اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان خبر داد

ساخت 8 فیلم مستند در حوزه وقف در همدان/ گرايش به وقف انتفاعي

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان از ساخت هشت فیلم مستند در حوزه ترويج فرهنگ وقف در همدان خبر داد.

ساخت  8 فیلم مستند در حوزه وقف در همدان/ گرايش به وقف انتفاعي

 به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بخشی از فضای معنوی جامعه به خاطر وقف‌های واقفین خیراندیش است، موقوفاتی که در گذشته صورت گرفته بسیار مهم و اثرگذار است که اکنون نیز لازم است مردم در حوزه وقف اشراف بیشتری داشته باشند و موقوفاتی به‌روز و طبق نیاز جامعه را شاهد باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در این رابطه با اشاره به اینکه اداره اوقاف یک مجموعه دینی است، اظهار کرد: مسائلی که در این  اداره پرداخته می‌شود اعم از امامزادگان، قرآنی و اوقافی بوده که قالب مسائل اوقافی نیز نیت واقفین خیراندیش نظیر نیت‌های مذهبی یا اجتماعی ـ مذهبی است.

 حجت‌الاسلام محمد کاروند با اشاره به اینکه اداره اوقاف ارتباط مردمی دارد و مردمی بودن آن حائز اهمیت است، گفت: ارتباط با مردم در ایجاد وقف و منفعت وقف برای مردم مورد هدف بوده که مشارکت مردمی در مدیریت وقف نیز حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اتفاقات خوبی در این چند سال  اخیر افتاده اما جای کار بسیار است، خاطرنشان کرد: معتقدم فرهنگسازی در این زمینه بسیار حائز است که البته به این معنا نیست که تنها باید اداره اوقاف در این زمینه گام بردارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه متاسفانه در زمان پهلوی فروش موقوفات و ابطال آن از لحاظ شرعی ذهینتی را برای بسیاری از افراد ایجاد کرده است، ادامه داد: ظلمی در حق موقوفات در دوران پهلوی ایجاد شد و در این خصوص علما موقوفات را فدک اسلام معرفی کردند.

وی با بیان اینکه بهائیت ظلمی در حق موقوفات انجام داده‌ که این موضوع در همدان نیز مشهود بود، افزود: تکلیف اصلی اداره اوقاف ایجاد فرهنگ و اطمینان در بین مردم است که البته این موضوع زمان‌بر بوده چرا که کار فرهنگی باید مستمر و مداوم باشد و منتظر خروجی آن بود.

کاروند با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اداره اوقاف در راستای ترویج فرهنگ وقف، نشان دادن اجرای نیت واقف است، گفت: ابتدا باید نیت واقف را خوب انجام داد و بعد همین اجرای درست نیت را به مردم اطلاع داد؛ زیرا این موضوعات بسیار اثرگذار است.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که طی دو سال اخیر در روابط عمومی اداره اوقاف استان شکل گرفته است، مستندسازی اجرای نیات واقفین خیراندیش است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه تقریبا هفت تا هشت فیلم مستند در این خصوص ساخته شده که کمی زمان‌بر است؛ گفت: در حال حاضر در مرحله پایانی تهیه این فیلم‌ها قرار داریم.

وی با بیان اینکه امیدواریم پخش این فیلم‌ها اثر قابل توجهی داشته باشد، گفت: معتقدم در حوزه رسانه، اگر به صورت جدی در ساخت تیزر و انیمیشن ورود کنیم و مردم به صورت مستمر با مقوله وقف آشنا شوند، بسیار مهم است.

کاروند با اشاره به اینکه بسیاری از مردم اطلاعات کمی در رابطه با وقف دارند که باید آنها را با این مقوله آشنا کرد، افزود: البته اداره اوقاف به تنهایی موفق نخواهد بود، معتقدم در هر موضوعی اگر همت جمعی را شاهد باشیم می‌توان در اذهان مردم اثر مبت گذاشت وگرنه فقط در قالب نگاه دولتی و اداری اتفاقات بزرگی رخ نخواهد داد.

وی توجه به وقف را نه تنها یک تکلیف همگانی که تکلیف شرعی دانست و با اشاره به اینکه رسانه‌ها، صداو سیما و علما در این زمینه نقش اصلی را خواهند داشت، افزود: ارتقا در سطح افکار عمومی حتما همت جمعی را می‌طلبد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از ثبت 100 وقف جدید به طور میانگین طی هر سال خبر داد و گفت:  برخی وقف‌ها به‌روز است یا کیفیت آنها فرق کرده است، مثلا قبلا وقف تنها در مقوله ساخت حسینیه یا مسجد بود اما طی چند سال اخیر وقف‌های جدید انجام شده که انتفاعی است.

وی با بیان اینکه حرکت انجام شده و چینش وقف‌ها نظیر وقف باغ، منزل مسکونی و... نشان‌دهنده این است که در یک برهه‌ای وقف مسکوت بوده اما خوشبختانه اکنون نگاه تغییر کرده است، افزود: وقف دسته‌جمعی، وقف‌های کوچک، ترویج وقف در سنین پایین و ایده‌پردازی با موضوع وقف بین هنرمندان در راستای فرهنگسازی وقف بسیار مهم است.

انتهای پیام/89026/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول