اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

برگزاری نخستین همایش مرتبط با فیروزه در نیشابور

دبیر اجرایی همایش فیروزه، صنعت و فرهنگ از برگزاری اولین همایش مرتبط با فیروزه از 25 تا27 مهرماه سال جاری در دانشگاه نیشابور خبرداد.

 برگزاری نخستین  همایش مرتبط با فیروزه در نیشابور

حامد فضلیانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان اینکه اولین همایش مرتبط با فیروزه از  25 تا 27 مهرماه سال جاری در دانشگاه نیشابور برگزار می‌شود، عنوان کرد: فیروزه موضوع مهمی برای شهر نیشابور و کل کشور است چرا که فیروزه شاخص‌ترین سنگ کشور است که به  نام نیشابور شناخته شده است. 15 شهریور آخرین فرصت ارسال مقالات است.

وی ادامه داد: این همایش در چهار محور رویکردهای زمین‌شناختی، اکتشاف و معدن‌کاوی–رویکردهای گوهرشناسی و تجارت–رویکردهای انسانی و اجتماعی و یک نشست‌ تخصصی، برگزار می‌شود.

 مسئول دفتر فنی معدن فیروزه نیشابور اظهار کرد: مقالات در محور رویکردهای زمین شناختی، اکتشاف و معدن‌کاوی در بخش‌های «زمین شناسی، پترولوژی و کانی‌شناسی ذخایر فیروزه»، «ژئوشیمی، دگرسانی و ژنز ذخایر فیروزه»، «معدن‌کاوی، روش‌های نوین اکتشاف و استخراج ذخایر فیروزه» ارائه خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش فیروزه، صنعت و فرهنگ ابراز کرد: پژوهشگران در محور رویکردهای گوهرشناسی و تجارت در بخش‌های «نقش گوهرشناسی کلاسیک و مدرن در اصالت‌سنجی فیروزه و دیگر سنگ‌های قیمتی»، «بهسازی فیروزه؛ روش‌ها و استانداردها»، «روش‌های نوین فرآوری و تراش فیروزه»، «راهکارهای علمی و عملی برای برندسازی و شناسنامه‌دار کردن فیروزه ایرانی» و «به روزرسانی تبادلات و تجارت فیروزه» می‌توانند مقالات خود را ارائه دهند.

فضلیانی عنوان کرد: رویکردهای انسانی و اجتماعی یکی دیگر از محورهای این همایش است که مقالات در موضوعات «باستان شناسی و تاریخ فیروزه»، « دانش بومی و روش‌های سنتی فرآوری و فن‌آوری فیروزه»، «سنت، مذهب و فیروزه در بافت جامعه اسلامی»، « انسان شناسی و جامعه‌شناسی فیروزه» و «پژوهش‌ها و پتانسیل‌های گردشگری فیروزه» ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در زمینه فیروزه مشکلات زیادی داریم که مهم‌ترین آن  غیر علمی کار کردن در زمینه فیروزه است، اظهار کرد: سطح اطلاعات عمومی مردم درباره فیروزه ناقص است، اطلاعات تخصصی مسؤولان ما مشکل دارد و البته پژوهشگران علمی ما نیز اطلاعات تخصصی ناقصی دارند و همچنین در بحث اطلاع‌رسانی نیز در این زمینه مشکل داریم و البته بحث تجارت، بازرگانی و غیره که در نتیجه همه شاخه‌های مختلف را که بررسی می‌کنیم به پایه علمی آن برمی‌گردد.

مسؤول دفتر فنی معدن  فیروزه نیشابور با اشاره به اینکه هدف این همایش تجمیع و استناد به  تحقیقات جسته و گریخته‌ای که احتمالا در سطح کشور وجود دارد  عنوان کرد: در حاشیه این همایش برای اولین بار نمایشگاه مختصص فیروزه برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی همایش فیروزه: صنعت و فرهنگ گفت: بازدید از معدن و آثار فیروزه و نیشابور و برگزاری پنل‌های تخصصی که به  بحث و بررسی مسائل فیروزه می‌پردازند از جمله برنامه‌های حاشیه‌ای این همایش خواهد بود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول