اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/۷۰

معرفی رشته «چاپ اُفست»/ این رشته یکی از کارآفرین‌ترین صنایع جهان است

صنعت چاپ جزو چند صنعت بزرگ محسوب می‌شود و یکی از کارآفرین‌ترین صنایع جهان به شمار می‌آید.

معرفی رشته «چاپ اُفست»/ این رشته یکی از کارآفرین‌ترین صنایع جهان است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رشته «چاپ افست» در زمینه صنعت از گروه مکانیک قرار دارد.

*معرفی رشته

بزرگترین اختراع هزاره دوم، توسط مخترع صنعتگر و خلاق آلمانی، یوهانس گوتنبرگ در سال 1456 صورت گرفت. وی توانست برای نخستین‌ بار حروف فلزی ریخته‌گری شده را با استفاده از مرکب و کاغذ و دستگاه پرس تبدیل به یک ماشین چاپ صنعتی کند.

این تحول بزرگ در خدمت چاپ کتاب قرار گرفت و با کاهش هزینه‌های تولید کتاب دسترسی فراگیر دانش را میسر کرد. بعد از نزدیک به ششصد سال، اکنون تکنولوژی چاپ در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد و زندگی بشر را به خود وابسته کرده است.

صنایع بسته‌بندی و لیبل، صنعت تبلیغات صنعت نشر و اطلاع‌رسانی کاملاً وابسته به چاپ هستند. اکنون حتی صنایعی مانند الکترونیک، ساختمان و دکوراسیون، حمل و نقل و بسیاری صنایع دیگر با واسطه یا بدون واسطه به صنعت چاپ احتیاج دارند. این مهم باعث رونق بازار آن شده است.

چاپ افست یکی از چهار شیوه اصلی صنعتی با زمینه چاپ روی کاغذ است. البته این روش کاربردهای دیگری نیز دارد. بزرگترین بازارها برای سیستم چاپ افست، مطبوعات، کتاب، صنایع بسته‌بندی و لیبل و تبلیغات هستند. اکنون این صنعت فراگیر جزو چند صنعت بزرگ محسوب شده و یکی از کارآفرین‌ترین صنایع جهان به شمار می‌آید.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

چاپ افست شامل مراحل آماده‌سازی فایل چاپی، پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ است که طی 3 مهارت اصلی حروفچینی رایانه‌ای، چاپ افست ورق و چاپ افست روتاسیون و یک مهارت مکمل تحت عنوان لیتوگرافی (تولید لوح انتقال طرح) آموزش داده می‌شود.

مواد و ماشین‌آلات و تکنولوژی مورد نیاز شامل شناخت عمومی کامپیوتر و آشنایی با نرم‌افزارهای مورد استفاده در صنعت چاپ است.

دستگاه‌های تولید لوح انتقال طرح، دستگاه‌های چاپ، دستگاه‌های عملیات تکمیلی و صحافی (چه به صورت دستی و چه صنعتی)، مرکب کاغذ، مواد شیمیایی مورد استفاده در این صنعت و عملیات تکنیکی و محاسباتی آن است.

*آینده تحصیلی و شغلی

رشته چاپ تا مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود و به زودی کارشناسی ارشد این رشته به صورت فراگیر راه‌اندازی خواهد شد.

بازار کار صنعت چاپ یک بازار بسیار متنوع است که از طراحی اولیه و تولید محتوای چاپی تا مراحل عملیات تکمیلی را شامل می‌شود. در این میان کاربر کامپیوتر و طراح گرافیک متخصص چاپ، ناظر فنی چاپ، کاربر ماشین‌های لیتوگرافی، کاربر ماشین‌های چاپ، کاربر ماشین‌آلات صحافی و عملیات تکمیلی از جمله مشاغل مرتبط با این رشته است.

*ساعت آموزش

رشته «چاپ افست» دارای 106 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 53 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ماشین‌چی افست ورقی متشکل از 2 واحد نظری و 7 واحد عملی»،«حروف‌چینی رایانه‌ای متشکل از 3 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «لیتوگراف متشکل از 4 واحد نظری و 8 واحد عملی»، «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «صحاف متشکل از 3 واحد نظری و 9 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول