اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

«نردبان فریب» امشب روی آنتن سیما

فشار محیط زیست باز هم جدول پخش سیما را تغییر می‌دهد؟

متولیان برنامه تلویزیونی ثریا از پخش برنامه «مستند فریب» امشب از شبکه مستند سیما خبر داده‌اند. این درحالی است که هفته گذشته چندساعت مانده به پخش این برنامه، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست توانسته بودند با فشار، این برنامه را از کنداکتور پخش شبکه مستند حذف کنند.

فشار محیط زیست باز هم جدول پخش سیما را تغییر می‌دهد؟

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، چهارشنبه شب هفته گذشته مصادف با 21 تیرماه، پس از فشارهای وارده به سازمان صدا و سیما، دست اندرکاران برنامه ثریا این فرصت را به مسئولان سازمان محیط زیست دادند تا پیش از پخش مستند «نردبان فریب» در خصوص ابهامات توافقنامه پاریس پاسخ دهند. 

این مستند با موضوع زوایای پنهان توافقنامه اقلیمی پاریس که قرار بود هفته گذشته از شبکه مستند پخش شود، با اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه توافقنامه پاریس روز یکشنبه هفته گذشته صورت گرفت. 

بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه توافقتامه پاریس در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار داشت که قبل از ورود مجلس به این موضوع علی لاریجانی در توضیحاتی گفته بود: کلیات لایحه توافقنامه پاریس مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است و این ایرادات در دو بخشی است؛ شورای نگهبان این ایراد را مطرح کرده و باید پیوست‌ها مورد بررسی قرار گیرد که کمیسیون کشاورزی در پاسخ گفته است که پیوستی وجود ندارد. 

لاریجانی گفته بود: به نظرمن با توجه به وجود پیوست‌ها در زمینه قانونی و جهت دقت نظر بیشتر، بهتر است این لایحه مجددا در کمیسیون مورد رسیدگی قرار گیرد و در صورت موافقت نمایندگان، کمیسیون کشاورزی مجددا پیوست‌ها را بررسی کند تا مناقشه‌ای نباشد. 

بر این اساس با نظر موافق نمایندگان، ایرادات شورای نگهبان در موافقتنامه پاریس به کمیسیون کشاورزی ارجاع شد. 

علی رغم فشارهای سازمان محیط زیست نه تنها بررسی این لایحه در مجلس به نتیجه نرسید که محسن ناصری مدیر طرح ملی آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست فرصت حضور و توجیه توافق نامه پاریس را در برنامه ثریا از دست داد و در واقع فرصت این سازمان سوخت. 

از طرفی محمد هادی اینانلو، پژوهشگر در حوزه اقلیم در این برنامه اعلام کرد: تنها دو دهم درصد از گرمایش زمین توسط فعالیت‌های انسانی صورت می‌گیرد و از همین رو تعهد به توافقی مانند توفقنامه پاریس با ایرادات علمی روبرو است. 

محسن ناصری در پاسخ به این سوالات که چرا با وجود نظریات متعدد در خصوص تغییر اقلیم مدل پذیرفته شده سازمان‌های بین المللی را در ایران بدون تحقیق خاص مورد تایید قرار داده‌ایم گفت: به دلیل نبود زیرساخت‌های علمی لازم در بیست سال گذشته دفتر آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست برمبنای نظریه مورد قبول سازمان ملل شکل گرفته است در واقع مرکز ملی تغییر آب و هوا برمبنای یکسری از نظریه‌های جهانی تاسیس شده است و برای نظریه‌های علمی دیگر بودجه گذاری نشده است. 

وی در پاسخ به این سوال که به نظرشما توافق نامه پاریس منافع ملی ما را نیز تامین می‌کند و آیا اصالتا این توافقنامه عادلانه است تصریح کرد: متن این توافقنامه کاملا منصفانه است و این اقدام یک اقدام مشارکتی میان کشورهایی است که در جریان معاهده حضور داشته‌اند. 

کنداکتور پخش امشب شبکه مستند

ناصری با تاکید بر اینکه این توافقنامه به قول دیپلمات‌ها یک توفق نامه متوازن است گفته بود: این تعهدنامه به دنبال توقف افزایش دما و نگه داشتن این افزایش جهانی در 2 درجه سانتیگراد است. 

این کار‌شناس در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص اینکه چطور می‌توان چنین توافقی را در میان کشورهای در حال توسعه مانند ایران و کشورهای پیشرفته‌ای که سال‌ها با مصرف بالای سوخت‌های فسیلی و تولید آلودگی به پیشرفت‌های زیادی دست یافته‌اند را عادلانه دانست گفت: ایران هم در جریان توسعه سال‌ها است به آلودگی‌های زیست محیطی دامن زده است! 

همچنین سید مجتبی امامی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که آیا می‌توان میزان خسارات زیست محیطی که کشورهای پیشرفته سالیان سال به محیط زیست جهان وارد کرده‌اند با خساراتی که ایران و یا دیگر کشورهای در حال توسعه وارد کرده‌اند، برابر و عادلانه دانست و این در حالی است که به غیر از تعهدنامه پاریس که زیربار آن رفته‌ایم هیچ‌گاه پیگیر مطالبات ملی خود در این زمینه نبوده‌ایم؟ اظهار داشت: با وجود اینکه همچنان صد‌ها سوال در خصوص تغییر اقلیم باقی مانده است و نظریات دانشمندان متفاوت است، سیاستمداران در دنیا یکی از نظریات را انتخاب کرده‌اند و براساس آن معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی نگاشته شده است. این در حالی است که کشور ما در حوزه علوم اجتماعی هرگز به موضوع مهمی مانند مباحث اقلیمی ورود نکرده است. 

وی خوش بینی زیاد دانشمندان وطنی را در بررسی توافقنامه پاریس به علت نبود نگاه سیاسی و اجتماعی لازم در این زمینه دانست و گفت: ما بدون نگاه سیاسی و بررسی‌های اجتماعی این توافق نامه را پذیرفته‌ایم. 

امامی از اینکه دیپلمات‌های ایرانی در خصوص مذاکرات زیست محیطی متخصصانه وارد نمی‌شوند انتقاد کرد و افزود: هیچ کدام از این تعهدات عادلانه نبوده است. 

در ادامه یوسف قویدل اقلیم‌شناس و عضو عیات علمی تربیت مدرس نیز در تماس تلفنی با این برنامه بحث تغییر اقلیم را فوق تخصصی دانست که در سازمان محیط زیست در دستان غیرمتخصصان قرار گرفته است. 

آنچه درباره تعهد نامه پاریس از سوی ناصری و سازمان محیط زیست سخنی از آن به زبان نمی‌آورد و حتی دبیرکل سازمان ملل به آن تاکید دارد موازی بودن اهداف توافقنامه پاریس با اهداف توسعه پایدار و سند 2030 است. 

در این برنامه درخصوص بررسی نشدن محتوای این توافقنامه از سوی کمیسیون امنیت ملی و اکتفای نمایندگان مجلس به بررسی تخصصی آن در کمیسیون کشاورزی همچنین اینکه چرا تعهدات ایران در زمان تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است سوالاتی مطرح شد، که بی‌پاسخ ماند. 

اما در پی این شکست، سازمان محیط زیست صبح امروز خبری در پرتال رسمی خود با انتشار خبری از حضور فردی به نام جمشید آریندر برنامه «ثریا» خبرداده و به تایید جعلی بودن نامه ارائه شده از سوی وی در این برنامه پرداخته است و در واقع سعی در کاهش اعتبار علمی و محتوایی برنامه ثریا داشته است، باید منتظر بمانیم و ببینم آیا نردبان فریب توافقنامه پاریس با وجود حضورناموفق نماینده این سازمان در برنامه ثریا این بار از شبکه مستند پخش خواهد شد؟ 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول