اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آماری تازه و جالب از کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج و حومه 250 هزار نفر جمعیت دارد/ 5 سال از کشور جوان‌تریم/ روستاییان ما با دنیا برابرند/ بیکارترین زنان و جوانان را داریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد در همایش روز ملی جمعیت آماری تازه و جالب از تعداد و نرخ رشد جمعیت، تنها شهر بالای 100 هزار نفری و مهاجرفرستی استان ارائه کرد.

یاسوج و حومه 250 هزار نفر جمعیت دارد/ 5 سال از کشور جوان‌تریم/ روستاییان ما با دنیا برابرند/ بیکارترین زنان و جوانان را داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، پیش از ظهر امروز همایش روز ملی جمعیت در یاسوج با حضور مسوولان و کارشناسان برگزار شد.

در این آیین که استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاونین و سایر مسؤولان استانی و شهرستانی و برخی ائمه جمعه حضور داشتند حسن نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بین اقتصاددانان در زمینه رشد جمعیت و کاهش و افزایش آن و تأثیری که بر اقتصاد دارد اختلاف‌نظرهایی هست اظهار کرد: برخی معتقدند که افزایش جمعیت موجب افزایش نخبگان و افزایش ایده‌ها می‌شود و برخی دیگر چنین نظری ندارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جمعیت جهان در سال 1950 به تعداد 2.5 میلیارد نفر بود که در سال 2014 به 7.2 میلیارد نفر رسیده است.

این مسؤول گفت: ایران از حیث جمعیت رتبه 17 جهان را با 79 میلیون نفر جمعیت دارد که در اولین سرشماری در سال 35 این رقم 19 میلیون نفر بوده است.

نوروزی گفت: در سال‌های 35 و 45 نرخ رشد جمعیت در کشور 3.13 درصد بوده که در سال 60 به 4.2 درصد رسیده است و تا سال 65 این نرخ فزاینده بوده و از سال 65 به بعد این نرخ سیر نزولی پیدا کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در بخش دیگری از ارائه آمار تصریح کرد: اما در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در کشور ما 1.24 درصد است.

وی گفت: جمعیت استان بر اساس سرشماری سال 95 رتبه 29 را در بین همه استان‌های کشور از نظر تعداد جمعیت دارد که تنها دو استان بعد از ما قرار دارند و طبق این سرشماری جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد 713 هزار و 500 نفر است.

این مسؤول با بیان اینکه از لحاظ تراکم بهتر از سایر نقاط کشور هستیم افزود: به تفکیک جمعیت شهری و روستایی در اولین سرشماری در قالب استانی مستقل، تنها 12 درصد از جمعیت استان ما شهرنشین بود که در حال حاضر نرخ شهرنشینی ما 55.7 درصد است که میانگین شهرنشینی در کشور 72 درصد است.

وی گفت: نکته جالب این که میانگین نرخ جمعیت روستایی ما با کشور فاصله زیادی دارد اما با دنیا فاصله چندانی نداریم که میزان شهرنشینی در دنیا 52 درصد است.

نوروزی از کاهش جامعه روستایی استان بین سال‌های 90 تا 95 خبر داد و گفت: سهم جامعه روستایی ما از 47 درصد به 44 درصد کاهش پیدا کرد.

این مسؤول در ادامه به شهرهای استان اشاره کرد و گفت: تنها شهر یاسوج بالای 100 هزار نفر جمعیت دارد که جمعیت آن 134 هزار نفر است و اگر مادوان و بلهزار و تل‌خسرو را به آن اضافه کنیم 250 هزار نفر جمعیت دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از ارائه آمارهای خود گفت: شهر دوگنبدان 96 هزار و 700 نفر جمعیت دارد و تنها سه شهر بالای 50 هزار نفر در استان داریم.

نوروزی افزود: در سال 95 بیشترین نرخ رشد جمعیت در مراکز استان‌ها مربوط به یاسوج با رشد 3.4 درصدی بوده است.

وی با بیان اینکه جمعیت استان ما هم رو به سوی پیری می‌رود افزود: بیشترین تعداد جمعیت از نظر سنی بین 30 تا 34 سال است.

این مسوول با بیان اینکه هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد 5 سال از کشور جوان‌تر است افزود: اما به هر حال رو به سوی پیری جمعیت می‌رویم.

وی در ادامه با بیان اینکه 68 درصد از استان ما در گروه سنی بین 15 تا 64 سال قرار دارند افزود: اگر کار برای این تعداد از جمعیت وجود داشته باشد فرصت است وگرنه تهدید محسوب می‌شود.

نوروزی در بخش دیگری از اظهارات خود به کاهش جمعیت برخی از شهرهای استان اشاره کرد و گفت: جمعیت شهرستان کهگیلویه از 133 هزار نفر در سال 90 به 131 هزار نفر کاهش یافته است و همچنین شهرستان دنا هم کاهش جمعیت داشته است.

وی گفت: بعد خانوار در استان ما از 5.4 در سال 55 به 3.8 کاهش یافته است و شاخص امید به زندگی از 66 سال به 71.5 سال برای مردان و از 66 سال برای زنان به 74 سال افزایش یافته است.

وی استان را مهاجر فرست دانست تا مهاجر پذیر و گفت: از سال 85 تا سال 90 تعداد 4 هزار و 177 نفر از استان مهاجرت کرده‌‌اند و استان ما تنها در دوره جنگ مهاجرپذیر بود.

وی نرخ کنونی بیکاری استان را 13.3 ذکر کرد و گفت: به متوسط کشوری که 12.2 است نزدیک هستیم اما نرخ بیکاری در بین جوانان و زنان ما نسبت به نرخ کشوری بیشتر است.

انتهای پیام/چ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول