اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بانک توسعه آسیا:

بحران محیط زیست آسیا به ویژه تاجیکستان را تهدید می‌کند

بانک توسعه آسیا و انستیتوی مطالعات اقلیم‌شناسی «پوتسام» در گزارشی اعلام کرد: تغییرات اقلیمی برای کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام پیامدهای مخربی را در پی خواهد داشت.

بحران محیط زیست آسیا به ویژه تاجیکستان را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از «اوستا»، بانک توسعه آسیا و انستیتوی مطالعات اقلیم‌شناسی «پوتسام» در گزارشی تحت عنوان «منطقه تحت تهدید: معیارهای تغییر اقلیم در آسیا و اقیانوس آرام» به بررسی تغییر اقلیم آسیا و اقیانوس آرام و عواقب مخرب آن پرداخت.

در این گزارش آمده است: تغییر منظم اقلیم برای کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام پیامد های مخربی را در پی خواهد داشت و کیفیت زندگی ساکنان این مناطق را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بنابر پیش‌بینی بانک توسعه آسیا و انسیتوی مطالعات اقلیم پوتسام تا پایان قرن فعلی درجه دمای هوا در آسیا در مجموع 6 درجه سانتیگراد و حتی در برخی کشورهای این منطقه از جمله تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و شمال‌غرب چین 8 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

افزایش دمای هوا باعث تغییرات سریع در سیستم آب و هوای منطقه، کشاورزی، شیلات، تنوع محیط زیستی دریا و خشکی، امنیت داخلی و خارجی، تجارت، شهرسازی، مهاجرت و بهداشت خواهد شد.

چنین سناریویی حتی موجودیت برخی کشورهای منطقه و هرگونه امید دستیابی به توسعه پایدار و فراگیر را زیر سؤال خواهد برد.

«بامبانگ سوسانتونو» معاون رئیس بانک توسعه آسیا در امور مدریت آموزش و توسعه پایدار در این خصوص گفت: بحران جهانی زیست محیطی احتمالا یکی از مشکلات عمده‌ای می‌باشد که انسان در قرن 21 با آن رو به رو می‌شود و منطقه آسیا و اقیانوس آرام در مرکز آن قرار گرفته است.

پرفسور «هانس یواهیم شیلنهربر» رئیس انستیتوی مطالعات اقلیم پوتسام افزود: آینده زمین در دست کشورهای آسیایی است و اگر آنها تصمیم بر محافظت خود از تهدیدات تغییر اقلیم بگیرند به نجات سیاره زمین کمک می‌کنند.

این در حالی است که «کمال الدین سراج الدین اف» دانشمند تاجیک و عضو آکادمی علوم مهندسی تاجیکستان گزارش بانک توسعه آسیا و انستیوی مطالعات اقلیم پوتسام را  اغراق آمیز عنوان کرد.

وی احتمال افزایش دمای هوا تحت تأثیر گازهای گلخانه‌ای را تهدید وحشتناک‌تری برای بشریت خواند و گفت: از این روند نباید نگران بود زیرا همان گونه که در توافق‌نامه «پاریس» در زمینه اقلیم در سال 2015 میلادی درج شده مداخله مشترک و به موقع کشورها امکان پیش‌بینی و جلوگیری از سر زدن این خطر را فراهم و تمام پیشگویی‌های بانک توسعه آسیا و انستیتوی مطالعات اقلیم پوتسام را زیر سؤال می‌برد.

سراج الدین‌اف با اشاره به پیشگویی‌های بانک توسعه آسیا و انستیتوی مطالعات اقلیم پوتسام در خصوص افزایش 8 درجه‌ای دمای هوا در تاجیکستان، گفت: اما تاکنون دلایل اصلی تغییر اقلیم در این کشور مشاهده نشده است.

وی افزود: تمام یخچال‌های طبیعی بزرگ‌تر از 0.5 کیلومتر مربع در تاجیکستان هستند.

این دانشمند تاجیک ادامه داد: منطقه یخچال‌های طبیعی در تاجیکستان 7979.2 کیلومتر مربع بوده و 5.6 درصد از قلمرو این کشور را تشکیل می‌دهد و حجم یخ در یخچال‌ها 400 متر مکعب می‌باشد که تا به حال ذوب نشده و در حالت قبلی باقی ماندند.

وی گفت: هیچ واقعیت یا شواهدی در خصوص خشک‌سالی در فصل تابستان یا کاهش رودخانه‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول