اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

دلایل انتخاب «طرح تدبیر» به جای «طرح تعالی»/ مدیران مدارس از طرح تعالی ناراضی بودند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح «تدبیر» در سال‌جاری جایگزین طرح تعالی در مدارس ابتدایی خواهد شد، گفت: در طرح تدبیر با توجه به اقتضائات مدرسه، کیفیت و سطح عملکرد مدیر را ارتقا می‌دهیم.

دلایل انتخاب «طرح تدبیر» به جای «طرح تعالی»/ مدیران مدارس از طرح تعالی ناراضی بودند

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با بیان اینکه طرح تدبیر، امسال جایگزین طرح تعالی در مدارس ابتدایی خواهد شد، اظهار داشت: در طرح تدبیر با توجه به اقتضائات مدرسه، کیفیت و سطح عملکرد مدیر را ارتقا می‌دهیم.  

وی با بیان اینکه طرح تدبیر از سال تحصیلی 95ـ94 اجرا شده است و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد با شرایط و اقتضائات دوره ابتدایی تناسب بیشتری دارد، افزود: تا سال گذشته 21 هزار مدرسه ابتدایی این طرح را اجرا می‌کردند و در سال تحصیلی پیش رو امیدواریم در 24 هزار مدرسه با مدیریت مستقل این طرح را اجرا کنیم.

حکیم‌زاده اضافه کرد: برنامه تعالی از حدود 31 هزار مدرسه با مدیریت مستقل تنها در 3700 مدرسه اجرا شده است و در بازدیدهای میدانی و جلسات حضوری با مدیران مدرسه مجری این طرح، بسیاری از آنها از این طرح ابراز نارضایتی کردند و پژوهش‌های صورت گرفته هم این برنامه را مطلوب نشان نمی‌داد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به دلایل مطرح شده و اینکه در برنامه ابلاغی سالانه هم که بر مبنای سند تحول بنیادین تنظیم شده، برنامه تدبیر پیش‌بینی شده است و اجرای همزمان 2 طرح با منطق نظام بهره‌وری تطبیق ندارد و موجب موازی کاری خواهد شد، طرح تدبیر جایگزین طرح تعالی شد. 

وی با بیان اینکه شاخص‌های تعین شده در طرح تعالی ابتکار عمل و خلاقیت را از مدیران می‌گیرد، گفت: برخی بسترهای اجرای این طرح در مدارس ابتدایی وجود ندارد و فراوانی برنامه‌ها نمی‌تواند به شکل صحیح در این مدارس اجرا شده و برنامه‌های تخصصی حوزه مشاوره با توجه به عدم تخصیص مشاور به بسیاری از مدارس ابتدایی امکان‌پذیر نبود و باعث زحمت مضاعف برای مدیران ایجاد می‌شد و تنظیم کردن فرم‌ها بر دوش مدیر بود.

حکیم‌زاده خاطر نشان کرد: مستندسازی‌های مداوم در طرح تعالی، زمینه کاغذبازی را فراهم می‌کرد و با توجه به شرایط مالی، موجب نارضایتی شده بود و از سوی دیگر در مدارس کمتر برخوردار امکان رسیدن به شاخص‌های تعیین شده وجود نداشت و زمینه رقابت ناعادلانه‌ای ایجاد می‌شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در طرح تدبیر، اختیار عمل به مدیر داده می‌شود و این کار با سیاست‌های کاهش تمرکز تناسب بیشتری دارد و علاوه بر آن چارچوبی برای کارها ایجاد می‌کند که زمینه مشارکت برای مجموعه عوامل مدرسه فراهم می‌شود.

وی عنوان کرد: اجرای طرح تدبیر به پیشرفت متوازن مدارس کمک می‌کند و با ارج‌گذاری از تلاش و پیشرفت کوچک مدیران باعث تقویت خودباوری آنها می‌شود.

حکیم‌زاده ادامه داد: در این طرح هر مدرسه به فراخور امکانات و ظرفیت خود برنامه‌هایش را تنظیم می‌کند و با توجه به اینکه امکانات مدارس با یکدیگر متفاوت است، عدالت اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول