اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان غربی

بمباران شیمیایی اشنویه را از یاد نبریم

آنچه امروز ضرورت دارد این است که بمباران شیمایی اشنویه را از یاد نبریم و برای برگزاری مراسم یادبود ویژه این روز گام برداریم.

بمباران شیمیایی اشنویه را از یاد نبریم

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، 27 سال قبل و در روزهای پس از پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی و رژیم بعث عراق، در یازدهم مرداد ماه سال 1367، مناطقی از شهر اشنویه از سوی هواپیماهای ارتش بعث با گاز اعصاب و خردل مورد هجوم قرار گرفت که به‌رغم مصدومیت بیش از 2 هزار و 700 نفر از همشهریان، با لطف و امداد الهی و وزش بادهای موسمی غربی در این زمان، آثار کشنده این گازها تعدیل‌شده و گرچه 400 تا 500 خانوار را تحت تأثیر خود قرار داده و افراد زیادی مصدوم و مسموم شدند اما خوشبختانه کسی به شهادت نرسید.

براساس گزارش‌های موجود، در ساعت 2 و 45 دقیقه بامداد روز سه‌شنبه مورخه 11 مرداد 67 مطابق دوم آگوست 1988 زمانی که مردم اشنویه در خواب بودند چندین محل مسکونی و اطراف آنها در سمت غرب و جنوب غربی اشنویه در منطقه کچل‌آباد، برده زرد و مام‌تمر موردحمله هواپیماهای گاگارین عراقی قرار گرفت.

در این حمله تعداد زیادی از مردم اشنویه مسموم شدند به صورتی‌که هیات اعزامی سازمان ملل متحد نیز در گزارشی تعداد مجروحان این حمله را 2 هزار و 680 نفر اعلام کرد.


اکنون 27 سال از آن واقعه می‌گذرد و این جنایت علیه بشریت بعد از حمله شیمایی به سردشت و استفاده از گازهای اعصاب و خردل در جبهه‌های حق علیه باطل، بمباران شیمایی اشنویه نیز به اَسناد مظلومیت کشور عزیزمان ایران و مردم منطقه بالأخص مردم آذربایجان‌غربی اضافه شده است که جا دارد مسئولین و دلسوزان منطقه با برگزاری همایش و برنامه‌های مرتبط، سال‌روز این اقدام ددمنشانه در حق مردم بی‌دفاع ایران، استان غریب آذربایجان‌غربی و شهر اشنویه را گرامی بدارند و هیچ بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از این بزرگداشت از مسئولان مرتبط از جمله استانداری، شورای اسلامی شهر، انجمن‌های مردمی، فرمانداری و سایر نهادهای مرتبط استانی و شهرستانی پذیرفتنی نیست.

ضروری است فراخوانی برای گردآوری اسناد این حمله انجام پذیرد و نهادهای متولی از جمله مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و سایر نهادهای مرتبط و متولی نسبت به واکاوی و ثبت و نشر اسناد و اطلاعات موثق در این رابطه اقدام نمایند.

برنامه‌هایی چون حضور استاندار، نمایندگان مجلس، مقامات کشوری، استانی و ... به‌علاوه رونمایی از اسناد و آثار به جا مانده از این واقعه، نمایشگاه عکس و فیلم مرتبط، همایش سراسری کوهنوردی با توجه به پتانسیل‌های کوهستانی اشنویه، شب‌ شعر و ادبیات، پخش مستند و غیره با حضور مسئولان و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مرتبط می‌تواند قسمتی از اقداماتی باشد که ضروری است برای در خاطر زنده نگاه‌داشتن این روز، برگزار نمود.

مظلومیت آذربایجان‌غربی به دلیل بمباران شیمایی دو شهر سردشت و اشنویه آن کم از حلبچه نیست، پس لازم است که از هم‌اکنون در فکر برنامه‌ریزی برای ثبت این حادثه در تقویم مناسبت‌های ملی و یا استانی و همچنین برگزاری مراسمات متعدد در جهت شناساندن ابعاد این اقدام غیرانسانی ارتش بعثی به هم‌وطنان و جامعه جهانی باشیم. به فراموشی سپردن این واقعه خیانت به مظلومیت کشور در 8 سال دفاع مقدس است.

----------------------

به قلم؛ شفیع بهرامیان

----------------------

انتهای پیام/1023/4/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول