اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

معاون رئیس جمهور در شورای اداری کردستان مطرح کرد

وجود 500 روستای هدف گردشگری در کشور/اجرای طرح ضربتی اشتغال در 78 روستا

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وجود 500 روستا هدف گردشگری در کشور خبر داد و گفت: طرح ضربتی اشتغال در 78 روستا از این تعداد در حال اجرا است.

وجود 500 روستای هدف گردشگری در کشور/اجرای طرح ضربتی اشتغال در 78 روستا

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، زهرا احمدی‌پور عصر امروز در دومین جلسه شورای ادارای استان کردستان در سنندج اظهار کرد: ۵۰۰ روستا در راستای اجرای طرح گردشگری انتخاب شده است که طرح ضربتی اشتغال در 78 روستا از این تعداد در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه تمرکز جدی ما در سال‌جاری این است که گردشگری و صنایع دستی بتواند نقش جدی در ایجاد اشتغال پایدار در کشور ایفا کند، خاطرنشان کرد:  براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته ۷۰ هزار فرصت شغلی در حوزه گردشگری و ۷۰ هزار شغل در حوزه صنایع دستی ایجاد خواهد شد.

احمدی‌پور با اشاره به رویکرد دولت در بحث توسعه به استان‌های مرزی به ویژه در غرب کشور اظهار داشت: امیدواریم با این رویکرد شاهد تحولات جدی باشیم.

وی به اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال در کشور اشاره کرد و افزود: این طرح که بهانه شعار سال در حال اجراست، به ادعای ما و متخصصین حوزه گردشگری و صنایع دستی، ایجاد اشتغال با کمترین هزینه در عرصه صنایع دستی و گردشگری را موجب می شود که در عین ایجاد اشتغال پایدار، کمترین مخاطره زیست‌محیطی را هم دارد.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، 500 روستای هدف گردشگری در کشور وجود دارد که در برنامه ششم توسعه اقدامات عملیاتی برای تقویت زیرساخت در آن پیش بینی شده و طرح ضربتی تولید و اشتغال در 78 روستای استان های ایلام، کردستان، همدان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت از اردیبهشت امسال کلید خورده است.

وی اجرای این طرح را با رویکرد سرمایه‌گذاری جدی در حوزه اشتغال و با تکیه ر تثبیت اشتغال در روستاها برشمرد و افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزرات کشور منعقد شده، در اجرای این طرح از ظرفیت های مشترک استان‌ها، برای روستاها و شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت، استفاده می‌شود.‌

احمدی‌پور دلیل انتخاب روستاها برای اجرای این طرح را این چنین تشریح کرد و افزود: محرومیت زدایی از روستاها با وجود مطلوب بودن، با ایجاد زیرساخت‌ها دلیلی برای ماندگاری مردم در روستا نشد چون منبع درآمد پایداربرای توسعه پایدار روستا و تحول آن در نظر گرفته نشد و نه تنها ماندگاری را تثبیت نکردکه روند مهاجرت از روستا را هم تسریع کرد.

وی گفت: تنها با تکیه بر کشاورزی نمی شود فرصت های شغلی در روستا ایجاد کرد، افزود: با حفظ اصالت و جلوه های فرهنگی اختصاصی هرروستابه عنوان میراث ملموس آن، فرصت اشتغال ایجاد و متعاقب آن گردشگری نیز رونق پیدا می کند.
وی تولید سنتی در روستاها در گذشته توسط هنرمندان را یادآور شد و افزود: با درگذشت این هنرمندان شاهد انقطاع تولیدات صنایع دستی سنتی و هنرهای روستایی بودیم که درصدد احیا این صنایع با حفظ وجاهت های فرهنگی خاص هرروستا هستیم که مبنای تفاوت های فرهنگی آن روستاست.
وی تصریح کرد: این تولید باید منجر به خوشه های فعالیتی تبدیل شوند که به یک محصول نهایی برسند تا آن محصول برند خاص استان شده و به کشور و جهان معرفی شود.‌

احمدی پور با بیان اینکه تولید صرف محصولات گردشگری کافی نیست، گفت: باید مجموعه مشترکی به عنوان رینگ گردشگری یک محصول مشترک گردشگری، ایجاد کنیم تا غرب کشور مقصد گردشگری شود که این مهم مستلزم تقویت زیرساخت‌هاست که بخش اعظم آن باید توسط اهالی انجام شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر نگرش به اشتغال از منظر فرهنگی، گفت: در توزیع اعتبار امسال به ۷۸ روستای منتخب طرح ضربتی تولید و اشتغال، برای ایجاد اشتغال پایدار و کاهش مهاجرت و حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی متعاقب آن، توجه ویژه‌ای می‌شود.

وی معرفی جاذبه‌های گردشگری روستاها توسط اهالی در فضای مجازی را موجب جذب گردشگران خارجی عنوان کرد و گفت: اقامت هرچند کوتاه مدت گردشگران در روستا، تحولی عظیم را موجب می‌شود.

وی در ادامه کردستان را مهد نجابت و اصالت معرفی کرد و گفت: هرچند بانه به جهت نوع اقتصاد به عنوان برند کردستان در کشور معرفی شده است اما قابلیت گردشگری این استان بسیار فراتر است.

احمدی‌پور به روند ثبت پرونده جهانی اورمان اشاره و آن را نیازمند اجماع ملی مدیران استانی برای کیفی‌سازی پرونده برشمرد و گفت: باید بتوانیم این پرونده را تا سال ۲۰۱۸ به یونسکو بفرستیم تا مانند آنچه که در زمینه کلاش مریوان انجام شد، این جاذبه را ثبت جهانی کنیم.

وی با زبان اینکه ثبت این پرونده تنها یک ثبت جهانی نیست، تصریح کرد: اگر این مهم انجام شود نه تنها یک ارزش می‌شود که برای باید استان تبدیل به یک ثروت شود و لازمه آن پیوست گردشگری است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کردستان را سرمایه‌ای ملی دانست که باید نجابت، اصالت، طبیعت و فرهنگ خود را به جهان عرضه کند.

وی در پایان گفت: رونق گردشگری در کردستان ، حواشی امنیتی را از ذهن مردم پاک می کند.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول