اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تهران

فرماندار دماوند:

شوراها نقش نظارتی خود را فراموش کرده‌اند/ باور جدی به واگذاری امور به شوراها در کشور وجود ندارد

فرماندار شهرستان دماوند گفت:‌ شوراها نقش نظارتی خود را فراموش کرده‌اند و باور جدی به واگذاری امور به شوراها در کشور وجود ندارد.

شوراها نقش نظارتی خود را فراموش کرده‌اند/ باور جدی به واگذاری امور به شوراها در کشور وجود ندارد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس استان تهران، ناصر محمودی‌فرد چهارشنبه‌شب در دوره آموزشی اعضای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه که در فرمانداری دماوند برگزار شد، اظهار کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون اساسی، تشکیل شوراها بود.

وی افزود: شورا نهادی برخاسته از اراده مردم بوده که قرار است در امور مردم مشارکت و تصمیم‌گیری کند و توسط خود مردم نیز انتخاب می‌شود.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: انتظار می‌رفت که نهاد شوراها به درستی پرورش پیدا کند و بتواند آنچه کشورهای توسعه‌یافته به‌عنوان مشارکت مردم در سرنوشت خودشان رقم می‌زنند، در ایران نیز شاهد آن باشیم.

محمودی‌فرد تصریح کرد: توجه ویژه‌ای در گذشته به حوزه آموزش شوراهای اسلامی نشده و بخشی از کارها ابتر مانده است؛ اما امروز مسأله شوراها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه شورای اسلامی یکی از نهادهایی است که حوزه تخصصی و کارشناسی خاصی ندارد، نیاز به آموزش قوانین و اصول و شرایط شهرداران، مصوبات و فرآیندهای اجرایی حاکم دارند.

فرماندار شهرستان دماوند افزود: در حوزه ریاست جمهوری یا مجلس خبرگان رهبری شرایط خاصی برای کاندیداتوری وجود دارد و تنها نهادی که شرایط خاصی برای آن وجود ندارد، شوراها به عنوان جایگاه مردمی هستند؛ شوراها نهادی هستند که صرفاً مردمی تعریف شده‌اند و از درون مردم به عنوان رابط بین آنها و حاکمیت و نیز نیروهای تصدی‌گری به امور رسیدگی می‌کنند.

محمودی‌فرد ادامه داد: هدف از تشکیل شوراها، دخالت مردم در سرنوشت خود از صدر تا ذیل حوزه تصمیم‌گیری‌ها بوده و در این راستا شاهد هستیم که مردم در انتخاب رهبری تا دهیار یک روستا نقش ایفا می‌کنند؛ نقش مردم در این حوزه تعیین‌کننده است.

وی با بیان اینکه شوراها نقش تصدی‌گری دولت در حوزه اجرایی را کاهش می‌دهند، تأکید کرد: دولت باید کاری کند که حوزه‌های اجرایی به بخش مردمی محول شود و یکی از این جایگاه‌ها، شوراها به حساب می‌آیند.

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به مشکلات موجود در این حوزه گفت: امروز هنوز در پیچ و خم این موضوع هستیم که باور جدی به بحث واگذاری امور به شوراها در کشور وجود ندارد و باید دنبال کاهش تصدی‌گری و تسهیل‌گری در انجام کارها باشیم.

محمودی‌فرد با بیان اینکه شوراها نقش نظارتی دارند، تصریح کرد: یکی از آسیب‌های شوراها در بخش‌هایی بوده که هم‌عرض شهرداران در حوزه اجرایی حرکت کردند؛ شوراها عموماً جای نقش نظارتی و حساب‌کشی از شهرداران و هدایت آنها در فرآیند اجرایی، جای شهرداران نشستند و نقش نظارتی خود را فراموش کرده‌اند.

وی اضافه کرد: اهداف مختلفی در شوراها دنبال می‌شود که یکی از آنها این است که شهری با محیط‌زیست و فضای سبز همراه با توسعه عمرانی ساخته شود تا آسایش و آرامش مردم فراهم شود.

انتهای پیام/67015/م30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول