اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قزوین

فارس گزارش می‌دهد

تپه باستانی اقبالیه در کش و قوس اختلاف مسؤولان/ میراث فرهنگی قزوین چه پاسخی برای استانداری دارد؟

فارس از مشکلات تپه باستانی اقبالیه و کش و قوس اختلاف مسؤولان استان قزوین گزارش می‌دهد.

تپه باستانی اقبالیه در کش و قوس اختلاف مسؤولان/ میراث فرهنگی قزوین چه پاسخی برای استانداری دارد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شهر اقبالیه در پنج کیلومتری قزوین واقع شده و دارای 80 هزار نفر جمعیت است و در سال‌های گذشته به دلیل ضعف مدیریت شهری از سوی مدیران و مسؤولان ارائه خدمات آن‌گونه که شایسته مردم این شهر بوده، انجام نشده است.

مردم شهر اقبالیه به دلیل نداشتن فضای سبز برای بهره‌مندی و استفاده از فضای سبز و بوستان‌ها به شهر قزوین مراجعه کرده که این موضوع مشکلاتی را برای آن‌ها همراه داشته است.

در سال‌های گذشته با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید و داشتن شهرداری در شهر اقبالیه، این منطقه به عنوان شهر انتخاب شد.

مردم شهر اقبالیه در سال 91 میزبان دو شهید گمنام بوده که این دو شهید بزرگوار در تپه باستانی این شهر تدفین شده‌اند؛ تپه باستانی شهر اقبالیه یکی از میراث‌های فرهنگی این شهر بوده که به دلیل مشکلات و معضلاتی که در این مکان وجود داشت، با هماهنگی و همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین و کارشناسی آن به یک تفرجگاه تبدیل شد تا موجب کاهش تردد مردم این شهر برای استفاده از فضای سبز قزوین شود و مردم بتوانند از فضای سبز شهر خود استفاده کرده و به تفریح بپردازند.

پس از اعلام نظر کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین مدیریت شهری شهر اقبالیه اقدام به ساخت المان شهدای گمنام، مصلا برای اقامه نماز جمعه و ایجاد تفرجگاه کرده است.

اکنون پس از احداث این مکان اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین این پروژه را خلأیی در اقامه نماز شهروندان و تفریح مردم شهر اقبالیه می‌داند در حالی که تپه باستانی این شهر به بوستان ولایت معروف بوده و در ستاد بازآفرینی کشور به عنوان الگوی برتر شناخته شده است.

* لزوم داشتن رفتار حسنه و خوش‌خلقی در ادارات

استاندار قزوین در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: فعالیت‌ها و اقدامات مدیریت شهری اقبالیه ستودنی بوده و موجب جلب رضایت شهروندان این شهر شده است.

فریدون همتی نگاه دولت را نگاهی با رویکرد عمران و آبادانی توصیف کرد و گفت: خدمت‌رسانی در سایه ولایت مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت از وظایف و رسالت‌های خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده چراکه انقلاب اسلامی حاصل خون پاک شهدایی است که در راه رسیدن به استقلال و دست‌یابی به شرافت و اقتدار ایران اسلامی جانفشانی کردند.

وی افزود: مدیران و مسؤولان موظف هستند در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری و به کار بستن سیاست‌های دولت همت مضاعفی داشته باشند.

استاندار قزوین ادامه داد: مدیران و مسؤولانی که از سوی دولت به عنوان خدمتگزار مردم در استان و شهرها منصوب می‌شوند، وظیفه دارند تا به نحو شایسته در جهت رفع مشکلات مردم جامعه خدمت‌رسانی کنند و این امر خواسته مقام معظم رهبری بوده بنابراین مسؤولان باید در سایه همدلی، وحدت و تفاهم به به مردم خدمت‌رسانی کنند.

همتی رفتار حسنه و خوش‌خلقی را از مهم‌ترین وظایف مدیران و مسؤولان در برخورد با مردم دانست و تصریح کرد: مسؤولان باید با روی باز و گشاده با مردم رفتار کنند و به مشکلات ارباب‌رجوع گوش فرا داده و در جهت رفع مشکلات تمام تلاش خود را به‌کار گیرند و در فرآیند خدمت‌رسانی به مردم کوتاهی نداشته باشند.

* میراث فرهنگی قزوین دستورات هر فردی را انجام نمی‌دهد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: این اداره‌کل نباید دستورات هر فردی را انجام دهد چراکه نسبت به وظایف و رسالت‌های خود آگاهی و شناخت داشته و براساس رسالت فعالیت‌های خود را انجام می‌دهیم.

محمدعلی حضرتی‌ها با اشاره به موضوع باغستان‌های شهر قزوین عنوان کرد: در دوره سابق مسؤولیت استانداری قزوین در خصوص باغستان‌های این شهر تعداد متعددی جلسه برگزار شده و این موضوع مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی افزود: استاندار سابق بیان کرده بود که نماینده رئیس‌ جمهور بوده و هر تصمیمی که از سوی استانداری قزوین گرفته شود، باید مورد اجرا قرار گیرد در حالی که وظایف و رسالت‌های استاندار و وظایف میراث فرهنگی را قانون معین می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: این اداره‌کل فعالیت‌ها و اقدامات خود را براساس قانون انجام می‌دهد و به دستور استانداری توجهی ندارد.

حضرتی‌ها با اشاره به اعلام نظر از سوی مسؤولان شهر اقبالیه در خصوص پروژه تپه باستانی این شهر تصریح کرد: امام جمعه شهر اقبالیه نباید در خصوص کیفیت تپه باستانی این شهر اعلام نظر کند چراکه این فرد در این زمینه تخصص نداشته همان‌طور که کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی در خصوص اصول فقهی تخصص نداشته و اعلام نظر نمی‌کنند.

* انجام فعالیت‌های عمرانی با حفظ آثار فرهنگی

معاون عمرانی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: براساس دستور استاندار قزوین مبنی بر حل مشکل شهرداری شهر اقبالیه و اداره‌کل میراث فرهنگی استان در خصوص ارائه خدمت صادقانه به مردم این شهر جلسه اضطراری تشکیل شد.

علی فرخزاد عنوان کرد: با توجه به اعتراض اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین به انجام فعالیت‌های عمرانی در تپه باستانی شهر اقبالیه از سوی شهرداری این شهر  جلسه‌ای با حضور مسؤولان تشکیل شده که در این جلسه مصوب شد اقدامات شهرداری این شهر که براساس نظر کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی بوده انجام شود و روند اجرای این ادامه داشته باشد.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مدیریت شهری شهر اقبالیه در چهار سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف به‌ویژه حوزه عمرانی شهر انجام داده که موجب رضایت‌مندی مسؤولان استانی و مردم شده است.

معاون عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: با توجه به بررسی‌ها و بازدیدهای صورت گرفته از تپه باستانی شهر اقبالیه، طرح‌هایی که شهرداری این شهر در تپه باستانی اجرا کرده است موجب ایجاد مشکل در این مکان نشده چراکه این اقدامات با حفظ آثار فرهنگی انجام شده است.

* تکمیل پروژه تپه باستانی اقبالیه با اعتباری بیش از 3 میلیارد تومان

شهردار شهر اقبالیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، خدمت بی‌منت به مردم جامعه را وظیفه اصلی مدیران و مسؤولان دانست و اظهار داشت: در جامعه امروز باید خدمت‌رسانی به مردم شبانه‌روزی، بی‌منت و بدون چشمداشت‌های مادی و اجتماعی باشد و این خدمت باید به صورت خالصانه و با استفاده از تکنولوژی و پیشرفت‌های روز و براساس برنامه‌ریزی بوده و به درستی انجام گیرد.

محمد پیری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: سال گذشته شهرداری شهر اقبالیه با ارائه خدمات به شهروندان به خصوص در ایام پایانی سال به صورت دو شیفت موجب جلب خوشنودی و رضایت شهروندان شده و رشد 70 درصدی درآمد شهرداری این شهر نسبت به سال‌های گذشته را به همراه داشته است.

وی خدمت‌رسانی به مردم را وظیفه دانست و افزود: هدف کارکنان شهرداری شهر اقبالیه خدمت‌رسانی به شهروندان این شهر بوده و در این زمینه آنچه در توان داریم دریغ نمی‌کنیم.

شهردار شهر اقبالیه ادامه داد: تپه باستانی این شهر که به بوستان ولایت معروف است، دارای مساحت 9 هکتاری بوده و برای بازسازی و تکمیل این پروژه اعتباری بیش از سه میلیارد تومان هزینه شده است.

پیری با بیان اینکه این تپه باستانی که به صورت خاکی است، تصریح کرد: این مکان محلی برای تجمع سگ‌های ولگرد و معتادان شده که معضلی برای اهالی آن منطقه ایجاد کرده و موجب اعتراضات شدید شهروندان این شهر شده بود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: آغاز پروژه تبدیل این تپه به بوستان در دوره شورای سوم بوده که با روی کار آمدن شورای چهارم این روند ادامه پیدا کرده و با نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی استان به بوستان ولایت تبدیل شد و براساس نظر کارشناسان هفت سانتی‌متر به خاک این تپه اضافه شده تا به خاک خود تپه تعرض نشود و احداث پروژه ادامه داشته باشد.

شهردار شهر اقبالیه یادآور شد: تمام فعالیت‌ها براساس نظر کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی بوده و تاکنون مشکلی برای این تپه باستانی در این شهر ایجاد نشده چراکه براساس توافق و نظر کارشناسان میراث فرهنگی این اقدامات صورت گرفته است.

پیری با اشاره به نظر استاندار قزوین مطرح کرد: بدون آسیب‌رسانی به میراث‌های سطح شهر مدیران اقدام به خدمت‌رسانی کرده و این کار اقدام از سوی شهرداری اقبالیه صورت گرفته است اما اداره‌کل میراث فرهنگی برای شهر اقبالیه برای اجرای پروژه و خدمت‌رسانی به مردم وقفه ایجاد می‌کند.

وی مطرح کرد: استاندار قزوین برای حل این مشکل جلسه اضطراری تشکیل داد در حالی که مدیرکل میراث فرهنگی به دستور استاندار قزوین اعتنایی نکرد و حالا باید دید استاندار قزوین چه پاسخی به این بی‌اعتنایی می‌دهد.

بنابراین گزارش، امید است با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسؤولان ارشد استانی، مسائل و مشکلات بین شهرداری شهر اقبالیه و اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین برطرف شود و تپه باستانی شهر اقبالیه با حراست از میراث فرهنگی مورد استفاده شهروندان این شهر قرار گیرد.

انتهای پیام/77028/ 40/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول