اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شرکت آبفای استان زنجان:

سد تهم از ذخیره مناسبی برای تامین آب شرب زنجان برخوردار نیست

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: سد تهم از ذخیره مناسبی برای تامین آب شرب زنجان برخوردار نیست.

سد تهم از ذخیره مناسبی برای تامین آب شرب زنجان برخوردار نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب شهری استان زنجان، علی محمد نادرخانی در جمع خبرنگاران گفت: شهروندان باید به این باور برسند که منابع آب بسیار محدود بوده و بحران آب جدی است.

وی با اشاره به اینکه با استمرار وضع موجود در آینده نه چندان دور دچار مشکلات اساسی خواهیم شد، اضافه کرد: نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در تمام بخش‌ها به ویژه کاهش آب بسیار مهم و حیاتی است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان سرانه مصرف آب شهروندان زنجانی را در طول شبانه‌روز 201 لیتر به ازای هر نفر اعلام کرد و گفت: میانگین مصرف سرانه جهانی 150 لیتر است، این در حالیست که اکثر این کشورها دارای منابع سرشار آب و بارندگی‌های بسیاری هستند ولی کشور ما با منابع بسیار محدود مصرف سرانه بالاتری نسبت به نرم جهانی دارد.

نادرخانی با تاکید بر اهمیت مصرف بهینه آب سیاست شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان را مدیریت تقاضا بجای مدیریت تامین آب اعلام کرد و افزود: برای تامین بخشی از نیاز آبی جمعیت جدید استان از محل مدیریت تقاضا اقدام شده است که بخش اساسی آن بر عهده شهروندان است تا بتوانند با مدیریت بهینه مصرف آب، نسبت به کاهش سرانه مصرف خود اقدام کنند.

وی فزود: در همین راستا  شرکت آب و فاضلاب شهری نیز اصلاح شبکه‌های فرسوده، مدیریت فشار و زونبندی شبکه توزیع در تمام شهرهای استان زنجان را در دست اجرا دارد که با این اقدام و ایجاد فشار متعارف در شبکه توزیع، کاهش حوادث و اتفاقات آب و همچنین قطعی‌ها را  تا حدود 15 درصد شاهد بوده‌ایم که جمع این اقدامات افزایش رضایت مشترکین را در پی داشته است.

نادرخانی با اشاره به اینکه 35 درصد از آب آشامیدنی شهرهای استان از طریق آب‌های سطحی و 65 درصد آن از طریق چاه‌های عمیق تامین می‌شود، گفت: سد تهم به عنوان یکی از عمده‌ترین منابع آب سطحی مورد استفاده در تامین آب شرب شهر زنجان به دلیل کاهش نزولات آسمانی و تغییر رژیم بارش‌ها از ذخیره مناسبی برخوردار نبوده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان با اعلام اینکه سالانه 62 سانتی متر افت آب‌های زیرزمینی در استان زنجان اتفاق می‌افتد، افزود: با کاهش میزان آب پشت سدها، فشار تامین آب شهر بر منابع آب زیر زمینی تحمیل می‌شود که این روند دارای تبعات و آثار بسیار منفی می‌باشد.

این مقام مسئول تغییر در آگاهی‌ها، باورها و رفتار مردم در باره کمبود آب در کشورمان و مصرف صحیح آب را مستلزم یک رشته اقدامات وسیع فرهنگی دانست.

نادرخانی در پایان تاکید کرد: مردم باید بدانند که  آب گرانبهاست و هیچ ماده دیگری جایگزین آن نمی‌شود هر چند این معضل یک چالش جهانی است و تنها متعلق به کشور ما نیست، اما می‌توان با ایجاد اصلاحات در باورها و نگرش‌های شهروندان، رفتار آنان را نسبت به هدررفت آب تغییر داد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول