اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

گزارش فارس از مراسم ۱۰ سالگی پرس تی وی

جبلی: راه‌اندازی ۳ شبکه بین المللی هوسایی، فرانسوی و روسی زبان در دستور کار است/ کمبود بودجه مشکل اصلی پرس تی وی

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما گفت: راه اندازی سه شبکه بین المللی به زبان‌های هوسایی، فرانسوی و روسی زبان را در دستور کار داریم که امیدوارم به زودی انجام شود.

جبلی: راه‌اندازی ۳ شبکه بین المللی هوسایی، فرانسوی و روسی زبان در دستور کار است/ کمبود بودجه مشکل اصلی پرس تی وی

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، نشست خبری با موضوع 10 سالگی شبکه بین المللی پرس تی وی صبح امروز -چهارشنبه 13 تیرماه- با حضور پیمان جبلی معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما و نمایندگان رسانه های جمعی در ساختمان شبکه پرس تی وی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، جبلی در این مراسم با بیان اینکه قصد دارد گزارشی 10 ساله از عملکرد شبکه پرس تی وی و همچنین ماموریت های جدید معاونت برون مرزی ارائه دهد، گفت: شبکه های برون مرزی عمدتا شناخته شده نیستند و بکب ار مهم ترین و موثرترین و تاثیرگذارترین فعالیت های جمهوری اسلامی برای ایجاد اقتدار ملی و نفوذ هرچه بیشتر در جوامع هدف منطقه فعالیت های برون مرزی است که انجام می دهد. 

وی ادامه داد: شبکه پرس تی وی با اقتدار در منطقه و جهان رسالت مقدس جمهوری اسلامی را پیگیری می کند و مخاطبان جهانی پیدا کرده است و یکی از مشخصه های نظام مقدس جمهوری اسلامی است و یکی از این ابزارهای ایجاد مخاطبان گسترده در سراسر دنیا رسانه های ما هستند.

وی ادامه داد: این مجموعه به‌گونه‌ای تقویت شده که امروز قدرت‌های بزرگ احساس نیاز می‌کنند که از جمهوری اسلامی به عنوان یک ضرورت نام ببرند و پای میز مذاکره بنشینند. اینها همه از اقتداری است که به فضل خون شهدا و نفوذ منطقه‌ای و همچنین تأثیرات جمهوری اسلامی ایران است و محاسباتی که کشورهای بزرگ در این زمینه دارند و چاره‌ای جز این ندارند که از باب گفت‌وگو وارد تعامل با ایران شود. ما همین کشورهای اطراف را که نگاه کنیم می‌توانیم مجسم کنیم که قرار بوده طی سال‌های اخیر چه اتفاقاتی بیفتد. کشورهای منطقه دچار بحرانی‌هایی می‌شوند که نتوانند تا سال‌ها از آن بیرون بیایند و به تبع آن نفوذ ایران در منطقه نیز تحت‌الشعاع قرار گیرد. به عنوان مثال وقتی داعش موصل را گرفت، آمریکایی‌ها اذعان کردند که سال‌های وضعیت به همین منوال است، ولی عراق توانست آن را پس بگیرد و یا حلب نیز چند وقت پیش آزاد شد.

ده‌ها هزار مترمربع از خاک عراق و سوریه از چنگ تروریست‌ها خارج شده و ایران یکی از عناصر اصلی ایجاد موفقیت‌ها بوده است. این تأثیرات جهانی یکی از عناصر اقتدار جمهوری اسلامی ایران است که باید قدر آن را دانست چه در ابعاد عملیاتی و میدانی و چه در ابعاد نرم و سیاسی، هر دو را باید قدر دانست. در این موضع جمهوری اسلامی ایران در حوزه تعامل با مخاطبان داخلی و خارجی وظیفه بزرگی را برعهده دارد.

معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما و مدیر شبکه پرس تی وی در ادامه تصریح کرد: تأسیس شبکه پرس تی وی در سال 86 صورت گرفت و امروز 10 سال از آن می‌گذرد و یکی از هدف‌های راه‌اندازی این شبکه، مخاطب کردن افکار عمومی جهان و منطقه است. در سال 2003 شبکه‌های سنتی برون‌مرزی شامل سحر و رادیوهای برون‌مرزی که از سال‌ها پیش فعالیت می‌کردند، تا آن مقطع بیشتر متمرکز بر روی تولید و ترویج پیام‌های ساده خبری بودند و ورود در حوزه‌های مختلف با هدف مخاطب قرار دادن کشورهای اطراف‌مان بود. از سال 2003 و سقوط صدام و حمله آمریکا به عراق، شبکه العالم راه‌اندازی شد که ورودی شجاعانه به عرصه سخت بین‌المللی در حوزه رسانه به شمار می‌رفت. العالم با حداقل امکانات توانست حرکت شجاعانه و سرسختانه‌ای برای ورود به قلب رسانه‌های دنیا بزند و این شبکه بسیار مقتدرانه عمل کرد. دو سال پس از تجربه شبکه العالم بود که تصمیم گرفته شد مخاطبان جهانی را در عمق نفوذ رسانه‌های بزرگ قرار دهیم. رسانه‌های سابقه‌دار و بسیار پرنفوذ و قدرتمند جهانی که اکثریت آنها نیز با زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. ورود به عرصه رقابت با این رسانه‌ها اقدامی جسورانه بود که ایران تصمیم گرفت وارد این عرصه شود. چالش‌هایی که رسانه ملی در مواجهه با العالم با آن روبرو شد، باعث شد شبکه پرس تی وی به زبان انگلیسی راه‌اندازی شود و ما در این مسیر 10 ساله تجربیات بسیاری کسب کرده‌ایم که برای ادامه فعالیت ایران در حوزه رسانه بسیار مفید خواهد بود.

به گزارش فارس، جبلی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌های شبکه پرس تی وی در سال 95 اشاره کرد و گفت: این شبکه بین‌المللی در سال 95، 251 ساعت پوشش برنامه زنده داشته است، همچنین 184 گزارش و 365 برنامه شامل 9 هزار و 125 دقیقه برنامه گفت‌وگومحور با هدف تبیین رویدادهای جهان به روی آنتن رفته است. 7 هزار و 700 دقیقه برنامه‌های تولیدی در استودیوهای داخلی تولید و پخش شده است، همچنین 7 هزار و 600 دقیقه تولید برنامه‌های مربوط به دفاتر خارج از کشور را داشته‌ایم که در مجموع 24 عنوان شده است. همچنین در سال 95 با مشارکت برنامه‌سازان داخل و خارج از کشور در حوزه مستند، آثار برجسته‌ای تأمین و تولید شده است و تابه‌حال نیز 29 عنوان از آثار پرس تی وی در جشنواره‌های جهانی عناوین برتر را از آن خود کرده‌اند. در حوزه هنری هم کلیپ‌های فاخری تولید شده است.

وی افزود: از جمله موارد اثرگذاری پرس تی وی می‌توان به مصاحبه این شبکه با یکی از بازماندگان حادثه آتش‌سوزی لندن اشاره کرد که 12 میلیون بازدید در فضای مجازی داشت و همین موضوع شبکه بی‌بی‌سی را وادار کرد که با همان فرد و با محوریت همان سؤال‌ها گفت‌وگو کند. شبکه پرس تی وی 56 خبرنگار در سراسر دنیا و در داخل کشور دارد و امیدوارم فعالیت این شبکه در رسانه‌های جهانی به عنوان شبکه‌ای متفاوت ادامه یابد یا در همین حادثه آتش‌سوزی لندن، همکاران ما گفتند که مردم ترجیح می‌دادند با شبکه‌هایی نظیر پرس تی وی مصاحبه کنند تا شبکه‌های سنتی. ما علی‌رغم اینکه در فضایی رقابت می‌کنیم که غول‌های رسانه‌ای خودخوانده هستند، از لحاظ تجهیزات و نفوذ رقابت برابری را تجربه نمی‌کنیم، چون هرجایی که نهادهای حاکمیتی و نظارتی و بین‌المللی بوده‌اند، برای پرس تی وی محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند، برای مثال شرکت آف‌کام که نقش مهمی در فعالیت‌های کابلی شبکه‌های تلویزیونی دارد، پس از فتنه سال 88 شبکه پرس‌ تی وی را منع کرد و این محدودیت‌ها همواره وجود دارد و یا اینکه در شبکه مجازی از خط قرمزهای رسانه‌ای عبور کنیم با بلوک شدن مواجه می‌شویم، درحالی‌که هرگاه همراه با جریان‌های ضدسلطه وارد شده‌ایم، موفق عمل کرده‌ایم.

وی در ادامه سخنان خود به شبکه هیسپان‌ تی وی اشاره کرد و گفت: این شبکه در سال 90 راه‌اندازی شد و یکی از شبکه‌های خوب و حرفه‌ای ما به شمار می‌رود. همچنین کانال‌های چهارگانه شبکه سحر نیز وجود دارد که تلاش می‌کنیم نگاه بین‌المللی را در آنها نیز جاری کنیم. شبکه آی فیلم نیز با زبان‌های عربی و انگلیسی توفیقات زیادی در جذب مخاطب داشته است و شبکه العالم نیز با قدرت و اقتدار فعالیت خود را ادامه می‌دهد. شبکه الکوثر نیز با محوریت و رویکرد برنامه‌های عمومی کار خود را پیش می‌برد و این درحالی است که ما در قاره آفریقا تابه‌حال هیچ تمرکز جدی نداشته‌ایم. در حال حاضر نیز ما در آستانه راه‌اندازی شبکه‌ای به زبان هوسا برای مناطق آفریقایی هستیم که در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود.

جبلی در ادامه افزود: یکی از حوزه‌های مهم کشورهای فرانسه زبان هستند که تعدادشان کم هم نیست. ما راه‌اندازی شبکه فرانسوی زبان‌مان را نیز با عزمی جدی آغاز کرده‌ایم و امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم در این حوزه گام برداریم. همچنین برای مخاطبان روسی‌زبانمان هم به فکر راه‌اندازی شبکه‌ای هستیم که فعلاً مراحل مقدماتی خود را طی می‌کند. در حوزه مخاطبان منطقه‌ای نیز تصمیم داریم آی فیلم را به زبان دری راه‌اندازی کنیم و به دنبال بازنگری روی تأثیر مخاطبانمان هستیم. راه‌اندازی پورتال پارس تودی نیز یکی از این گام‌ها بود.

خبرگزاری بین‌المللی ایران پرس نیز راه‌اندازی شده است که با هدف تولید مستقیم اخبار و راش از مناطقی است که یا نفوذ داریم یا حضور داریم. همین الان هم پخش ماهواره‌ای دارد و راه‌اندازی شبکه معارفی انگلیسی نیز یکی دیگر از این چالش‌هاست.

معاون برون‌مرزی صداوسیما اظهار داشت: محدودیت‌های ظالمانه،‌ سرعت و پیچیدگی منطقه که ما باید خود را با آن تطبیق داده و به هیچ وجه عقب نمانیم و از همه مهم‌تر حمایت‌های جدی‌تر از جمله چالش‌های ما در معاونت برون‌مرزی است. ما برای اینکه روی پای خود بایستیم و بتوانیم حرکت صعودی داشته باشیم، حتماً‌ باید از پشتیبانی و حمایت بیشتری برخوردار باشیم. منابع صدا و سیما به هیچ وجه کافی نیست و اگر به همین منوال پیش برویم، در این رقابت عقب خواهیم افتاد، مخصوصاً در حوزه انتقال ارز مشکلات جدی داریم و با لطائف‌الحیل حقوق کارکنان و دستمزدها را پرداخت می‌کنیم.

در ادامه این نشست جبلی در پاسخ به این سوال که شبکه پرس تی وی در آغاز کار خود بسیار موفق‌تر بود و در حال حاضر به شبکه غیرمرجع تبدیل شده است، عنوان داشت: ما با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و با سختی باید با شبکه‌های مهم دنیا رقابت کنیم. مصرف رسانه‌ای جوامع اروپا و آمریکا را که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم بسیاری از آنها از طریق شبکه‌های کابلی صورت می‌گیرد و کسی مثل ما ماهواره‌ای جداگانه برای دریافت شبکه‌ها ندارد. عموماً از طریق کابل است و اگر در این حوزه برداشته شود، شبکه دیگر دیده نمی‌شود. ما یا باید ظهور و بروزمان را در فضای مجازی زیاد می‌کردیم که کردیم و یا باید به جیب مخاطبان برویم و روی موبایل او قرار بگیریم، ضمن اینکه بحث بودجه بسیار تأثیرگذار است و اگر ما موفق بشویم جای پای جدیدی پیدا کنیم، سازمان صداوسیما با تمام مشکلاتی که برای تأمین برنامه‌های فاخر روبروست، پشتیبانی خوبی از شبکه‌های معاونت برون‌مرزی دارد. یکی از آفت‌های ما نرساندن پول به شرکت‌هایی است که با آنها کار می‌کنیم و اگر این معضل حل نشود، قطعاً مشکلات جدی خواهیم داشت.

وی همچنین درباره راه‌اندازی ماهواره اختصاصی صداوسیما نیز توضیح داد ما در حال حاضر تنها یک مدار فعال در اختیار داریم و نقاط دیگر از دستمان خارج شده است. این درحالی است که یک ماهواره برای ما کفایت نمی‌کند و چاره‌ای نیست جز این که ما از ماهواره‌های دیگر استفاده کنیم و اگر نتوانیم ماهواره اختصاصی خود را بفرستیم، در آینده نه‌چندان دور با بحران جدی در این زمینه مواجه خواهیم شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه آیا به فکر راه‌اندازی شبکه‌ پرس تی وی به زبان فارسی و یا راه‌اندازی زیرنویس فارسی برای شبکه پرس تی وی نیستید، گفت: راه‌اندازی شبکه‌های فارسی‌زبان برعهده معاونت برون‌مرزی نیست و ما تلاش می‌کنیم به مأموریت خود وفادار بوده و در این حوزه ورود نکنیم، البته ما تابه حال در این باره هیچ برنامه‌ای نداشته و به این موضوع فکر نکرده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شبکه‌های جدید معاونت برون‌مرزی از چه طریقی به جامعه مخاطب معرفی می‌شوند، عنوان داشت: این شبکه‌ها از طریق سایت و فضای مجازی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، به‌عنوان‌مثال شبکه فرانسه‌زبان ما بیش از یک سال است که روی وب‌سایتی تحت عنوان پرس تی وی فرانسوی فعالیت می‌کند. در مورد سایر شبکه‌ها نیز ابتدا سایت راه‌اندازی می‌شود و یا درباره شبکه هوسا، باید بگویم که تبلیغات محیطی هم آغاز کرده‌ایم و مخاطبان بسیاری از داخل نیجریه آن را دنبال کرده‌اند، ضمن اینکه ما شبکه‌های جدیدمان را روی سایر شبکه‌ها نیز تبلیغ می‌کنیم.

وی در پایان درباره تأثیرگذاری شبکه آی فیلم روی جامعه مخاطب خود نیز در پاسخ به فارس گفت:‌ مأموریت ما در شبکه‌های آی‌فیلم عربی و انگلیسی رساندن پیام شبوه زندگی ایرانی ـ اسلامی است و تلاش‌مان معرفی ایران، مخاطبان است، ضمن اینکه ما از طریق این شبکه‌ها با ایران‌هراسی مقابله می‌کنیم. طی سال‌های اخیر داعش و جبهه النصره چهره‌ای مخدوش از اسلام ارائه داده‌اند که ما مأموریت داریم چهره حقیقی اسلام را به مخاطبان خود نشان دهیم و اگرهم تابه‌حال به صورت مقطعی به حوزه‌های سیاسی نزدیک شده‌ایم به خاطر شرایط روز بوده است، ولی مأموریت فرهنگی ما نیز از سایر شبکه‌ها در حال پیگیری است و امیدوارم به صورت جدی وارد حوزه تولید شویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول