اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

سراب در سراب/ ۱۴ سال از کلنگ جهانگیری گذشت

نفلین سینیت سراب بازی مارو پله و بازگشت به نقطه اول

درحالی‌ که نزدیک دو دهه از آغاز مطالعات و بحث‌های مربوط به ایجاد کارخانه بزرگ تولید پودرآلومینا از نفلین سینیت می‌گذرد اما فراز و فرودهای طرح، آن را به بازی مار و پله شبیه کرده است.

نفلین سینیت سراب بازی مارو پله و بازگشت به نقطه اول

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، در سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست جمهوری که همزمان با مجلس چهارم بود به وجود کانسارهای طبیعی ماده معدنی نفلین در اطراف سراب و کلیبر اشاره کرد و از اهتمام دولتش به استخراج از این ماده معدنی در جهت تولید پودر آلومینا سخن گفت.

بررسی‌های بسیاری فعالان معدنی حاکی از آن است که در منطقه سراب آذربایجان ذخایر زیادی از نفلین سینیت وجود دارد که می‌تواند نیاز کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی ایران را برطرف کند، در این زمینه پروژه نفلین سینیت سراب کلید خورد.

این پروژه یکی از پروژه‌های ملی است که 14 سال پیش توسط اسحاق جهانگیری وزیر دولت اصلاحات کلنگ‌زنی شده اما تاکنون برخلاف پیگیری‌های مکرر دارای هیچ‌گونه پیشرفتی نیست.

مردم سراب  27 شهریورماه سال 1382 را که یک روز به یادماندنی و تاریخی بود هرگز فراموش نمی‌کنند، روزی که مردم سراب شاهد جوانه زدن امیدهای بی‌شمار خود در تحقق توسعه فراگیر منطقه و رونق تولید و اقتصاد منطقه و به تبع آن خداحافظی با بیکاری بودند.

در آن روز اسحاق جهانگیری معاون فعلی رئیس جمهور در سمت وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات کلنگ‌ احداث بزرگترین مجتمع صنعتی شمال‌غرب کشور با عنوان طرح ملی تولید پودر آلومینا از سنگ نفلین را بر زمین کوبید.

کلنگی که از همان روز همچنان بر زمین ماند و اینک با گذشت 14 سال همچنان در سایه بی توجهی مسؤولان دولت تدبیر و امید بر جای مانده و کلید تدبیر روحانی همچنان از گشودن قفل این پروژه عاجز است.

پله اول/اشک شوق مردم به مناسبت کلنگ‌زنی طرح

حرف‌ها و حدیث‌ها و نیز مطالعات مختلف انجام‌گرفته منجر به نهایی شدن اجرای طرح بزرگ نفلین سینیت سراب شد و در شهریور 1382 با تبلیغات فراوان و با شعار نوشته‌هایی با مضمون «تحول عظیم توسعه‌ای در منطقه و آذربایجان»، مردم سراب به استقبال از مسؤولان عالی دولت وقت رفتند تا عملیات اجرایی این طرح عظیم را نظاره‌گر باشند در آن زمان کلنگ‌زنی در زمین‌های مورد نظر در شهر «دوزدوزان» صورت گرفت و جهانگیری وزیر وقت صنایع ،دکتر جبارزاده به‌ عنوان نماینده مردم تبریز و حسین انواری نماینده وقت مردم سراب هریک از مزایای طرح و ضرورت انجام آن سخن گفتند.

مار اول/زمین موردنظر استاندارد نیست

دیر زمانی نگذشت که مکانی که در آن کلنگ‌زنی صورت گرفته بود، فاقد استانداردهای لازم تشخیص داده شد و عملیات اجرایی آن به تأمین محل جدید موکول شد.

با تلاش‌های فرماندار و نماینده دوره هفتم سراب اهالی روستای «بهرمان» به امید بهبود وضعیت کسب‌ و کار و نیز کمک به دولت در جهت اشتغال‌زایی، زمین‌های خود را به قیمت نازل در اختیار طرح قرار دادند و دولت با صرف هزینه هنگفت اقدام به حصارکشی زمین مورد نظر کرد و تابلویی زیبا از طرح در ورودی محل نصب شد.

پله دوم/عقد قرارداد با شرکت چینی در وزارت صنایع

در دم دمای پایان عمر مجلس هفتم، قراردادی در محل وزارت صنایع آن زمان و با حضور شخص وزیر و مسؤولان ارشد کشوری منعقد شد و چینی‌ها از طریق فاینانس عهده‌دار اجرای طرح شدند.

جشن و شادمانی ناشی از این قرارداد به حدی بود که عده‌ای از هواداران نماینده وقت اقدام به ذبح گاو بزرگی در مرکز شهر در استقبال از او کردند و مردم با تجمع در محل مسجد امیرالمؤمنین(ع) نماز شکر به‌جای آوردند و این وعده در ذهن‌ها جای گرفت که دیگر بیکاری در منطقه نخواهد ماند و شهرستان سراب با بیکاری و فقر خداحافظی خواهد کرد.

حتی دانش‌آموزان سرابی به یادگیری زبان انگلیسی ترغیب می‌شدند تا بهتر با مهندسان خارجی ارتباط داشته باشند و سخن از احداث شهرک 5 هزار نفری در کنار سایت اصلی کارخانه بود.

مار دوم/ این بار تحریم‌های کشور طرح را به نقطه اول بازگرداند

در حالی‌ که در سفر استانی دولت نهم به آذربایجان‌شرقی رئیس‌جمهور شخصاً در مصاحبه مطبوعاتی و تلویزیونی خود از نفلین سینیت سراب نام برد و اجرایی شدن آن را وعده داد و از سرمایه‌‌گذاری کلان در بخش آلومینیوم صحبت کرد مدتی بعد اعمال تحریم‌های مالی و اقتصادی بهانه لازم را برای شرکت چینی فراهم کرد تا خود را از حضور در این طرح کنارکشید و تحریم‌ها کور سوی امید را در شهروندان سرابی نسبت به این طرح از بین برد و همچنان مردم منتظر صدای چرخ‌های اقتصادی ماندند که قرار بود چرخ‌های زندگی بیکاران  منطقه را بچرخاند.

پله سوم/بازگشت جهانگیری به قدرت و شعار تدبیر و امید

مردم سراب از انتصاب آقای جهانگیری به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور خوشحال شدند چرا که می‌دانستند که کلنگی که به دست آقای جهانگیری زده‌ شده، نافرجام مانده و بازگشت او به قدرت می‌تواند منجر به شروع پرقدرت طرح شود.

وعده‌های زیادی در این زمینه از طرف مسؤولان به مردم داده شد و امید مردم به گشودن گره نفلین با کلید تدبیر و امید فزونی گرفت.

پله چهارم /این بار آلمانی‌ها

بار دیگر سالن وزارت صنعت و معدن شاهد عقد قراردادی با شرکت اتوتک آلمان بود و طرفین یک قرارداد 9 میلیون یورویی را امضا کردند که به‌ موجب آن این شرکت آلمانی با دریافت این مبلغ دانش‌ پایه و طراحی طرح را در مدت‌زمان 2 سال به انجام برساند.

عقد این قرارداد اگرچه در بین صاحب‌نظران و اهل‌فن چندان مورد استقبال واقع نشد اما عموم مردم به دلیل تبلیغات سنگینی که از طرف مسؤولان وقت صورت گرفت، اجرایی شدن طرح را باور کردند و به امید 2 سال دیگر نشستند تا شاید این بار آلمانی‌ها گره طرح را بگشایند.

آب پاک بیگی به طرح نفلین سینیت سراب
علیرضا احمد بیگی نماینده مردم تبریز و کسی که به دلیل عهده‌دار بودن سمت استانداری در دولت دهم اطلاعات ارزشمندی از طرح دارد، در این زمینه از وزیر فعلی صنعت و تجارت نقل می‌کند که این طرح فاقد صرفه اقتصادی است.

بیگی یادآوری کرد که مطالعات و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و این طرح به مرحله اجرا رسیده بود اما واردکنندگان بوکسیت اجازه نهایی شدن طرح را نمی‌دهند.

نماینده تبریز تأکید کرد: تا زمانی که دست کارکنان ارشد دولتی از معاملات تجاری کوتاه نشود امیدی به اجرای طرح‌هایی این‌چنینی نیست.

نماینده سراب مطالعات شرکت اتوتک یک مسیر انحرافی بود که طرح را ضربدر صفر کرد

یوسف داوودی نماینده مردم سراب در مجلس گفت: این طرح مخالفان سرسختی دارد و تلاش برای اجرایی شدن آن بیشتر وقت نماینده را گرفته است.

وی، واگذاری مطالعات طرح به شرکت اتوتک آلمان را که نزدیک 40میلیارد تومان هزینه داشته، یک اشتباه بزرگ و مسیر انحرافی عنوان کرد و بیان داشت: بعد از اتلاف چهار ساله وقت این شرکت هزینه طرح را بسیار بالاتر نشان داده و آن را از صرفه انداخته است در حالی که واقعیت آن است که تنها کشور دارنده فناوری تولید پودر آلومینا از نفلین، روسیه است و آلمانی‌ها با این طرح بیگانه‌اند.

وی افزود: بهترین راهکار واگذاری اجرای این طرح به قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که باید مدت‌ها قبل به دلیل اینکه برنده دوم مناقصه بود و شرکت برنده از طرح خلع ید شده بود، عهده‌دار طرح می‌شد که متأسفانه این روند صورت نگرفت.

داوودی از تلاش مجمع نمایندگان استان برای شروع این طرح ناتمام خبرداد.

به نظر می‌رسد که اراده‌ای برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد و شهروندان سرابی امید دارند تا به طور شفاف مسائل به آنها گفته شود اگر این طرح فاقد صرفه اقتصادی است هرچه سریع‌تر پایان کار آن صادر شود نه اینکه عده‌ای در این طرح آمد و رفت کنند حقوق و هزینه‌هایی از بیت‌المال پرداخت شود؛ بهتر است بازی مار و پله این طرح بدون فتح خانه نهایی پایان یابد.

گزارش از: جواد عباس زاده

انتهای پیام/60019 /40 /س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول