اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تکمیل نهایی عملیات ساختمانی تونل استقلال در تاجیکستان + تصاویر

مراسم تحویل نهایی عملیات ساختمانی تونل استقلال در تاجیکستان با حضور هیئت ایرانی و مسئولین کمیسیون دولتی تاجیکستان برگزار شد.

تکمیل نهایی عملیات ساختمانی تونل استقلال در تاجیکستان + تصاویر

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، تکمیل نهایی عملیات ساختمانی (مرحله اول) تونل «استقلال» که شمال تاجیکستان با جنوب این کشور را به هم پیوند می دهد، با حضور مقامات رسمی تاجیک انجام شد.

در این مراسم «آهوان اصل» مجری این طرح و نماینده وزارت نیروی ایران، رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی در دوشنبه، نمایندگان شرکت «سابیر» و همچنین «عظیم ابراهیم» معاون نخست وزیر، «خدایار خدایارزاده» وزیر حمل و نقل و روسا، معاوانان و نمایندگان تمام نهادهای ذیربط تاجیکستان شرکت کردند.

پس از تکمیل عملیات ساختمانی این پروژه، «آهوان اصل» مجری تونل استقلال و نماینده وزارت نیرو که ریاست هیئت ایرانی را بر عهده داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه نقش تونل استقلال برای مردم تاجیک را حیاتی عنوان کرده و گفت: بعد از سال های فراز و نشیب ساختمان این تونل تکمیل شد و امیدواریم که مرحله بعدی این پروژه که مربوط به عملیات روشنایی و تهویه می باشد با انجام شرایط تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: این شرایط به این صورت است که تفاوت نرخ ارز به پیمانکار ایرانی سابیر بایستی پرداخت شد تا بتواند بدهی خود را به مردم و بازار تاجیکستان و بازار ایران پرداخت بکند. امید است تا اواخر سال جاری این مسئله حل خود را پیدا کند.

نماینده وزارت نیروی ایران اظهار داشت: در عملیات ساخت تونل شرکت سابیر و شرکت ستونل پارس به طور کامل مشارکت داشتند و توانستند با هدایت کارفرمای ایرانی شرکت توسعه آب و نیروی ایران و شرکت وزارت حمل و نقل تاجیکستان این کار را به انجام رسانند.

«عظیم ابراهیم» معاون نخست وزیر تاجیکستان نیز در سخنانی ضمن بازدید از این تونل، کیفیت انجام کار در آن را در سطح بالا عنوان کرد.

«عبدالمجید شریف اف» مدیر بخش ساخت و ساز وزارت حمل و نقل تاجیکستان در گفت و گو با خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: عملیات ساخت و ساز در تونل استقلال از سال 2003 آغاز شده و تا به امروز جهت این پروژه 61 میلیون دلار هزینه شده است.

وی افزود: بعد از این سال ها خوشبختانه عملیات ساختمانی این تونل به پایان رسید و از سوی کمیسیون دولتی تاجیکستان به صورت رسمی تحویل گرفته شد.

شریف اف ادامه داد: کمیسیون دولتی تاجیکستان از این تونل دیدن کرده و انجام کارهای ساختمانی در آن را در سطح بسیار خوب ارزیابی کرد.

وی گفت: از این به پس حمل و نقل از طریق این تونل بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد.

طبق اظهارات این مقام تاجیک، در مرحله دوم این پروژه قرار است سیستم روشنایی، تهویه، آتش نشانی، نظارت ویدیویی نصب شود. گفت وگوهای دو طرف در خصوص انجام امور مربوط به آغاز مرحله دوم ادامه دارند.

شریف اف اظهار داشت: علاوه بر این، جهت تحقق این مرحله یادداشت تفاهمی میان طرف تاجیک و ایرانی به امضا رسیده که تخصیص تقریبا 8.7 میلیون دلار را در نظر دارد. قرار است 50 درصد این مبلغ توسط طرف تاجیک و بخش دیگر توسط طرف ایرانی پرداخت شود.

این مقام تاجیک ابراز امیدواری کرد که تا یک و نیم سال دیگر تونل استقلال با روشنایی دائمی، سیستم تهویه، آتش نشانی، نظارت ویدئوئی تامین و به طور کامل مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

تونل استقلال که از طریق کوه های مرتفع «فان» شمال و جنوب تاجیکستان را به صورت چهار فصل به هم متصل کرد، در سال 2006 میلادی به بهره برداری رسید ولی همچنان نیاز به انجام بعضی عملیات تکمیلی داشت.

با ساخت این تونل به طول 5 هزار و 200 متر مسیر جاده «دوشنبه - خجند» حدود 60 کیلومتر کوتاه و زمان سفر در این مسیر را به 5 ساعت کاهش داد. 

قرارداد حفاری تونل استقلال در سال 2003 بین وزارت حمل و نقل تاجیکستان و شرکت ایرانی سابیر به ارزش 39 میلیون دلار به امضا رسید در جریان انجام پروژه نیاز به هزینه های تکمیلی پیش آمد که در قالب توافقات دوجانبه پیگیری شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول