اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  سیاست و امنیت

زنگ خطری برای سعودی‌ها

چرا خاندان سلطنتی عربستان توسط پسر «بن لادن» تهدید شدند؟

فرزند رهبر سابق سازمان تروریستی القاعده با انتشار پیام‌های متعدد در چند سال اخیر به شدت عربستان سعودی را مورد تهدید قرار داده و احتمال حضور خود به عنوان رهبر جدید القاعده قوت بخشیده است.

چرا خاندان سلطنتی عربستان توسط پسر «بن لادن» تهدید شدند؟

روزنامه دیلی میل اعلام کرد «حمزه» پسر اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده که به نظر می‌رسد رهبر بعدی این گروه باشد، تنها 28 سال سنفر داشته و به دنبال برتری بر داعش و گرفتن انتقام خون پدرش است که در سال 2011 به دست نیروهای آمریکایی در ایبت‌آباد پاکستان کشته شد.
المانیتور گزارش داد، نخستین پیام ویدئویی از سوی حمزه در سال قبل منتشر شد و در آن وی نیروهای تک‌روی القاعده را مورد ستایش قرار داده و خواستار خیزش در عربستان شد.
پسر بن لادن در دومین پیام ویدئویی «عبدالعزیز بن رحمان آل سعود»، نخستین پادشاه و موسس عربستان سعودی را به جاسوسی برای انگلیس متهم کرد.
حمزه مدعی است که عربستان با همکاری با «صلیبیون» در مقابل خلیفه عثمانی به اسلام خیانت کرده است.

 

 نامه‌های شخصی یافت شده از سکونتگاه اسامه بن لادن، رهبر کشته شده القاعده در پاکستان نشان می‌دهد که پسر او یعنی حمزه که اکنون حدود 28 سال سن دارد در آستانه تصدی رهبری القاعده چند سال بعد از مرگ پدرش است.
یکی از نامه‌هایی که او به پدرش نوشته مربوط به زمانی است که 22 سال سن داشت.
یک مامور سابق اف بی‌آی که این سندهای در حال حاضر محرمانه را خوانده، گفت: به نظر می‌رسد حمزه انگیزه و آمادگی گرفتن انتقام مرگ پدرش را داشته باشد.
 «علی صوفان»، یک مقام سابق اف بی‌آی است که بعد از حملات 11 سپتامبر به عنوان بازرس اصلی این دفتر علیه القاعده فعالیت داشته است.
او گفت: پسر بن لادن به عنوان رهبر احتمالی بعدی این سازمان هنگامی که تنها یک جوان کم سن و سال بود، ‌ تلقی می‌شد. از جمله انگیزه‌های اصلی حمزه در نامه‌هایش تمایل برای انتقام است.

 

حمزه در چند ویدئوی تبلیغاتی القاعده به عنوان یک پسر جوان حضور داشته. او در برخی از فیلم‌ها خواهان حملات تروریستی به لندن، واشنگتن و پاریس از جمله در یک پیام صوتی منتشر شده در سال 2015 شده بود.
وی همچنین در پیام صوتی خود که تحت عنوان «حاکمیت بهترین امت‌ها در قیام اهل حرم1» منتشر شد تاکید کرد: حاکمان عربستان قوانین شریعت را به صورت گسترده زیر پا می‌گذارند. ملت عربستان نوادگان صحابه‌های بزرگ و فاتحان گرانقدر هستند.
وی در پیام خود «بزرگان قریش و عتیبه وسران قبایل بنی تمیم، حرب، جهینة، زهران، غامد، بنی شهر، الخوالد، الدواسر، شمر الکواسر، مطیر وقحطان و سایر قبایل دارای کرامت و عزت و جوانان آزادی خواه غیور» را خطاب قرار داده و می‌گوید دولت عربستان به مردم این کشور ظلم می‌کند و یاور کافران و دشمن مومنین است و به غیر از انچه خداوند فرموده حکم می‌کند و ربا را حلال کرده و جهاد در راه خدا را حرام.

 

وی در ادامه افزود: تنها درخواست در حال حاضر دعوت به شورش بر دست نشانده‌های آمریکا و پشتیبانی از شریعت و شورش علیه خاندان جنایت کار حاکم است که بلاد حرمین را به کشور پادشاهان تبدیل کرده است.
حمزه بن لادن عنوان داشت: ایجاد تغییرات در بلاد حرمین به نفع تمام امت است تا این کشور بار دیگر رهبری امت اسلامی را مانند قبل به دست بگیرد و بر امت ما بار دیگر سیادت کند و بر تمام امتهای دیگر برتری جوید و پرچم اسلام را بر تمام قله‌ها برافرازد و شریعت خداوند را جاری سازد.
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد حمزه ارتش عربستان را به ناتوانی در مقابله با شبه نظامیان حوثی در یمن متهم کرده و تاکید کرد: دولت عربستان بعد از شکست در نابود کردن حوثی‌ها شروع به بمباران مواضع القاعده در یمن کرده است با وجود اینکه القاعده با حوثی‌ها مبارزه می‌کند. آل سعود و ارتش آن شایستگی دفاع از حرمین شرفین را ندارند. حرکت رافضی‌ها به سمت حرمین شریفین با وجود آنچه که در محافل سیاسی و رسانه‌ها اعلام می‌شود همچنان ادامه دارد.
کار‌شناسان معتقدند حضور حمزه در کنار پدرش در برخی از تصاویر منتشر شده نشان از جوان‌گرایی در گروه است که اکنون بسیاری از رهبرانش به کهنسالی نزدیک می‌شوند.

 

 خبرگزاری رویترز می‌نویسد رهبران کهنسال القاعده در حالی می‌خواهند خود را الهام‌بخش شبه‌نظامیان در سایر نقاط دنیا جلوه دهند که اکنون داعش جایگاه القاعده را به خطر انداخته است. «بروس ریدل»، محقق بروکینگز می‌گوید: «حمزه چهره جدیدی در القاعده است که مستقیما به پایه‌گذار این گروه می‌رسد. او دشمنی خطرناک است.»
فرزند جوان بن‌لادن در مواضع پیشین خود هم بار‌ها سخن از «وحدت» یا «برقراری اتحاد میان گروه‌های جهادی» در شام سخن به میان آورده بود. گویی این رهبر جوان القاعده به این واقعیت پی برده که راز موفقیت داعش در جوانگرایی و رویکردهای تهاجمی است نه رویکردهای محافظه‌کارانه.
حمزه گفته بود: «مبارزه در کشور جنگ‌زده سوریه مسیری است برای آزادسازی فلسطین.» او از «امت اسلامی» خواسته بود تا «بر جهاد در شام» متمرکز شوند و «صفوف مجاهدین را در آنجا متحد سازند.»

 

گاردین می‌نویسد حمزه بن‌لادن علاقه زیادی دارد که نبرد در سوریه را به آزادی قدس نسبت دهد.
از سخنان فرزند بن‌لادن و از برآیند گزارش‌ها می‌توان چنین برداشت کرد که اکنون داعش در افغانستان در حال تاخت و تاز است. القاعده برای عقب نماندن از جبهه جهادیون و به دست گرفتن دوباره جایگاه پیشین می‌کوشد تا به‌گونه‌ای وانمود کند که در خشونت دست کمی از داعش ندارد. این گروه با زهر چشم گرفتن از دشمنان خود تلاش دارد تا از یک سو جایگاه خود نزد جهادیون را ارتقا بخشد و از سوی دیگر حوزه عملیات خود را گسترده‌تر سازد تا در رقابت با داعش چیزی کم نیاورد.
سناریوی دیگر این است که کادر رهبری القاعده برای بازسازی خود می‌کوشد تا از کارت بن‌لادن استفاده کند. به این ترتیب، کادر رهبری درصدد است تا با قرار دادن فردی از اعضای خاندان بن‌لادن در صدر هرم رهبری مشروعیت را به این گروه بازگرداند تا به‌دنبال آن وحدت نیز در این گروه شکل بگیرد. در این صورت، سیستم رهبری به‌گونه‌ای خواهد شد که زمامداری از پدر به پسر برسد.
سناریوی سوم این است که رهبری القاعده تلاش دارد تا حمزه را برای رهبری آینده این گروه آموزش داده و آماده سازد. به این ترتیب، نام و هویت او به تدریج در رسانه‌ها مطرح می‌شود تا فضای روانی لازم برای آینده‌ای که وی رهبری القاعده را در دست خواهد گرفت آماده شود.

نویسنده:

مجتبی مومنی

پایگاه دیدبان

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول