اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان غربی

یادداشت

ائمه­‌ جمعه­ آذربایجان غربی از مدارس غافل نشوند

حوزه‌های علمیه استان، مجموعه‌های فرهنگی، سازمان تبلیغات و ائمه جمعه نسبت به مدارس کدام طرح فرهنگی را اجرا کرده اند؟ آیا میزان توجه این مجموعه‌ها نسبت به دانش آموزان متناسب با اهمیت مدارس است؟

ائمه­‌ جمعه­ آذربایجان غربی از مدارس غافل نشوند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حوزه‌های علمیه استان، مجموعه‌های فرهنگی، سازمان تبلیغات و ائمه جمعه نسبت به مدارس کدام طرح فرهنگی را اجرا کرده‌اند؟ آیا میزان توجه این مجموعه‌ها نسبت به دانش آموزان متناسب با اهمیت مدارس است؟ چرا مسئولین فرهنگی که داعیه‌دار مقابله با جنگ نرم و فعالیت تربیتی هستند هیچ توجهی به مدارس ندارند؟ تا کی خودمان را سرگرم فعالیت‌های صوری و بی‌اثر خواهیم کرد؟

نظام آموزشی هر کشور در واقع تصویر آینده آن کشور است، مدارس ابتدایی آینده یک کشور را می‌سازند و در دستان آنهاست که کشورشان رو به رشد باشد یا رو به افول، در سربالایی پیشرفت قرار بگیرد یا در سراشیبی سقوط؛ آینده هر کشور ساختنی است نه یافتنی، آینده را باید آجر به آجر و قدم به قدم ساخت، قرار نیست آینده ملت‌مان را به دستان غول چراغ جادو بسپاریم و متوهمانه منتظر معجزه باشیم.

اصلاح هر ملتی از درون نظام آموزشی آن کلید می‌خورد، در واقع گلوگاه رهایی ملت‌ها از نقایص و معایب، همان کلاس اول ابتدایی است.با این توضیح می‌توان به اهمیت مقاطع ابتدایی اذعان کرده و به ضرورت اهتمام مسئولین فرهنگی نسبت به مدارس پی برد.

با شناختی که نسبت به برنامه‌های متولیان فرهنگی در استان وجود دارد به وضوح می‌توان بر غفلت آنها نسبت به مدارس ابتدایی در استان اقرار کرد، متولیانی که کمترین برنامه و ابتکاری نسبت به مدارس نداشته و نسبت به مدارس بی‌اعتنا هستند.

با چه استدلالی فعالیت‌های فرهنگی به مساجد اختصاص پیدا کرده و از مدارس غفلت شده است؟ در مقاطع تحصیلی خصوصا ابتدایی، به جرأت می‌توان گفت که هیچ برنامه فرهنگی اجرا نمی‌شود، برنامه‌ای که دارای پشتوانه علمی و پژوهشی بوده و به شدت مورد ارزیابی و آنالیز قرار بگیرد،ذکر این نکته با علم کامل نسبت به مدارس صورت می‌گیرد.

مدارس ما تقریبا به صورت کاملا رها شده قرار دارند، برنامه‌های فرهنگی که در مدارس اجرا می‌شود به صورت کاملا صوری و فرمالیته بوده و فاقد هر گونه اثرگذاری اجتماعی است، در واقع موضوعاتی که در مدارس آموزش داده می‌شود هیچ گرهی از مشکلات جامعه ما را باز نمی‌کند، مسائل فرهنگی که در مدارس مورد آموزش قرار می‌گیرد در بیشتر اوقات اثرات ضدفرهنگی داشته و به جای جذب، دافعه‌ بیشتری نسبت به دین ایجاد می‌کند.

مجریان موجود در مدارس که وظیفه اجرای برخی از طرح‌های به ظاهر فرهنگی را برعهده دارند، غالبا نیتی جز رفع تکلیف نداشته و در بسیاری موارد از سواد کافی در این موضوعات برخوردار نیستند، ما در شهرهای استان خصوصا ارومیه به ندرت شاهد حضور ائمه جمعه در مدارس هستیم و این عدم حضور دقیقا نشان‌دهنده شدت بی‌اهمیتی آنها نسبت به مدارس است.

ائمه جمعه‌ خارج از مصل هم باید برای جامعه فکر و طرحی ارائه دهند و در واقع خود را در آنجا اسیر و محدود نکنند، حوزه‌های علمیه استان، مجموعه های فرهنگی، سازمان تبلیغات و ائمه جمعه نسبت به مدارس کدام طرح فرهنگی را اجرا کرده اند؟ آیا میزان توجه این مجموعه‌ها نسبت به دانش آموزان متناسب با اهمیت مدارس است؟ چرا مسئولین فرهنگی که داعیه‌ جنگ نرم و فعالیت تربیتی دارند هیچ توجهی به مدارس ندارند؟ تا کی خودمان را سرگرم فعالیت‌های صوری و بی اثر خواهیم کرد؟

با قاطعیت باید گفت تا زمانیکه مدارس و خصوصا مقطع ابتدایی مورد توجه مسئولین فرهنگی قرار نگیرد آینده روشنی برای این کشور تصور نمی‌شود. البته باید این نکته را مورد تاکید قرار داد که کیفیت یک برنامه فرهنگی، میزان ابتکار و خلاقیت آن و شدت اثرگذاری آن باید به شدت مد نظر قرار گرفته و در دام برنامه‌های بی‌ثمر نیفتاد.   

-----------------------

به قلم؛ سعید ابراهیمی

-----------------------

انتهای پیام/1030/3/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول