اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فارس گزارش می‌دهد

دانش‌آموزان حادثه دیده هرمزگانی از «فرزانگان» سازمان دانش‌آموزی بودند/ برخی رسانه‌ها فرزانگان را با نخبگان اشتباه گرفتند

دانش‌آموزان حادثه دیده هرمزگانی که بامداد جمعه ۱۰ شهریورماه در داراب دچار حادثه شدند، از دختران عضو سازمان دانش‌‌آموزی «فرزانگان» بودند که برخی رسانه‌ها آنها را با استعدادهای درخشان اشتباه گرفتند.

دانش‌آموزان حادثه دیده هرمزگانی از «فرزانگان» سازمان دانش‌آموزی بودند/ برخی رسانه‌ها فرزانگان را با نخبگان اشتباه گرفتند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، بامداد روز جمعه 10 شهریورماه بود که سانحه واژگونی برای اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی باعث درگذشت 7 دانش‌آموز و یکی از مربیان آنها شد و بیشتر از 30 نفر دیگر دچار مصدومیت شدند.

این «دانش‌آموزان فرزانگان» از شهرهای مختلف استان هرمزگان عازم اردوی آموزشی تشکیلاتی بودند. بر اساس اعلام معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، «دوره آموزشی تشکیلاتی دانش‌آموزان فرزانه (قطب 1) در بخش دختران از جمعه 10 شهریور ماه در استان فارس آغاز شده و تا 14 شهریور ماه ادامه دارد».

**شروع ابهام در عنوان «فرزانگان»

پس از وقوع این حادثه دلخراش، یکی از موضوعاتی که برخی رسانه‌ها ابهاماتی در خصوص آن داشتند و دارند، موضوع «فرزانه» بودن این دانش‌آموزان بود.

سازمان دانش‌آموزانی که یکی از تشکل‌های آموزش و پرورش است، برای دانش‌آموزان پسر عنوان «پیشتاز» و برای دانش‌آموزان دختر عنوان «فرزانه» برگزیده است.

دانش‌آموزان هرمزگانی که به اردوی تشکیلاتی استان فارس عازم بودند نیز توسط سازمان دانش‌آموزی و تحت عنوان «فرزانگان سازمان دانش‌آموزی» بودند که متأسفانه دچار این حادثه دلخراش شدند.

**تاریخچه تأسیس پیشتازان و فرزانگان در سازمان دانش‌آموزی

تاریخچه مربوط به تشکیل سازمان دانش‌آموزی و عناوین پیشتاز و فرزانگان این سازمان مربوط به سال‌های قبل است، اما در سال 1370 اساسنامه کانون‌های فرهنگی و تربیتی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید. اما جای یک تشکل دانش‌آموزی که فعالیت پرورشی مستمر و بلند مدت را پیگیری کند، خالی بود. لذا در سال 1372 با پیگیری مستمر اداره کل اردوها و اماکن تربیتی، تشکیلات دانش‌آموزی تحت عنوان «پویندگان» در 8 استان کشور راه اندازی و در سال بعد به کل استان‌ها تعمیم داده شد.

این تشکیلات بعد از دو سال فعالیت چنان چشمگیر و پرجاذبه بود که از جایگاه مناسبی در آموزش و پرورش برخوردار شد و در 1374 به علت تصویب قانون توسعه و تقویت بسیج دانش‌آموزی و همنامی تشکیلات «پویندگان» بسیج در مقطع راهنمایی، نام تشکیلات «پویندگان» آموزش و پرورش تغییر یافت و برای پسران تحت عنوان«پیشتازان» و برای دختران تحت عنوان «فرزانگان» به کار خود ادامه داد.

در تعاریف مربوط به تشکل‌های سازمان دانش‌آموزی نیز «پیشتازان»، به گروهی از دانش‌آموزان پسر اطلاق می‌شود که به منظور انجام فعالیت‌های داوطلبانه و در راستای اهداف مشترک در تشکیلات دانش‌آموزی فعالیت می‌کنند و «فرزانگان»، به گروهی از دانش‌آموزان دختر اطلاق می‌شود که به منظور انجام فعالیت‌های داوطلبانه و در راستای اهداف مشترک در تشکیلات دانش‌آموزی فعالیت می‌کنند.

از این رو کاملا مشخص است که دانش‌آموزان حادثه دیده هرمزگانی توسط سازمان دانش‌آموزی و تحت عنوان تشکل «فرزانگان» عازم اردوی خود در استان فارس بودند.

**فیض: 16 هزار نفر در اردوهای تشکیلات پیشتازان و فرزانگان شرکت می‌کنند

مهدی فیض معاون پرورشی فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی چند روز پیش درخصوص آمار شرکت کنندگان در اردوهای پیشتازان و فرزانگان اعلام کرد: «در هر قطب 3 هزار نفر از اعضا و مربیان تشکیلات پیشتازان و فرزانگان حضور دارند که شامل یک هزار دانش‌آموز پیشتاز، یک هزار دانش‌آموز فرزانه، 500 مربی پیشتاز و 500 مربی فرزانه خواهد بود که با عوامل اجرایی و برگزارکننده، مجموعا 16 هزار نفر در این اردوها حضور خواهند داشت که این رقم در تاریخ برگزاری اردوهای تشکیلاتی دانش‌آموزی در کشور بی سابقه است.

**اشتباه برخی افراد و رسانه‌ها در خصوص فرزانگان سازمان دانش‌آموزی

از این جهت، برخی افراد و رسانه‌هایی که به اشتباه به دنبال القای نام «نخبگان» مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان برای این دانش‌آموزان بودند و احساس می‌کردند که این دانش‌آموزان از طرف مرکز استعدادهای درخشان به اردو اعزام شده‌اند، در اشتباه هستند.

اغلب روزنامه‌های چاپ امروز 11 شهریورماه که به خوبی موضوع از دست دادن تعدادی از دانش‌آموزان را در حادثه داراب منتشر کرده بودند، به اشتباه به جای اینکه از این دانش‌آموزان «فرزانه» سازمان دانش‌آموزی یاد کنند، آنها را با نخبگان مرکز استعدادهای درخشان اشتباه گرفتند.

به گزارش فارس، به هر جهت از دست دادن دانش‌آموزان «فرزانه» سازمان دانش‌آموزی هرمزگان برای تمام مردم ایران سخت و دردناک بود و امیدواریم که مسئولان مربوط برای جلوگیری از این دست اتفاقات تمام تلاش خود را انجام دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول