اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان غربی

یادداشت

لزوم تکاپو برای انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه در آذربایجان غربی

انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه در آذربایجان غربی به معنای واقعی کلمه در گروی یک همت جدی است و باید در این زمینه گام برداشت.

لزوم تکاپو برای انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه در آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، بیش از هفت سال از تاکید رهبر انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه‌ها می گذرد ولی اثر انچنانی در حوزه درباره‌ی انقلابی بودن حس نمی‌شود.

حوزه انقلابی زمانی می‌تواند به معنای واقعی کلمه نمود پیدا کند که بتواند در محیط پیرامون خود تاثیرگذار باشد باید تاثیرگذاری در جامعه و درمان زخم‌های جامعه در حوزه علیمه آموزش داده شود و طلبه از بدو ورود به حوزه در کنار ادبیات و فقه، با درمان دردهای جامعه هم آشنا باشد ولی به دروس امروز حوزوی اگر خوشبینانه نگاه کنیم فقط فقیه تربیت می‌کند، و برای دردهای امروز جامعه یعنی فرهنگ، سیاست و ... نسخه‌ای ندارد و اگر طلبه‌ای خود آستین همت بالا نزند و برای دردهای جامعه دوایی نیابد از دروس حوزه شمعی روشن نخواهد شد.

انقلاب اسلامی مانند سایر انقلاب‌ها در چهره سیاسی ظاهر شد و حوزه که  خود بنیان‌گذار و مولد این انقلاب هست ولی آنچه که امروز مشاهده می‌شود این است که حوزه  خود را از مسائل سیاسی کشور کنار کشیده است.

شاهد بر این ادعا این است که زمانی چشم و گوش مردم در انتخابات و مسائل سیاسی  به جامعه مدرسین بود ولی امروز دیگر صدایی از جامعه مدرسین بلند نمی‌شود و یا اگر هم باشد به قدری خفیف است که به گوش امت حزب‌الله نمی‌رسد، چنان که جامعه مدرسین جایگاه سیاسی خود را در جامعه از دست داد.

اگر جریان فکری امروز در جامعه توسط حوزه رهبری نشود و  این جریان هم به دست کسانی بیافتد که با نظام عناد دارند و آنگاه افسوس ها  وتلاش ها فایده ای نخواهد داشت، مگر ادعای ما این نیست که اسلام یک دین سیاسی است و برای تمام مسایل جامعه نسخه دارد، چرا حوزه به صورت واضح وارد مسایل سیاسی کشور نمی‌شود و رهبری جریان سیاسی کشور را بر عهده نمی‌گیرد، همان کاری که آیت الله شیرازی‌ها، کاشانی‌ها، امام خمینی‌ها و ... انجام دادند چرا حوزه باید امروز خود از سیاست‌مداران خط بگیرد؟

اگر حوزه علمیه امروز نتواند در مسایل سیاسی و فرهنگی نسخه‌ای برای جامعه بپیچد و دردی را دوا کند به مرور زمان شاهد منزوی شدن حوزه و متلاشی شدن فرهنگ جامعه خواهیم بود و این همان موضوعی است که دشمنان و معاندین اسلام و انقلاب دنبال آن هستند، اینکه رهبر انقلاب بر مسئله حوزه انقلابی تاکید دارد به خاطر  خطری است که ایشان  درک می‌کند و می‌بینند.

جایگاه حوزه های علیمه استان در فرهنگ‌سازی و خط‌دهی به جامعه کجاست؟ و چند درصد از مردم استان از وجود حوزه علیمه در شهر  و استان‌شان خبر دارند و برای درمان مشکلات خود به حوزه مراجعه می‌کنند؟

حوزه‌های علمیه استان زمانی زنده و پویا بودن خود را نشان خواهند داد که در جامعه، سیاست، فرهنگ، علوم و ... تاثیر بگذارند و در انتخاب‌های مردم نقش اساسی ایفا کنند در واقع زنده و فعال بودن یک موجود زمانی مشخص خواهد بود که نسبت به آنچه در اطرافش می‌گذرد واکنش نشان دهد.

حوزه علمیه استان باید خود را مثل سابق در بین مردم و در کنار مشکلات مردم ببیند و مردم این حضور را به معنای واقعی کلمه حس کنند.

مشکلات فرهنگی و تهاجم فرهنگی امروز مبارزه جدی می‌طلبد حوزه علمیه استان باید در قبال تهاجم فرهنگی برنامه داشته باشد.

------------------------------

به قلم؛ مهدی شاهی‌زاده علیار

------------------------------

انتهای پیام/1031/3/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول