اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«بهشت گمشده» جان میلتون ۳۰۰ بار به بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده است

مطالعات جهانی نشان می‌دهد که کتاب منظوم حماسی بهشت گمشده میلتون به بیشترین زبان‌های ممکن از «تامیل» تا «تونگان» و «فارسی» ترجمه شده است.

«بهشت گمشده» جان میلتون ۳۰۰ بار به بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مطالعات جهانی نشان میدهد که کتاب حماسی بهشت گمشده میلتون به بیشترین زبان‌های ممکن از «تامیل» تا «تونگان» و «فارسی و «عبری» ترجمه شده است.

سیصد و پنجاه سال پس از اولین انتشار کتاب شعر حماسی جان میلتون در مورد افول انسان با نام «بهشت گمشده» نشان می‌دهد که این کتاب در سرتاسر جهان ترجمه شده و طی سی سال گذشته تعداد ترجمه‌های آن از سیصد سال ماقبل آن هم بیشتر شده است.

بیش از 50 موسسه آکادمیک در سراسر جهان در تحقیقاتی جدید در قالب یک کتاب نشان داده اند که این اثر میلتون که در قرن هفدهم خلق شده بیش از 300 بار و به 57 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. این رنج زبان‌های مختلف از «فارو» تا «مانکس» تا «تامیل» و «تونگان» و از فارسی تا عبری و «فریزیان» تا «ولزی» تنوع گسترده ترجمه این اثر را نشان می‌دهد.

تحقیقات پروفسور آنجلیکا دوران از دانشگاه پوردو، دکتر اسلام عیسی از دانشگاه بیرمنگام، دکتر جاناتان اولسون از دانشگاه گرند کنیون نشان می‌دهد که ترجمه‌های این اثر در دوره‌های مختلف تحت تاثیر وقایع و حوادث هر مقطع صورت گرفته است. برای مثال ترجمه این اثر در استونی زمانیکه جزء جماهیر شوروی بوده به نوعی اقدامی از مقاومت ملی در برابر حکومت کمونیستی اتحاد شوروی بوده است. یا ترجمه آن در خاور میانه در سال‌های اخیر تحت تاثیر جنبش‌ها و تغییرات نظام در چند کشور عربی بوده است و یا ترجمه آن توسط میلووان جیلاس که آنرا به زبان «صربی-کروواتی» ترجمه کرده در زمانی بوده که وی آنرا در زندان روی دستمال توالت نوشته و بصورت مخفیانه به بیرون زندان داده و منتشر کرده که نوعی از مقاومت و اعتراض در آن نهفته است.

«میلتون در ترجمه» عنوان کتابی است که ماحصل تحقیقات این دانشمندان در مورد این اثر جان میلتون بوده است که توسط انتشلارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است و به چگونگی تنوع و فراوانی ترجمه این اثر جهانی جان میلتون و تحقیقات پیرامون آن می‌پردازد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول