اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

رئیس دادگستری قوچان خبرداد

مختومه شدن بیش از 34 هزار پرونده قضایی در قوچان / کاهش ازدواج و افزایش طلاق در قوچان طی سه ماه گذشته

رئیس دادگستری قوچان با اشاره به ورود 33 هزار و 116 پرونده به شعب دادسرا و دادگاه‌های این شهرستان طی سال گذشته از مختومه شدن 34 هزار و 682 فقره پرونده خبرداد.

مختومه شدن بیش از 34 هزار پرونده قضایی در قوچان / کاهش ازدواج و افزایش طلاق در قوچان طی سه ماه گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، سیدحسن حسینی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات دادگستری این شهرستان اظهار داشت: طی سال گذشته 12 هزار و 200 فقره پرونده در شعب دادگاه‌ها وارد که 12 هزار و 626 فقره مختومه شده است که این بدان معناست 426 فقره باقی‌مانده از سال‌های گذشته نیز مورد رسیدگی قرار گرفت که نشان از عملکرد مثبت دارد.

وی بابیان اینکه در شعب دادسرای نیز تعداد پرونده‌های ورودی 20 هزار و 916 فقره بود که با عملکرد مثبت یک هزار و 140 خروجی به 22 هزار و 56 فقره رسیده است، گفت: به‌طور مجموع تعداد پرونده‌های وارده به مجموعه قضایی این شهرستان طی سال گذشته 33 هزار و 116 فقره است که 34 هزار و 682 پرونده مختومه شده که با عملکرد مثبت یک هزار و 566 پرونده‌ای روبرو هستیم.

رئیس دادگستری قوچان تعداد پرونده‌های موجود در حال رسیدگی شعب دادگاه و دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان را 5 هزار و 412 فقره پرونده برشمرد و افزود: در شعب حل اختلاف نیز ماهیانه حدود 750 فقره پرونده با میانگین 9 تا 10 هزار در سال وارد می‌شود که با عملکرد مثبت پرونده‌های مختومه شده است و روند کاهشی موجودی پرونده‌ها راداریم.

حسینی با تأکید بر این مطلب که با برنامه‌ریزی منسجم از سال 91 تاکنون مجموعه موجودی پرونده شعب دادسرا و دادگاه‌های این شهرستان 50 درصد کاهش‌یافته است، تصریح کرد: اداره ثبت‌اسناد و املاک نیز زیرمجموعه دستگاه قضایی بوده که 12 فعالیت را بر عهده‌دارند و مهم‌ترین کار آن‌ها که با مردم سروکار داشته باشد اسناد مالکیت است.

وی با اشاره به صدور اسناد به‌صورت الکترونیکی بیان کرد: طی سال گذشته مجموع اسناد الکترونیکی صادرشده 4 هزار و 837 فقره سند بوده است و در اماکن روستایی نیز با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 231 فقره و در موقوفات 47 فقره صدور انجام‌شده است.

افزایش طلاق طی سه ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با سال گذشته

رئیس دادگستری قوچان با یادآوری اینکه نزاع دسته‌جمعی در این شهرستان یکی از ناهنجاری‌های مطرح بوده که گاهی در سطح خراسان رضوی نیز به این موضوع شناخته می‌شویم، تأکید کرد: آمار پرونده‌های نزاع دسته‌جمعی یا ضرب‌وجرح عمدی در صدر پرونده‌های قضایی قرار می‌گیرد که نیاز به یک کار فرهنگی دقیق و فرهنگ‌سازی دارد.

حسینی مواد مخدر را در دیگر صدر ناهنجاری‌های این شهرستان دانست که حدود 50 درصد زندانیان را تشکیل می‌دهند و ادامه داد: متأسفانه درزمینه خانواده نیز وضعیت مطلوبی وجود ندارد به‌طوری‌که آمار طلاق طی سه ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای افزایش بوده است.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی اقدامات جدی در حوزه پیشگیری برای کاهش طلاق داشته است، گفت: طی سه ماه اول سال جاری 131 مورد طلاق و 523 مورد ازدواج به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که به ترتیب 127 و 580 مورد بوده شاهد افزایش طلاق و کاهش ازدواج در قوچان هستیم.

رئیس دادگستری قوچان یکی از مهم‌ترین اقدامات دستگاه قضایی در این شهرستان را تعیین مجازات مؤثر دانست که دارای اثرات فردی و اجتماعی است و اظهار داشت: آموزش موازین اجتماعی و حقوقی به همراه مهارت‌های زندگی اجتماعی و مشترک خانوادگی نیز در دستور کار این دستگاه قرار دارد.

وضعیت فرهنگی قوچان قابل‌قبول و درخور شأن نیست

حسینی بابیان اینکه مسؤولین دستگاه‌های اجرایی باید ارتباط مؤثری با روحانیون برقرار کنند تا آن‌ها نیز به‌درستی رسالت خود را به انجام برسانند، گفت: متأسفانه وضعیت فرهنگی قوچان قابل‌قبول و درخور شأن نیست و همه دستگاه‌های فرهنگی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد، روحانیون، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و غیره قبل از انجام کار فرهنگی به دنبال کادرسازی باشند.

وی با اشاره به اینکه تشکیل منظم شورای پیشگیری از وقوع جرم در این شهرستان جزء اولویت‌های کار به شمار می‌رود، بیان کرد: کاربردی کردن مصوبات و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها نیز انجام می‌گیرد و برخورد با جرائم سازمان‌یافته که فرهنگ مردم را هدف قرار داده است جزء اولویت‌های کاری محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول