اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از سیمای سید شهیدان انقلاب گزارش می‌دهد

سید شهیدان انقلاب؛ با سکانسی بهشتی شد/ آیت‌الله شهید ‌بهشتی چرا یک ملت بود

درحقیقت شهید بهشتی استراتژیست انقلاب و سیره و اندیشه این شهید مظلوم ناشی از ایدئولوژی اسلام بود، او از تبار ابوذر و عمار بود که در راه اسلام شهید شد .

سید شهیدان انقلاب؛ با سکانسی بهشتی شد/ آیت‌الله شهید ‌بهشتی چرا یک ملت بود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، 36 سال از حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به دست عوامل گروهک تروریستی می‌گذرد، در انفجار تروریستی هفت تیر ماه 1360 که از آن به عنوان بزرگترین انفجارهای تروریستی تاریخ جمهوری اسلامی ایران یاد می‌شود، آیت‌الله بهشتی به همراه 72 تن از مسؤولان نظام که عمدتاً از اعضای حزب جمهوری اسلامی بودند، به شهادت رسیدند.

از این رو سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و شهدای هفتم تیر در تاریخ رسمی کشورمان به نام روز قوه قضائیه نام‌گذاری شده است، در واقع علت اصلی نام‌گذاری این روز به نام روز قوه قضائیه این است که به حق شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی نخستین پایه‌‌گذار و معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران بود.

برای رسیدن به این حقیقت که دشمنان انقلاب و به‌ویژه منافقین کوردل چرا آیت‌الله دکتر بهشتی و یاران وی را ترور کردند، فقط کافی است نگاهی گذرا به سخنان یاران و حتی دشمنان انقلاب بپردازیم.

*سیمای سید شهیدان انقلاب در آینه خاطرات

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران بعد از شهادت دکتر بهشتی در پیامی فرمودند: «این کوردلان مدعی مجاهدت برای خلق، گروهی را از خلق گرفتند که از خدمتگزاران فعال و صدیق خلق بودند. امام تأکید کردند «بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود.»

با این وجود امام خمینی (ره) همچنین در صبح روز هشتم تیرماه در دیدار اقشار مختلف مردم در خصوص شخصیت آیت‌الله بهشتی و ارزش وجودی همه شهدای فاجعه هفتم تیر در سخنانی تصریح کردند؛ «البته این پیشامد برای همه ملت ما ناگوار بود و یک اشخاصی که برای خدمت‌، خودشان را حاضر کرده بودند و خدمتگزار این کشور بودند، اشخاصی بودند که آن‌قدری‌ که من از آنها می‌شناسم از ابرار بوده‌اند، از اشخاص متعهد بوده‌اند که در رأس آنها مرحوم شهید بهشتی است.

ایشان را من 20 سال بیشتر می‌شناختم، مراتب فضل، تفکر و تعهد ایشان بر من معلوم بود و آنچه من راجع به ایشان متأثر هستم‌، مظلومیت ایشان در این کشور بود. من او را یک فرد متعهد، مجتهد، متدین، علاقه‌مند به ملت، علاقه‌مند به اسلام و به‌دردبخور برای جامعه خودمان می‌دانستم.»(صحیفه امام‌، جلد 14 صفحات 518 و 519)

ناگفته نماند، نام آیت‌الله شهید ‌بهشتی برای مردم ایران و خدمتگزاران این انقلاب و نظام برای همیشه ماندگار خواهد بود، چراکه مجاهدت‌های ایشان طی سالیان متمادی برای به‌ثمر رساندن نهضت اسلامی و تلاش‌های بی‌وقفه در جهت تحکیم نظام جمهوری اسلامی در ایران برای همیشه و در همه حال مشهود و مشهور است.

*آیت‌الله شهید ‌بهشتی، چرا یک ملت بود

یکی دیگر از صفات نیک آن عالم ژرف‌اندیش، پذیرفتن حق بود، مقام معظم رهبری در مورد ویژگی‌های بارز اخلاقی و شخصیتی این شهید بزرگوار اسلام می‌گویند: بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد، به خاطر این‏که در دوران زندگی‏‌اش کسی به عمق و والایی شخصیت این مرد پی نبرد.

حضرت آیت‎الله خامنه‎ای، فرمودند، «شهید بهشتی مجموعه‌ای از خصلت‌های پسندیده و نیک بودند و من شخصاً تا به‌حال فردی مثل آقای بهشتی در گذشته و در حال ندیده‌ام. شهادت آقای بهشتی واقعاً مکمل شخصیت ایشان بود و مرگ طبیعی مسلماً برای ایشان ناچیز بود. وقتی آقای بهشتی زنده بودند، از همه توان و ظرفیت خودشان برای اعتلای اسلام استفاده کردند و شهادتشان هم همین‌گونه و برای اعتلای اسلام مؤثر بود. به‌طور کلی آقای بهشتی فردی اعجاب‌انگیز بودند و توانایی‌های وافری داشتند.

‌مرحوم بهشتی همچنین بسیار محاسبه‎گر بودند، یعنی جریانات را به تصادفات و اتفاقات واگذار نمی‌کردند. یکی دیگر از خصوصیات ایشان اتکا به نفس بود و یکی دیگر از خصوصیات مدیریت جمعی ابتکار است و شهید بهشتی به اعتراف دوستان و دشمنان آدمی بسیار مبتکر بودند». 

*از «بهشتی» بیاموزیم

تواضع و فروتنی از دیگر سیمای اخلاق پسندیده سیدالشهدای انقلاب بود. شهید باهنر در این زمینه گفته است؛ «خصلت‌های ایشان ممتاز بود. ایشان در عین آن متانت و ابهتی که داشت به لحاظ آن مقام و شخصیت در عین حال، حالت تواضع و برخورد بسیار مؤدبانه‌ای پر از احساس و عاطفه همراه با روان‌شناسی اصیل ژرف اسلامی داشتند. جلسات ایشان معمولاً همراه با صفا و نشاط بود و صداقت کاملی در قضاوت‌ها و اظهار نظرشان به چشم می‌خورد، اعتماد می‌آورد و اطمینان می‌بخشید».

در کنار موارد بیان شده، رادیو بی‏‌بی‏‌سی نیز در تحلیلی در هشتم تیرماه 1360؛ با وجود همه دشمنی‌‏هایی که با شهید مظلوم دکتر بهشتی داشت، می‌گوید: «آیت‌الله‏ دکتر سیدمحمدحسینی بهشتی، رهبر حزب جمهوری اسلامی، رئیس دیوان‌‏عالی کشور و عضو شورای ریاست جمهوری، مردی خوش‌‏لباس، با چهره‌‏ای گیرا و پُر ابهت بود.

بهشتی به عنوان یک نویسنده اسلامی در مسائلی از قبیل مفهوم دولت در اسلام و نیز نقش روحانیت در رابطه اسلام با مکتب‌‏های فکری جدید، مطالب فراوانی نوشته است. سال‌های اقامت او در آلمان غربی، به عنوان رهبر جامعه مسلمانانِ هامبورگ، به علت علم، لیاقت و نظم فکری‏‌اش به عنوان یک روحانی بود».

*سید شهیدان انقلاب؛ با سکانسی بهشتی شد

از گزیده بیانات و دیدگاه‌های یاران و حتی رسانه‌های خارجی در مورد دکتر شهید بهشتی می‌توان چنین برداشت کرد، که در تاریخ‌ هر کشور و ملتی، چهره‌های برجسته‌ای وجود دارد، که‌ شناخت‌ این‌ چهره‌ها برای فهم‌ و درک‌ هویت‌ تاریخی‌ ـ فرهنگی‌ هر جامعه‌ بدون‌ آنها ممکن‌ نیست‌. شهید مظلوم دکتر‌ بهشتی از چهره‌های درخشان فکری ـ سیاسی این مرز و بوم بود که انقلاب اسلامی ایران به تاریخ اسلام هدیه کرده است.

در حقیقت دکتر شهید بهشتی استراتژیست انقلاب بود و سیره و اندیشه این شهید مظلوم ناشی از ایدئولوژی اسلام بود، او از تبار ابوذر و عمار بود که در راه اسلام شهید شد که امروز همه ملت ایران و یاران از وی به‌ عنوان سیدالشهدای انقلاب اسلامی یاد می‌کنند.

بنابراین آنچه در این خصوص مهم به‌نظر می‌رسد، این است که اگر امروزه ملت ایران به‌جایی رسیده و در دنیا از این کشور در عرصه‌های مختلف به افتخار یاد می‌کنند؛ به خاطر برکت خون این شهدا از جمله آیت‌الله‏ دکتر سید محمد حسینی بهشتی بوده و از این رو ضروری است برای تحقق راه و آرمان‌های آنها بیش از اینها تلاش کنیم و در نهایت نباید یاد، نام و راه شهدا فراموش شود.

*  نگارنده: موسی کاظم‌زاده

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول