اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

فارس گزارش می‌دهد

گردشگری نوش داروی مهاجرت/ کزج نگین گردشگری خلخال

نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر در کشور روند نزولی پیدا کرده و استان اردبیل نیز از این مساله مستثنی نبوده است، پرداختن به مساله گردشگری به عنوان دومین محور توسعه استان اردبیل باید از حالت توصیه‌ای خارج شده و در عمل عینیت یابد تا بتواند نوش دارویی برای درمان مشکل مهاجرت در استان باشد

گردشگری نوش داروی مهاجرت/ کزج نگین گردشگری خلخال

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل-سرویس اجتماعی/ نرخ رشد جمعیت در جوامع مختلف تابع معیارهایی است که می‌تواند نسبت به فرهنگ، آداب و رسوم، اقتصاد و آستانه تحمل در برابر تغییرات مختلف نسبت به تکنولوژی روز متغییر باشد به طور مثال مردم در اکثر کشورها‌ی حوزه اسکاندیناوی بعد از جنگ جهانی دوم به سمت فردگرایی سوق پیدا کردند واین باعث کاهش ازدواج و کاهش نرخ رشد جمعیت شد که از اوایل قرن ۲۱ نرخ منفی را به دنبال داشت و اکنون این کشورها با بحران نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف دست به گریبان‌اند.

قطع یقین نیروی انسانی جوان، متخصص و پویا در هر جامعه‌ای نقش تعیین کننده و استراتژیک در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان دولت‌ها برای پیش‌برد اهداف میان مدت و بلندمدت آنها دارد، هر چقدر هم که تکنولوژی در سطح دنیا پیشرفت کرده باشد بلاخره نیاز به یک تکنولوژیست برای ایجاد یک تکنولوژی جدیدتر وجود خواهد داشت و این وجه تمایز نگاه کشورهای توسعه یافته با دیگر کشورها است.

نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر در کشور روند نزولی پیدا کرده و استان اردبیل نیز از این مساله مستثنی نبوده است که نیازمند برنامه‌ریزی ویژه برای علت‌یابی این موضوع بسیار مهم است و همت عمومی مردم و مسؤولان مربوطه را می‌طلبد تا با ارایه راهکارهای عملی و ایجاد اشتغال پایدار هم راهی برای جلوگیری از مهاجرت نیروی جوان را از استان بگیرند و هم بسترهای لازم برای ازدواج آسان جوانان استان فرآهم شود.

نرخ رشد جمعیت در روستاهای استان اردبیل منفی ۲.۱ درصد است

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طبق آمارهای سرشماری سال گذشته نرخ رشد جمعیت در مناطق شهری استان اردبیل حدود ۱.۶ درصد است و این درحالیست که این میزان در مناطق روستایی منفی ۲.۱ درصد می‌باشد.

داوود شایقی از کاهش ۷ صدم درصدی سهم جمعیت استان اردبیل از جمعیت کشور خبر داد و گفت: جمعیت استان در سال ۹۰ یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۴۸۸ نفر بود که این میزان در سرشماری سال ۹۵ به حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۴۰۰ نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه جمعیت شهرهای اردبیل و پارس‌آباد به ترتیب ۱.۴۳ درصد و ۵۱ صدم درصد افزایش یافته است افزود: جمعیت روستاهای استان از ۳۶ درصد به ۳۱.۸۲ درصد رسیده است که شهرستان‌های کوثر، نیر و گرمی در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

روستاهای اردبیل تبدیل به خانه سالمندان شده است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اردبیل عنوان کرد: از لحاظ نرخ رشد جمعیت روستایی در بین استان‌های کشور وضعیت مناسبی نداریم و جزء چند استان اول کشور هستیم که دلیل آن کاهش اشتغال در روستاها، بحران آب و در نتیجه آن مهاجرت از روستاها به شهر‌های بزرگ کشور است.

شفیع شفیعی تاکید کرد: متاسفانه مجموعه عوامل باعث شده است که روستاهای استان اردبیل تبدیل به خانه سالمندان شده است و جوانان یا به صورت فصلی و یا دایمی اقدام به مهاجرت به شهرهای بزرگ کشور کرده و بعضا در آن مناطق ساکن می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اردبیل اضافه کرد: گردشگری و بوم‌گردی یکی از مباحث روز در سطح دنیا است که ما از ظرفیت‌های آن برخوردار هستیم و باید به دنبال ایجاد شرایطی باشیم تا روستاییان در ایجاد اشتغال برای خود توانمند شوند.وی گفت: در بسیاری از روستاهای استان سن ازدواج دختران به شدت افزایش یافته است و در برخی از موارد به سن تجرد قطعی رسیده است که این مساله بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری دومین محور توسعه استان است افزود: دولت موظف به تامین زیرساخت‌ها در این حوزه می‌باشد که در این زمینه لازم است تجربیات مشابه جهانی و برخی تجربیات موفق در سطح کشور استفاده شود تا بتوانیم وضعیت بهتری داشته باشیم.

کشاورزی به عنوان اولین محور توسعه استان اردبیل به داد اشتغال نمی‌رسد

کشاورزی به عنوان اولین محور توسعه در استان اردبیل با چالش‌های عمده‌ای مواجه است، از جمله مشکل تامین آب که به علت کشاورزی سنتی و عدم مدیریت صحیح منابع آب در سال‌های گذشته باعث کاهش آبهای زیرزمینی در سطح استان به خصوص در دشت اردبیل شده است که به باور بسیاری از کارشناسان این حوزه اگر اقدام جدی در این زمینه انجام نگیرد منجر به فرونشست دشت اردبیل خواهد شد که بحران‌های عظیمی به دنبال خواهد داشت.

در سال‌های گذشته اقدامات خوبی از سوی مسؤولان استان برای توسعه صنایع تکمیلی کشاورزی در سطح استان اردبیل انجام گرفته است ولی عدم توجه به آبیاری تحت مدیریت و قطره‌ای و فرآهم نکردن زیرساخت‌های لازم از قبیل آموزش اهالی بومی یک پای لنگ این داستان است و حوزه کشاورزی را از ایجاد ظرفیت برای اشتغال بیشتر جوانان استان محروم می‌کند.

آیا گردشگری به عنوان دومین راه حل در زمینه ایجاد اشتغال نوش داروی بعد از مرگ سهراب است؟

گردشگری امروزه به عنوان یکی از محورهای توسعه در سطح جهان به شمار می‌رود، دولت‌ها و کشورها در ایجاد ظرفیت، تکمیل زیرساخت‌ها، پرداخت تسهیلات و تبلیغات پرزرق و برق برای جذب گردشگر گوی سبقت را از همدیگر می‌دزدند گویی کلید حل مشکلات در تمامی حوزه‌ها به دست گردشگری گشوده خواهد شد.

در آمد بیش از ۴ تریلیون دلاری در سطح جهان در حوزه گردشگری باعث شده است که هیچ چشمی در هیچ کجای دنیا از این پدیده جهان نوین غافل نماند و جهانگردی را به یکی از سه اقتصاد پویای جهان تبدیل کند، طبق پیش‌بینی سازمان ملل گردشگری و جهانگردی در سال ۲۰۲۰ با ۱.۳۶ میلیارد نفر گردشگر ورودی و در سال ۲۰۳۰ با ۱.۸۰ میلیارد گردشگر ورودی به اولین فعالیت درآمدزا و اشتغال‌زای جهان تبدیل خواهد شد.

با این تعاریف پرداختن به مساله گردشگری به عنوان دومین محور توسعه استان اردبیل باید از حالت توصیه‌ای خارج شده و در عمل عینیت یابد تا بتواند نوش دارویی برای درمان مشکل مهاجرت در استان اردبیل باشد چیزی که عملی شدن و نتیجه بخش بودنش شاید سال‌ها زمان ببرد ولی می‌تواند اقدامی پایه‌ای و تاثیرگذار در آینده بلند مدت استان باشد.

روستای کزج خلخال با نام ماسوله اردبیل می‌تواند ظرفیت بزرگی در جذب اکوتوریست‌ها و بوم‌گردان خارجی باشد که می‌توانند با حضور در این مکان از آب‌و‌هوای دلنشین و چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبای این منطقه همراه با محصولات ارگانیک، غذاهای محلی و مردمانی بسیار مهربان از فضای دلچسب این منطقه بهره‌مند شوند. 

اقدامات بسیار مناسبی در سال‌های گذشته توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل در برون سپاری طرح احیای روستای گردشگری کزج و سپردن کار به دستان توانمند بخش خصوصی در این منطقه انجام گرفته است که نیازمند حمایت‌های بیشتر مسؤولان استانی در ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه است.

برخی مداخلات غیرکارشناسانه باعث از بین رفتن هویت تاریخی روستاهای گردشگری شده است

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل بیان کرد: لازم است مهارت‌های اهالی بومی روستاهایی مانند روستای کزج در زمینه تولید صنایع دستی و فرآوری دیگر محصولات روستایی افزایش یابد و با متمرکز کردن طرح‌ها و برنامه‌ها و تزریق بودجه لازم بتوانیم طرح‌ها را یکی پس از دیگری به پایان برسانیم.

کریم حاجی‌زاده افزود: متاسفانه عدم توجه برخی از نهاد‌ها مانند بنیاد مسکن به هویت مناطق سنتی و به طبع آن معماری و بافت سنتی روستاهایی مانند روستای کزج در بازسازی و انجام طرح‌های هادی باعث از بین رفتن روح و فضای انسان و محیط حاکم بر آن منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه تذکراتی در این زمینه داده شده و الان این مسایل به حداقل رسیده است تصریح کرد: اگر قرار باشد هویت معماری منطقه‌ای مورد دست‌درازی قرار گیرد دیگر گردشگری وارد این مناطق نخواهد شد و ارزش گردشگری این مناطق از بین خواهد رفت.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: امیدواریم تا ۲ سال آینده این طرح به اتمام برسد و روستای کزج آماده پذیرایی از مسافران داخلی و خارجی باشد که تمامی این‌ها منوط بر عملی شدن وعده‌های مسؤولان استان مبنی بر تامین زیرساخت‌ها تا زمان مقرر خواهد بود.

تاکنون گردشگری باعث توسعه در استان اردبیل نشده است

استاندار اردبیل تصریح کرد: ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل با توجه به داشته‌های این استان بسیار بالا است ولی تاکنون گردشگری باعث توسعه در استان اردبیل نشده است.

مجید خدابخش بیان کرد: یکی از عمده‌ترین دلایل این عدم توسعه نیافتگی هزینه کرد نامناسب و غیراستاندارد توسط گردشگرانی است که وارد استان می‌شوند زیرا طبق استاندارد‌های جهانی هر گردشگر باید بعد از حضور خود در یک منطقه بیش از هزار دلار خرج کند که متاسفانه این اتفاق در استان ما نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه جذب گردشگر خارجی می‌تواند بهترین راه‌حل در این زمینه باشد گفت: جذب گردشگر خارجی نیازمند زیرساخت‌های ویژه در سطح استان اردبیل است که این کار باید به دست افراد توانمند و متخصص در این زمینه انجام گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

رئیس شورای عالی استان اردبیل افزود: اقداماتی که در روستای کزج در حال انجام است بسیار زیربنایی و مفید است که امیدواریم با شد و قوت بیشتر ادامه یابد و مشکلات و نارسایی‌ها با اولویت‌بندی اساسی در این حوزه مدیریت شود.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۷۰۰ گردشگر خارجی وارد استان شده است عنوان کرد: امیدواریم با رونق این منطقه و افزایش حضور گردشگران در روستای کزج روزی شاهد جشن برگشت جوانان مهاجرت کرده کزج به موطن اصلیشان باشیم.

مهاجرت اصلی‌ترین مشکل جنوب استان اردبیل

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: منطقه خلخال و کوثر به علت دست‌نخوردگی در طبیعت و بکر بودن زیستگاه‌های بومی ظرفیت‌های ویژه‌ای از لحاظ گردشگری دارد ولی متاسفانه مهاجرت اصلی‌ترین مشکل مردم این منطقه به‌شمار می‌رود.

بشیر خالقی ادامه داد: عدم تکمیل و تجهیز راه اردبیل سرچم بزرگترین سد در برابر حضور گردشگران در سطح استان اردبیل و منطقه خلخال است و اعتبارات استانی نیز جوابگوی تکمیل این پروژه نیست و باید اعتبارات ویژه‌ای برای آن تامین شود.

وی با اشاره به قدیمی بودن راه روستای کزج و مشکل تامین آب شرب این منطقه اضافه کرد: انتظار داریم نتیجه بازدید‌های مسؤولان دولتی از این مناطق نتیجه مثبتی داشته باشد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد اشتغال به هر طریقی باید در این مناطق انجام گیرد تا شاهد مشکلات حادتر و بحران‌های اجتماعی در این زمینه نباشیم.

این در حالیست که در سال‌های گذشته اقدامات بسیاری برای ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت و فرآهم آوردن بسترهای لازم برای ازدواج جوانان در سطح استان اردبیل انجام گرفته است ولی ظاهرا تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است و دیگر نقاط استان نیز وضعیت مناسب‌تر و مطلوب‌تر از جنوب استان ندارد.

 

به گزارش خبرنگار فارس از اردبیل، مهاجرت، بیکاری، سن بالای ازدواج و به طبع اینها فقر می‌تواند بستر لازم برای گسترش انواع آسیب‌های اجتماعی را در جامعه فرآهم کند و هزینه‌ای که آسیب‌های اجتماعی در آینده بر جامعه ما تحمیل خواهد کرد به مراتب سنگین‌تر و غیر قابل جبران‌تر از هزینه‌هایی است که شاید با رایزنی‌های بهتر و احساس مسیولیت بیشتر می‌توان برای ایجاد بسترهای لازم جذب و هزینه کرد، هزینه‌ای که شاید با یک شب بیدار ماندن مدیری صرف می‌شود، اگر انجام نشود با خاموشی روز روشن جوانان بسیاری در آینده جبران خواهد شد.

*********************

گزارش از مسعود لاهوت

*********************

انتهای پیام/3356/312

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول