اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

28 کارگاه بازسازی و مرمت میراث فرهنگی در آذربایجان‌شرقی فعال است/ بهره‌برداری از موزه مطبوعات تبریز در آینده نزدیک

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از فعال بودن 28 کارگاه بازسازی و مرمت میراث فرهنگی در آذربایجان‌شرقی در سه ماهه اول سال 96 خبر داد.

28 کارگاه بازسازی و مرمت میراث فرهنگی در آذربایجان‌شرقی فعال است/ بهره‌برداری از موزه مطبوعات تبریز در آینده نزدیک

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مرتضی آبدار صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به عملکرد حوزه میراث‌فرهنگی اظهار کرد: در راستای حفظ و صیانت از اماکن و محوطه‌های تاریخی و آمادگی هر چه بیشتر برای میزبانی از گردشگران و نیز رویداد تبریز 2018، پروژه بهسازی و عملیات مرمتی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان به جد در حال پیگیری است.

وی افزود: در اجرای این پروژه می‌توان به مرمت بخش‌هایی از موزه آذربایجان، موزه قاجار، مسجد کبود ، پشت بام بازار، مسجد جامع اهر، عمارت اربابی وینق، مسجد شیخ شهاب‌الدین اهری، گنبد کبود مراغه و .... از مهمترین کارگاه‌های فعال در حال حاضر استان هستند.

مرمت خانه حریری در مراحل پایانی

آبدار از خانه‌هایی که مرمت آنها در سال 96 به اتمام می‌رسد، به خانه حریری اشاره و عنوان کرد: تمام مراحل مرمت خانه حریری یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی شهر تبریز متعلق به دوره قاجار از جمله عملیات استحکام‌بخشی،کف‌سازی، ایزوگام سقف، مرمت بخش‌های الحاقی و نیز مرمت نقاشی‌ها و نگارگری‌های دیواره‌های این خانه توسط متخصصان انجام گرفته و در مراحل پایانی است و در آینده نزدیک بخشی از این خانه به عنوان موزه مطبوعات مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

ثبت 12 اثر در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی استان تعداد حرایم ثبتی استان را پنج مورد اعلام کرد و از خانه سلطان قرایی، خانه لاله‌ای، خانه کمپانی، مدرسه رشدیه و ... نام برد.

وی افزود: در سال گذشته 6 اثر تاریخی و یک اثر معنوی نیز در استان به ثبت رسیده است که در بخش آثار تاریخی حمام اسپراخون، پل قزل کورپی، خانه کلکته‌چی ، کاروانسرای جانانلو، خانه و باغ تیل و پل دهخوارگان و در بخش آثار معنوی از ثبت شیوه پخت سنتی صابون مراغه از این جمله هستند.

 قریب به یک‌هزار و 780  اثر  تاریخی، معنوی و طبیعی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی کشور تا پایان سال 95 به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/60002 /30/س

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول