اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«الرایه» چاپ قطر مطرح کرد

نقش آمریکا در قدرت‌دهی به داعش؛ پاشنه آشیل تروریست‌ها کجاست؟

روزنامه الرایه قطر در مقاله ای ضمن تمجید عملیات سخت و طاقت فرسای ارتش و بسیج مردمی عراق در آزادی موصل تاکید کرد: سیاست‌های واشنگتن موجب رشد و گسترش افراط گرایی در منطقه شده است.

نقش آمریکا در قدرت‌دهی به داعش؛ پاشنه آشیل تروریست‌ها کجاست؟

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، روزنامه «الرایه» قطر در مقاله ای به قلم «طه خلیفه»، نویسنده مصری با عنوان «مبارزه با تروریسم چگونه کارساز می شود» راه نابودی تروریسم را در تغییر سیاست های نظام های درگیر با افراط گرایی دانست.

در این مقاله آمده است: داعش بزرگ ترین معمای دهه دوم هزاره جدید است هیچ کسی کاملا از واقعیت این گروه و دلایل صعود ناگهانی و گسترش حیرت آور آن در منطقه باخبر نیست.

کسی نمی داند داعش از کجا قدرت گرفت که توانست قوی ترین، خطرناک ترین و تهدید آمیزترین گروه شبه نظامی هراس افکن در دنیا شود بخصوص که دیگر گروه های تروریستی مثل القاعده دیگر کم رنگ شده اند.

آمریکا سال هاست ائتلافی را با حضور 60 کشور برای مبارزه با داعش در سوریه و عراق فرماندهی کرد اما نتوانست این گروه تروریستی را سرکوب کند.

عراق برای سرکوب داعش در موصل ماه های طولانی وقت گذاشت، ارتش و گروه های داوطلب مردمی این کشور با همه قدرت و توان خود این شهر را محاصره و سپس به داخل آن پیشروی کردند و پس از هشت ماه تحمل خسارات سنگین توانستند پایتخت داعش را سرنگون کنند.

این جا سوالی که مطرح می شود در خصوص چگونگی نقش آمریکا در قدرت دهی به داعش ولو به صورت غیرمستقیم است.

سیاست های ظالمانه آمریکا در قبال کشورهای عربی و مسلمان و بخصوص در مساله فلسطین و جانبداری مطلق از اسرائیل، اشغال افغانستان و سپس عراق و نابودی این دو کشور و دامن زدن به فتنه طائفه ای و ...برای همگان مشهود است.

آمریکا بنیانگذار داعش

سوریه نمونه کودتای آمریکا علیه ارزش های این کشور در خصوص آزادی، دموکراسی و حقوق بشر است چرا که اجازه داد سوریه به محیط مناسبی برای رشد شدیدترین اشکال افراط گرایی و گسترش نفوذ داعش از عراق به سوریه و افغانستان شود، همان گونه که دونالد ترامپ تاکید کرد اوباما و کلینتون بنیانگذار داعش هستند.

رویارویی با افراط گرایی و تروریسم محور اصلی فعالیت ها و سخنرانی های اجلاس اخیر سران عرب در ریاض بود اما عملا هیچ گام رو به جلویی برای سرکوب تروریسم برداشته نشد و حتی شاهد تولید مثل گروه های وحشت افکن جدید از بطن گروه های تروریستی موجود هستیم.

بنابراین راه رویارویی سازنده و کارآمد برای کاستن از مساحت گسترش تروریست ها تا کم ترین میزان ممکن چیست؟.

بیش تر آنهایی که در اجلاس اخیر ریاض در اطراف وی حلقه زده بودند خود در ایجاد شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فکری برای گسترش افراط گرایی مسئول هستند.

حاکمان مستبد کشورهای عربی با بکارگیری سیاست مشت آهنین، رد دموکراسی، سرکوب مخالفان مسالمت جو و وضع قید و بندهای دست و پا گیر، تهدید و سرکوب آزادی بیان، دامن زدن به فساد و فقر و برقرار نکردن عدالت اجتماعی ملت هایشان را از ایجاد تغییر ماریوس و ناامید کرده به گونه ای که زمینه ایجاد افراط گرایی و خشونت را فراهم می کند.

درمان افراط گرایی و تروریسم سیاست های جدیدی را در کشورهای عربی و اسلامی لازم دارد که مبتنی بر تعاملی متفاوت با ملت ها و مخالفان و امید بخشی به آینده است.

ضرورت تغییر سیاست های آمریکا در حمایت از نظام های مستبد

اگر آمریکا هم سیاست های جدیدی اتخاذ کند به گونه ای که از سرکوبگری های نظام های حاکم بر برخی کشورهای علیه ملت هایشان حمایت نکند طبیعتا موجب کاهش خشم و غضب و خفقان سیاسی در جامعه می شود و در نتیجه برخی جوانان را از سوق دادن به افراط گرایی و اندیشه های تروریستی بازمی دارد.

بدین شکل رویارویی با تروریسم راحت ترین کار ممکن است چرا که گروه های تندرو هرگز هواداران جدیدی را برای سربازگیری پیدا نخواهند کرد و خطبه های خشن و خونبار آنها در قبال نظام ها و جوامع توجیه و مشوقی برای آنها نخواهد بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول