اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/71

معرفی رشته «نصب و سرویس آسانسور»

آشنایی با انواع آسانسورها و همچنین تسلط بر نقشه‌های مربوط، به همراه مهارت ارتباطی خوب از جمله مواردی است که در این رشته هنرجو به آن می‌تواند دست یابد.

معرفی رشته «نصب و سرویس آسانسور»

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رشته «نصب و سرویس آسانسور» در زمینه صنعت از گروه برق و رایانه قرار دارد.

*معرفی رشته

با توجه به اینکه یکی از ابزارهای تکمیلی هر ساختمان آسانسور است، بنابراین ضرورت وجود نصاب و تعمیرکار آسانسور مشخص می‌‌شود. این صنعت به عنوان یکی از صنایع مهم حمل و نقل، لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آموزش نیروی حال و آینده را به صورتی غیرقابل تردید نمایان می‌سازد.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان ضمن گذراندن دروس عمومی با مهارت‌های تخصصی در این رشته آشنا می‌شوند و علاوه بر دانش‌ مورد نیاز، باید از توانایی بدنی مناسبی هم برخوردار باشند.

آشنایی با انواع آسانسورها و همچنین تسلط بر نقشه‌های مربوط، به همراه مهارت ارتباطی خوب از جمله مواردی است که در این رشته هنرجو به آن می‌تواند دست یابد.

به طور کلی دانش‌آموختگان در این رشته با مراحل زیر آشنا می‌شوند:

1ـ نحوه اجرای آهن‌کشی و ریل‌گذاری داخل چاه آسانسور

2ـ مرحله مکانیکال آسانسور شامل نصب درهای طبقات، استقرار موتور داخل موتورخانه، قرار دادن کابین و قاب وزنه داخل چاه آسانسور به همراه نصب تمامی متعلقات مربوطه

3ـ مرحله الکتریکال آسانسور شامل سیم‌کشی داخل چاه آسانسور، نصب تابلو سه فاز و تابلو فرمان و نصب تمامی متعلقات مربوطه

4ـ مرحله راه‌اندازی و تحویل آسانسور

*آینده تحصیلی و شغلی

هنرجویان بعد از به اتمام رساندن دوره تحصیلی کار و دانش امکان ادامه تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی را دارند. ایران دومین کشور بعد از انگلستان است که رشته نصب و تعمیر آسانسور را دارا می‌باشد.

با توجه به نیاز روزافزون به صنعت آسانسور، آینده شغلی این رشته اهمیت بیشتری پیدا کرده و افرادی که دانش به روز و تجربه و تخصص به همراه تعهد در کار را داشته باشند آینده شغلی بهتری را برای خود رقم می‌زنند.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در ابتدا جذب شرکت‌های آسانسوری معتبر شوند و پس از کسب مهارت‌ها و سوابق لازم جهت اخذ پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور اقدام نمایند.

*ساعت آموزش

رشته «نصب و سرویس آسانسور» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 48 ساعت شایستگی‌های فنی، 3 ساعت شایستگی‌های پایه، 4 ساعت کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، «دریل‌کار و اره‌کار متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «کمک نصاب آسانسور متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «نگهداری آسانسور متشکل از 2 واحد نظری و 1 واحد عملی»، «نصاب و تعمیرکار آسانسور متشکل از 6 واحد نظری و 12 واحد عملی»، «مونتاژکار و نصاب تابلوهای برق متشکل از 6 واحد نظری و 6 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول