اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

از ایده تا اختراع/

بازیگران عرصه اقتصاد مقاومتی بدون حامی/ ثبت نخستین اختراع در 16 سالگی

رسا میرزا آقاسی جوان عاشق ریاضی و مخترع خوش‌فکر تبریزی در 16 سالگی اولین اختراع خود را به ثبت رسانده و در حال حاضر دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران است.

بازیگران عرصه اقتصاد مقاومتی بدون حامی/ ثبت نخستین اختراع در 16 سالگی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،وقتی نام رشته ریاضی به میان می‌آید، دانش‌آموزانی که دل خوشی از درس ریاضی ندارند به اکراه در مورد آن حرف می‌‌زنند و خیلی وقت‌ها هم حرف زدن در مورد رشته ریاضی اصلاً برایشان خوشایند نیست.

اما بر خلاف آنها  دانش‌آموزانی نیز هستند که عشق ریاضی بوده و برای پیشرفت در درس و رسیدن به اوج آمال و آرزوهایشان به سراغ رشته ریاضی می‌روند و تمام آن چیزی را که دوست دارند در رشته ریاضی می‌یابند.

رسا میرزاآقاسی یکی از همان دانش‌آموزانی است که رشته ریاضی را با تمام وجود و با عشق و علاقه ستودنی برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده است.

آن چنان که خودش می‌گوید، از همان ابتدا علاقه شدیدی به درس ریاضیات داشت و از این رو با هدف ادامه تحصیل در رشته ریاضی در دبیرستان و سپس در دانشگاه نیز گرایش ریاضی‌را انتخاب کرد.

علاقه به تحصیل در رشته ریاضی او را به سمت ریاضی کشاند و زمانی که دانش‌آموز سال اول دبیرستان بود  در تست‌های سنجش خلاقیت نتایج بسیار خوبی کسب کرد و همین موضوع سبب شد تا دایره مطالعات و تحقیقات خود را گسترش داده و به دنبال ابداع و اختراع برود.

وقتی او گام‌های اولیه را برای اختراع و اکتشاف طی می‌کرد به دنبال مطالعه کتاب‌های ایده‌پردازی و خلاقیت می‌رود چون در صدد بود ایده‌‌ها و طرح‌های جدیدی را به نام خود ثبت کند به همین منظور کتاب‌های زیادی را در مورد ایده‌پردازی و خلاقیت مطالعه کرد.

همچنین در همان سال اول دبیرستان آشنایی خوبی با ریاضیات مقدماتی دانشگاهی و فیزیک و شیمی عمومی دانشگاهی کسب کرده و سپس به دنبال آن یادگیری نرم‌افزارهای طراحی شبیه‌سازی را فراگرفته است.

مخترع جوان و خوش‌فکر تبریزی در حال حاضر دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی تهران است.

رسا میرزاآقاسی، جوان مخترع تبریزی که متولد سال 76 تبریز بوده و به عنوان جوان‌ترین مخترع استان در سن 16 سالگی اولین اختراع خود را به ثبت رسانده است،در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از روند گام به گام  خود در طرح‌ها و اختراعاتش سخن گفت.

وی گفت: در زمان تحصیل با جشنواره خوارزمی آشنا شدم و در اثر مطالعه و تحقیقاتی که انجام داده بودم، می‌دانستم نگهداری ویال‌های انسولین با مشکلاتی همراه است همین موضوع سبب شد تا شروع به تحقیق درباره روش‌های بهینه‌تر و بهتر نگهداری دارو کنم.

میرزا آقاسی افرود: ولی در انتها موفق نشدم در موعد مقرر نمونه اولیه دستگاه نگهداری انسولین را بسازم و همین سبب شد که به جشنواره نرسم البته مراحل داوری با موفقیت و موافقت داوران به پایان رسید اما کمبود زمان و البته شروع دیرهنگام سبب شد تا نتوانم نمونه‌سازی را انجام دهم.

رسا میرزا آقاسی با وجود اینکه با همه تلاش‌های انجام داده خود نتوانسته بود در موعد مقرر نمونه اولیه دستگاه نگهداری انسولین را بسازد و به جشنواره برساند ولی با این حال هیچ‌وقت ناامید نشده و دست از تلاش برنداشت.

وی در مورد ثبت اختراع خود اظهار داشت: بعد از جشنواره با توجه به این که طرح من در هیچ جای دیگری از جهان مطرح نشده بود، یکی از داوران جشنواره به من پیشنهاد داد به دنبال ثبت آن باشم و بعد از مشورت با وی وارد پروسه ثبت اختراع شدم.

به این ترتیب بود که مخترع جوان تبریزی توانست اولین اختراع خود را در سال ۹۲ با عنوان «خنک نگهدارنده نیتروژنی داروها» به ثبت برساند.

وی در این خصوص گفت: پروسه ثبت اختراع بسیار دشوارتر و علمی‌تر از جشنواره بود به همین دلیل در مجموع پس از دوسال تحقیق و بررسی توانستم اولین اختراع خود را در سال ۹۲ با عنوان خنک نگهدارنده نیتروژنی داروها به ثبت برسانم.

میرزا آقاسی افزود: پس از ثبت اولین اختراع توانستم تائیدیه علمی اختراع را نیز از سازمان  پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اخذ کنم که در آن زمان جوان‌ترین مخترع استان محسوب می‌شدم.

وی خاطرنشان کرد: خنک نگهدارنده نیتروژنی داروها توانایی کاهش دما تا منفی ۱۸۰ درجه سانتیگراد را در مدت زمانی بسیار کوتاه داراست و این باعث می‌شود که علاوه بر دارو در انتقال اعضا نیز بسیار کاربردی باشد. 

کارهای تحقیقاتی این مخترع جوان با توجه به اینکه خود را برای امتحانات نهایی و کنکور آماده می‌کرد با وقفه‌ای 2 ساله مواجه شد و پس از آن وی دوباره با پایان یافتن کنکور پروسه دومین ثبت اختراع خود را با عنوان سیستم جلوگیری از آتش‌گیری سوخت‌های مایع آغاز کرد و در سال ۹۴ بعد از اخذ تائیدیه علمی توانست این اختراع جدید را نیز به نام خود ثبت کند.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ده‌ها هزار نفر در اثر آتش‌سوزی خودروها جان خود را از دست می‌دهند، اظهار داشت: اختراع دوم می‌تواند جلوی تمام این آتش‌سوزی‌ها را برای همیشه بگیرد.

اختراع سوم رسا میرزا آقاسی یک کار گروهی بود که با عنوان «دستگاه انجام تست‌های یورو داینامیک»  با مشارکت و همراهی مهندس مهدی نیک‌فلاح و دکتر ابوالقاسم نیک‌فلاح انجام شد.

بنا به گفته وی تست‌های یورو داینامیک تست‌هایی هستند که در اورولوژی جهت شناسایی بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌روند. تولید این دستگاه در انحصار چند کشور اروپایی و آمریکایی است و به همین دلیل قیمت آن بسیار بالاست.

میرزا آقاسی تصریح کرد: اختراع دستگاه انجام تست‌های یورو داینامیک علاوه بر بومی‌سازی کامل این فناوری دارای بسیاری از بهینه‌ساز‌ها و بهبود در عملکرد است.

وی افزود: از مهم‌ترین آنها قابلیت حمل و کاهش ابعاد آن به اندازه بسیار قابل توجه است همچنین یکی از امکانات بی‌نظیر آن تشخیص خودکار بیماری‌هاست که سبب می‌شود تا خطای انسانی در آن بسیار کاهش یابد. این اختراع در مراحل نهایی تجاری‌سازی است.

این اختراع در سال۹۵ ثبت شده است و دارای تائیدیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

نخبه تبریزی در ادامه در خصوص چهارمین اختراع خود خاطرنشان کرد: در ادامه فعالیت‌ها و تحقیقات خود در دانشگاه با پردازش تصویر و یادگیری ماشین بیشتر آشنا شدم و این موضوع سبب شد که اختراع چهارم خود را که از این 2 موضوع بسیار بهره می‌جوید در سال ۹۵ با عنوان  «مبدل سطوح به سطوح تعاملی با استفاده از سنسور شتاب سنج و پردازش تصویر» که آن را به اختصار دستگاه تعاملی هوشمند می‌نامم به ثبت برسانم.

وی در مورد کاربردهای اختراع خود گفت: این اختراع سبب انقلابی در ورود اطلاعات به رایانه‌ها همچنین آموزش و تبلیغات خواهد شد.

این دستگاه قادر است تا تمام سطوح را بدون توجه به اندازه به سطوح لمسی و تعاملی تبدیل کند، از کاربردهای آن می‌توان هوشمندسازی مدارس و دانشگاه‌ها نام برد که می‌توانیم با کسری از هزینه فعلی با کیفیتی استثنایی این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: این اختراع نیز تجاری‌سازی شده است و در حال تست نهایی قبل از ورود به بازار هستیم.

مخترع جوان تبریزی خبرهای خوشی نیز از اختراعات آینده خود برای ما دارد چنانچه می‌گوید:در حال حاضر بر روی 2 طرح دیگر نیز کار می‌کنم که ان‌شاءالله به زودی به ثبت خواهند رسید و اخبار مربوط به آن در رسانه‌ها درج می‌شود.

میرزا آقاسی،اختراع را بالاترین و با ارزش‌ترین تبلور دانش نظری در کاربرد آن ذکر کرد و افزود: تمام فعالیت علمی یا در راستای خلق ابزاری جدید یا به دنبال هموار ساختن مسیر منتهی به آن هستند.

وی درباره  فرآیند ثبت اختراع اظهار داشت: معمولا پروسه ثبت اختراع حدود ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشد البته زمان تحقیق و توسعه ایده و تبدیل آن به طرح وابسته به زحمت و تلاش فرد است و خارج از زمان فوق است.

دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: برخلاف باور بسیاری برای ثبت اختراع نباید هیچ نمونه مشابهی از طرح در هیچ جای دیگری از جهان موجود باشد بنابراین اختراع صرفاً به آنچه تازگی در سطح جهانی و قابلیت ساخت داشته باشد، گفته می‌شود به طور کلی ثبت اختراع سبب ایجاد یک مالکیت برای طرح و انحصار استفاده از آن می‌شود.

وی نیز همانند بسیاری از نخبگان و جوانان دانشمند این مرز و بوم انتظار حمایت‌های بیشتری را از کابینه دولت دوازدهم داشته و می‌گوید: متاسفانه میزان حمایت به قدری ناچیز است که مخترعان معمولاً علاقه چندانی به استفاده از این حمایت‌های دولتی ندارند به طور کلی انتظار من از دولت جدید و وزارت علوم این است که بستری مناسب‌تر و بهتر ایجاد شود تا مخترعان به ادامه فعالیت علاقه‌مند شوند.

مخترع جوان تبریزی دانشگاهیان و نخبگان را اصلی‌ترین بازیگران و تاثیرگذاران اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: دانشگاهیان و نخبگان اصلی‌ترین بازیگران و تاثیرگذاران اقتصاد مقاومتی هستند اما متاسفانه حتی کوچک‌ترین حمایت‌ها مستلزم صرف زمان بسیاری است هر دو طرح تجازی‌سازی شده بنده از طرف بخش خصوصی بوده و هیچ حمایتی در حال حاضر نشده است.

وی در پایان در کمال ادب و احترام تمام تشکر و قدردانی‌ها را به خانواده و مادرش تقدیم کرد و گفت: از خانواده به ویژه مادرم و تمام افرادی که در این پروسه مرا یاری کرده‌اند از صمیم قلب تشکر می‌کنم.

نگارنده: معصومه درخشان

انتهای پیام/60019 /40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول