اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

النشره تحلیل کرد

برنده رقابت محور «سعودی-اماراتی» با «ترکی-قطری» در سوریه کیست؟

النشره نوشت ترکیه با فراهم کردن زمینه تسلط تحریر الشام بر بخش اعظم إدلب به دنبال ایجاد منطقه کاهش تنش در مناطق باقی مانده بر اساس توافق آستانه است تا در معادله جدید سوریه باقی بماند.

برنده رقابت محور «سعودی-اماراتی» با «ترکی-قطری» در سوریه کیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «النشره» امروز در یادداشتی با عنوان «جبهه عربستان و مصر بر جبهه ترکیه و قطر در سوریه پیش می‌گیرد»

در این یادداشت آمده است: از آغاز جنگ در سوریه، کشمکش بر سر نفوذ بیشتر بین دو جبهه اصلی منطقه‌ای که پشتوانه گروه‌های معارض هستند، واضح بوده که شامل دو جبهه امارات-عربستان و قطر-ترکیه است.

محور سعودی بر کمک به گروه‌های عضو ارتش آزاد سوریه و بخصوص «جیش الاسلام» متمرکز بوده در حالی که محور ترکیه از گروه‌های دارای گرایش‌های اسلامی میانه‌رو و تندرو حمایت می‌کرد و تا به امروز نیز هنوز انگشت اتهام به سوی هر کدام از آنکارا و دوحه به دلیل حمایت از جبهه النصره یعنی شاخه سوری القاعده نشانه رفته است.

در مرحله کنونی به نظر می‌رسد که سوریه عرصه تحولات بزرگی باشد آن هم در نتیجه اینکه بیش‌تر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی بحران سوریه به این مهم متقاعد شدند که باید بر مبارزه با گروه‌های تروریستی و بخصوص داعش و جبهه النصره متمرکز بود و در این خصوص در کنفرانس آستانه بر سر ایجاد مناطق کاهش تنش به توافق رسیده و به دنبال آن آمریکا و روسیه هم بر سر آتش‌بس در جنوب سوریه به تفاهم رسیدند.

در همین راستا منابع آگاه به وبگاه خبری-تحلیلی النشره لبنان، گفتند: روند امور به گونه‌ای پیش می‌رود که محور سعودی-اماراتی در رقابت با محور ترکیه-قطر برنده خواهد شد بخصوص پس از اینکه محور نخست با  رسیدن دونالد ترامپ به قدرت از حمایت قوی آمریکا برخوردار شد و ترامپ هم تمایل خود را برای همکاری منطقه‌ای بیش‌تر با ریاض، قاهره و ابوظبی به زیان آنکارا و دوحه نشان داده است.

به گفته منابع آگاه، آمریکا همچنان خواهان همکاری با نیروهای سوریه دموکراتیک است که بیش‌تر آنها از کُردهای سوریه هستند که این امر به زیان همکاری آمریکا با ترکیه است که بارها خشم خود را از حمایت‌های واشنگتن به کُردها ابراز نموده و گفته که آمریکا به همه درخواست‌های آنکارا در خصوص استرداد فتح الله گولن پاسخ نداده است.

در حالی که آنکارا خواهان همکاری با روسیه در خصوص مساله مناطق کاهش تنش است منابع آگاه گفتند تحولات اخیر نشان می‌دهد که مسکو در همکاری با دیگر قدرت‌ها برای رسیدن به هدفش تردید ندارد و در توافق مربوط به جنوب سوریه آمریکا در کنار عربستان و اردن نقش آفرینی کردند در حالی که در خصوص غوطه شرقی و حومه شمالی حمص مصر و عربستان نقش قاطعانه‌ای داشتند آن هم از طریق جریان الغد به ریاست احمد الجربا، متحد نیروهای سوریه دموکراتیک که از وابستگان به ریاض، ابوظبی و قاهره است.

در همین راستا منابع آگاه گفتند که از چهار منطقه‌ای که بر اساس توافق آستانه بین ایران، ترکیه و روسیه قرار شد در آنجا آتش‌بس برقرار شود تنها منطقه استان ادلب و بخش‌هایی از حومه شمالی حماه و حومه غربی حلب و بخش‌هایی از حومه لاذقیه باقی مانده که کاهش تنش در آنجا دشوار است به دلیل اینکه پایگاه اصلی جبهه النصره و گروه‌های همپیمان آن معروف به هیات تحریر الشام است و اخیرا هم این گروه بخش اعظم استان ادلب را در پی درگیری با احرار الشام به تسلط خود درآورد.

بنا به عقیده منابع، مناطق باقیمانده مذکور می‌تواند عرصه اصلی برای نقش آفرینی ترکیه با ایجاد مناطق کاهش تنش در آنجا و دستیابی به موقعیتی در سوریه باشد اما این امر ورود به نبردی نظامی را می‌طلبد که هرگز آسان نخواهد بود.

معلوم می‌شود که ترکیه در برهه اخیر به دنبال فراهم سازی زمینه مناسب ایجاد منطقه کاهش تنش در مناطق باقی مانده بر اساس توافق آستانه است از همین رو با ممانعت از رسیدن کمک‌های اتاق عملیات سپر فرات به احرار الشام اجازه تسلط تحریر الشام بر بخش اعظم ادلب را داد.

منابع آگاه با اشاره به ورود آمریکا به این قضیه گفت: مایکل راتنی، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه اخیرا تاکید کرد که جبهه النصره و همپیمانان آن هدف نیروهای آمریکایی هستند و در صورت تسلط جبهه النصره بر شمال سوریه دیگر برای آمریکا دشوار خواهد شد که طرف‌های بین المللی را به عدم اتخاذ تدابیر نظامی لازم متقاعد کند.

در نهایت برای محور ترکیه- قطر تنها ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش در سوریه باقی مانده تا در معادله جدید سوریه بمانند اما این قضیه به سادگی ترتیب اوضاع در سه منطقه دیگر نخواهد بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول