اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

معاون وزیر علوم:

بسیاری از مراکز دانشگاهی فارغ از نیاز منطقه‌ای و استاندارد شکل‌گرفته‌اند / افزایش تسهیلات دانشجویان مقطع دکتری به 110 میلیارد تومان در سال 96

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با یادآوری این موضوع که مراکز دانشگاهی فارغ از نیاز منطقه‌ای، ضرورت و استاندارد شکل‌گرفته‌اند، بیان کرد: امروز 140 دانشگاه دولتی، 353 مؤسسه غیرانتفاعی و بیش از صدها دانشگاه در حوزه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی در سطح کشور وجود دارد که از استانداردها فاصله‌ دارند.

 بسیاری از مراکز دانشگاهی فارغ از نیاز منطقه‌ای و استاندارد شکل‌گرفته‌اند / افزایش تسهیلات دانشجویان مقطع دکتری به 110 میلیارد تومان در سال 96

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، مجتبی شریعتی‌نیاسر امشب در جمع مدیران دانشگاه مهندسی فن‌آوری‌های نوین قوچان در سالن جلسات این دانشگاه اظهار داشت: این شهرستان موفق و فعال است اما به دلیل نزدیکی به خراسان شمالی تداعی‌کننده محرومیتی عام است چون این استان در رسیدگی به مراکز آموزش عالی مغفول واقع‌شده است.

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات را حوزه آموزش عالی را بحث کیفیت دانست که دغدغه بسیاری از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های نیز هست و افزود: باید در این زمینه عزم جدی به کاربرد و دیگر با شعار و اطلاعیه کیفیت حاصل نمی‌شود و امروز شاهد آن هستیم که آموزش عالی بزرگ رشد بی‌رویه‌ای داشته و چالش‌های فراوانی به وجود آورده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری بابیان اینکه جمعیت دانشجویی کشور 4 میلیون و 800 هزار نفر است که 4 میلیون و 300 هزار نفر آن بالفعل هستند و 80 هزار عضو هیأت علمی آن‌ها را تأمین می‌کند، گفت: 917 مرکز دانشگاهی کشور در سال 84 در سال 92 به 2800 مرکز رسیده بود و سرانه مراکز دانشگاهی ایران در مقایسه با سرانه دانشگاهی در چین که جمعیتی بیشتر نیز دارد بالاتر است و این وضعیت چندان مطلوب نیست.

شریعتی شاخص دانشجو به استاد در سال 84 را 25 دانست که با تنزل در سال 92 به 35 رسید که نشان از عدم مأموریت‌گرایی دانشگاهی بود و ادامه داد: مأموریت‌ها در وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری موردبازنگری قرار گرفت تا دانشگاه‌ها و مراکز علمی به مأموریت خود بازگردند.

وی با یادآوری این مطلب که هدف از تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی آموزش غیرحضوری بود اما به دلیل عدم نظارت آموزش عالی به دانشگاهی حضوری با رشد بی‌رویه تبدیل شد، بیان کرد: دانشگاه پیام نور نیز با فلسفه رساندن علم و دانش به کشور به‌صورت غیرحضوری برای نیروهای شاغلی که به هر دلیل نمی‌توانند ادامه تحصیل کنند تشکیل شد اما آن‌هم به بیراهه رفت.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری اضافه کرد: این دانشگاه نیز به دلیل عدم کنترل و نظارت به سمت ایجاد دوره‌های مختلف رفت و رشته‌هایی نظیر فنی، مهندسی، کشاورزی، ساختمان‌سازی و غیره به وجود آورد و این چالش‌های امروز آموزش عالی است.

شریعتی با تأکید بر اینکه نخستین گام برای جهت‌گیری مناسب در حوزه آموزش عالی مهار وضعیت فعلی و جلوگیری از صدور مجوزها بود که به‌طور تقریبی این کار انجام‌شده است، تصریح کرد: تدوین آمایش آموزش عالی نزدیک به 1.5 سال کار مطالعه و تحقیق داشت که به تصویب رسید که اقدامی جدی و تحول‌گرا است و در آن 8 سند اجرایی تکلیف شده که به‌تدریج اجرایی می‌شود.

وی یکی از اقدامات را تقسیم کشور به 10 منطقه برشمرد و ادامه داد: این طرح تدوین و اجرایی شده است و در آن مدیریت منطقه‌ای مدنظر بوده که طرح به مناطق 10گانه برای نظرسنجی ارسال تا پس از تصویب اختیارات به دانشگاه‌ها و مناطق تفویض و برخی امورات همچون افزایش رشته و غیره با توجه به شرایط منطقه‌ای و هم‌افزایی صورت بگیرد.

معاون وزیر علوم مأموریت‌گرایی را یکی دیگر از اقدامات مهم این وزارتخانه دانست و یادآور شد: با این اقدام شعار صندلی‌های خالی مرتفع می‌شود زیرا اگر به‌تناسب نیاز و استانداردها و مأموریت‌ها برای دانشگاه‌ها توسعه آموزش عالی تعریف شود صندلی خالی بی‌معنا می‌شود.

بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از استانداردها فاصله‌ دارند

شریعتی با اشاره به اینکه برخی مراکز اجرایی، حوزه علمیه، وزارتخانه‌ها و غیره با ایجاد دانشگاه مأموریتشان پرورش نیرو برای دستگاه خود بوده و قرار نیست بازار آزاد را هم تأمین نیاز کنند، تأکید کرد: اگر این مراکز از ابتدا روی مسیر و مدار خود حرکت می‌کنند خوب بود اما چون کسی جلودار آن‌ها نبوده اقدام به افزایش ظرفیت و گرفتن استاد کردند و در مقاطع مختلف تحصیلی نیز ورود داشته‌اند.

وی با یادآوری این موضوع که مراکز دانشگاهی فارغ از نیاز منطقه‌ای، ضرورت و استاندارد شکل‌گرفته‌اند، بیان کرد: امروز 140 دانشگاه دولتی، 353 مؤسسه غیرانتفاعی و  بیش از صدها دانشگاه در حوزه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی در سطح کشور وجود دارد که از استانداردها فاصله‌ دارند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری بابیان اینکه طرح ساماندهی مؤسسات در حال‌ توسعه دارای عمر زیر 15 سال نهایی و ابلاغ‌ شده است که به معنای رشد و توسعه آن‌ها هست، اظهار داشت: نسبت دانشجو به استاد نیز یکی از مؤلفه‌های مهم بوده که امروز به 27 رسیده و امید داریم در آینده به 22 یا 20 نیز برسد.

شریعتی با اشاره به این مطلب که دولت به‌تنهایی قادر نبوده این‌همه جمعیت دانشجویی را پوشش داده و باید بخش خصوصی نیز در این زمینه فعال شود، یادآور شد: کمک به مراکز آموزشی غیردولتی همچون غیرانتفاعی‌ها و آزاد در دستور بود و محدود کردن رشته‌های آن‌ها به منزله تضعیف نیست بلکه رشد و ارتقاء را مدنظر قرار داده‌ایم.

افزایش تسهیلات دانشجویان دکتری به 110 میلیارد تومان در سال 96

وی یک از اقدامات مهم وزارت علوم را توجه به مقاطع تحصیلات تکمیلی دانست که اثرگذاری در آینده جامعه دارد و خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های دانشجویان در مقاطع دکتری مباحث آزمایشگاهی و امکانات هست اما مهم‌تر از آن موضوعات رفاهی بوده که طی دو سال قبل آئین‌نامه اعطای وام ویژه تصویب‌شده است.

معاون وزیر علوم با یادآوری اینکه سال گذشته 60 میلیارد تومان در قالب تسهیلات به دانشجویان واجد شرایط مقطع دکتری اعطا شده است، تصریح کرد: این رقم شاید تمام دانشجویان را پوشش ندهد اما امسال 110 میلیارد ریال به این تسهیلات افزوده‌شده که پیش‌بینی می‌شود تمام دانشجویان واجد شرایط را پوشش دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول