چکیده
هدف این پژوهش، مطالعه و بررسی تأثیر رهبری اصیل بر کسب مزیت رقابتی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی کارکنان در شرکتهای بیمه در استان ایلام است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری دادهها در زمرۀ تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل مدیران و کارکنان شرکتهای بیمه در استان ایلام که تعداد آنها 584 نفر هستند، است. ابزار گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانهای، پرسشنامه است که روایی آن توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است. به منظور بررسی مدل تحقیق از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار پی ال اس استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رهبری اصیل بر مزیت رقابتی تأثیر مثبت معنیداری دارد. همچنین رهبری اصیل از طریق توانمندسازی روانشناختی کارکنان نیز تأثیر مثبت معنیداری بر مزیت رقابتی در شرکتهای بیمه در استان ایلام دارد.
کلیدواژه ها: رهبری اصیل؛ مزیت رقابتی؛ توانمندسازی روانشناختی؛ صنعت بیمه
نویسندگان:
مهدی دهقانی سلطانی: دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشگاه سمنان
اردشیر شیری: استادیار گروه مدیریت، دانشگاه ایلام (نویسندۀ مسئول)
حسین فارسی زاده: دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشگاه سمنان
داراب طیبی: کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات یاسوج
فرشته فلاحی: کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
پژوهشنامه بیمه - دوره 32، شماره 1 - شماره پیاپی 125، بهار 1396.