب مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه، بحث الگوی کشت در استان و اجرای روش‌های بهینه مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: در سال 92 دولت تدبیر و امید مصوب کرد که دریاچه ارومیه را به هر قیمتی احیاء کرده اما این مسئله به قیمت تعطیلی یا کاهش کشاورزی نخواهد شد.

وی با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر اینکه اعتبارات احیای دریاچه ارومیه در جاهای دیگری هزینه می‌شود گفت: در این رابطه نه تنها ریالی از اعتبارات احیای دریاچه برای جاهای دیگر هزینه نشده بلکه از بودجه‌های خود سازمان نیز برای کمک به احیای دریاچه ارومیه به دلیل اهمیت موضوع هزینه شده است.

کریم‌زاده اظهار داشت: تاکنون در 14 هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه در ۹ شهرستان آذربایجان‌غربی روش‌های نوین آبیاری اجرا شده و علاوه بر آن در ۴۱۴ کیلومتر، انتقال آب با لوله برای کنترل و کاهش مصرف آب در کشاورزی برای جلوگیری از هدررفت آب اجرا شده است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه از بابت اجرای این طرح ها، ۷۲میلیون متر مکعب آب مصرفی کشاورزی در استان صرفه‌جویی شده است تصریح کرد: در این زمینه به ازای هر کیلومتر انتقال آب با لوله ۴۴۰ متر مکعب و به ازای هر هکتار آبیاری نوین برای چغندر قند نزدیک به ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ متر مکعب صرفه‌جویی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با تاکید بر اصلاح الگوی کشت در اراضی باغی و زراعی استان اظهار داشت: خوشبختانه اصلاح الگوی کشت به طور جدی در حال انجام است که این مهم نیز به منظور استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: از سایر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان، انجام کشاورزی حفاظتی در 100 هزار هکتار بوده و در این رابطه موضوع اطلاع رسانی و آگاهسازی جوامع محلی پیش از آغاز به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه با استفاده از اعتبارات سازمان ملل متحد و کمک‌های کشور ژاپن انجام شده است.

کریم زاده به بحث کاداستر اراضی در استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز مقرر شده بود که این اقدام در 300 هزار هکتار انجام شود اما در 126 هزار هکتار انجام و سایر آنها نیز با تامین اعتبارات لازم انجام می‌شود.

انتهای پیام/1011/3/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول