اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

رونمایی از نقاشی «لا فتی الا علی» اثر حسن روح‌الامین

روح‌الامین خلأ نقاشی دینی در ژانر کلاسیک را پر کرد/ غربت موضوعات دینی در نقاشی

جدیدترین نقاشی حسن روح‌الامین با نام «لا فتی الا علی» که به دلاوری حضرت علی(ع) در جنگ احد می‌پردازد، در دهه امامت و ولایت رونمایی شد. وی هدف از این اثر را نمایش رشادت امیرالمؤمنین در دفاع از پیامبر(ص) دانست.

روح‌الامین خلأ نقاشی دینی در ژانر کلاسیک را پر کرد/ غربت موضوعات دینی در نقاشی

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، حسن روح‌الامین نقاش جوان و عاشورایی کشورمان در آستانه عید غدیر از جدیدترین اثر خود با موضوع «جنگ احد» رونمایی کرد. در این مراسم که عصر امروز (شنبه 11 شهریور) در تالار وحدت برگزار شد، تابلوی «لا فتی الا علی» به نمایش در آمد. این نقاشی طی 6 ماه و با ابعاد 322 در 235 ترسیم شده است.

 

 

* روح‌الامین خلأ نقاشی دینی در ژانر کلاسیک را پر کرد

امیرحسین مدرس مجری مراسم گفت: این تابلو درباره جنگ احد است که پیامبر(ص)‌ در آن زخمی شدند و حتی دندان حضرت شکسته شد و کسی که مردانه مقابل مشرکین ایستاد و از رسول‌الله(ص) دفاع کرد، وجود مقدس امیرالمومنین علی(ع) بود.

مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم اظهار داشت: معمولاً هنر دینی را با شمایل یا پرده‌های قهوه‌خانه‌ای می‌شناسیم و در ژانر هنر کلاسیک و رئالیسم، کاری صورت نگرفته است و آثار آقای روح‌الامین جزء اولین‌هاست و بسیار به چنین کارهایی نیازمندیم.

وی ادامه داد: ایشان در این سن و سال جزء اساتید خوب ما هستند و کار سفارشی هم نمی‌کنند و این نقاشی‌ها، تعهد شخصی خودشان است و به تعبیر رهبر انقلاب «آتش به اختیار»‌ هستند. باید قدر چنین هنرمندانی را بدانیم و آثارشان به موزه‌ها راه یابند.

* نقاشی مانند شعر نیاز به الهام دارد

روح‌الامین در بخش پایانی این مراسم درباره تابلوی «لا فتی الا علی» گفت: ابتدا نام دیگری برای نقاشی‌ام برگزیده بودم اما نام فعلی را مناسب‌تر دیدم. بزرگترین دلیل انتخاب این موضوع، غربت موضوعات دینی در نقاشی است. چون روی این موضوعات کمتر کار می‌شود و اساتید وقت کمتری برای آن می‌گذارند.

این نقاش عاشورایی تأکید کرد: در تابلوهایی که کار می‌کنم سعی دارم یک برش از یک شخصیت را کار کنم، اینجا هم برش کوتاهی از غزوه احد است که علاوه بر مصیبت شکست مسلمانان، رشادت علی(ع) هم در آن نمایان است. تابلو کار کردن مانند شعر است و باید الهام شود، منظور چیزی شبیه وحی نیست، بلکه ایده درستی بیاید و سپس انگیزه اجرای آن ایجاد شود.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: برای من اتفاق بزرگی بود که در موزه هنرهای معاصر نمایشگاه داشته باشم و این مهم با محبت و حمایت آقای ملانوروزی محقق شد. همچنین از توجه همیشگی رسانه‌ها قدردانی می‌کنم.

از دیگر حاضران در این مراسم می‌توان به هاشم میرزاخانی مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، روح‌الامین متولد 1364 در تهران است؛ او مقطع متوسطه را در هنرستان پشت سر گذاشت و با علاقه‌ای که به رشته نقاشی داشت، وارد دانشگاه شد. روح‌الامین فارغ‌التحصیل دانشکده هنر دانشگاه شاهد است و پایان‌نامه‌اش حول موضوع عاشورای حسینی است، به همین بیشترین تابلوهایی که تاکنون کشیده، مفهوم عاشورایی دارد. علاوه بر آن‌ها، «آخرین وداع با حضرت زهرا(س)»، «طراحی چهره حاج احمد متوسلیان»، «واقعه خونین مسجد گوهرشاد»، «مدافعان حرم» و «شهید حججی» از دیگر آثار مشهور روح‌الامین است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول