اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

محاسبات هاشمی در جنگ

هاشمی: محاسبات دقیق و حساب شده ای در جریان است تا انشاالله موقعی به صورت جدی دست به کار شویم که دوران جنگ را کوتاه کنیم.

محاسبات هاشمی در جنگ

رخدادهای 24 شهریور 63

چکیده:

  • امام خمینی: امروز مصالح اسلامی اقتضا می کند که همه با هم باشیم و هر روز نغمه ای برای تضعیف دولت، مجلس و شخصیت ها بلند نکنیم.

 

  • هاشمی: محاسبات دقیقی در جریان است تا با آغاز عملیات دوران جنگ را کوتاه کنیم.

 

  • مسافران بوئینگ ربوده شده ایران صبح امروز به تهران بازگشتند.

 

  • هیئت بلندپایه سوریه با دولت جمیل درباره سرنوشت جنگ 9 ساله لبنان دیدار و مذاکره کرد.

 

امام خمینی: اگر با هم نباشید شکست می خورید

حجت الاسلام عباس واعظ طبسی، استاندار و مسؤولان نهادهای استان خراسان، جمعی از طلاب و مدرسین حوزه علمیه مشهد و گروهی از خدام و کارکنان آستان قدس رضوی به مناسبت عید غدیر با امام خمینی دیدار کردند.

امام خمینی در این دیدار فرمودند: امروز که اسلام و جمهوری اسلامی در دست شما و ما و همه ملت ایران امانت است، اگر چنانچه خلاف بکنیم، خلاف مصالح جمهوری اسلامی بکنیم، خلاف مصالح اسلام بکنیم، به این امانت خیانت کردیم و در پیشگاه مقدس حق تعالی مجرم و خائن هستیم. خیانت همه اش این نیست که منافقین می کنند، آنها هم یک قسمش است. خیانت آن نیست که صدام می کند، آن هم یک قسمش است. آنهایی که در داخل با اسم های مختلف ضربه می خواهند بزنند به اسلام و با اسم امور مختلفه ای به حکومت اسلامی می خواهند ضربه بزنند، اینها هم خیانت کردند. گاهی خیانت اینها راه را باز می کند برای این که آنهایی که مثل صدام و منافقین هستند راهشان باز بشود و خیانت بالاتر را بکنند.

امام افزودند: مایی که می گوییم مسلمان هستیم، باید مصالح اسلام را در نظر بگیریم، نه مصالح شخصی خودمان را. باید ببینیم که امروز ضربه زدن به مجلس شورای اسلامی، ضربه زدن به شورای نگهبان، ضربه زدن به رئیس جمهور، ضربه زدن به دولت اسلامی، این می سازد با شیعه بودن با علی بن ابی طالب؟ آن بیست و چند سال برای مصالح اسلامی موافقت کرد، بچه هایش را به جنگ فرستاد. امروز مصالح اسلامی اقتضا می کند که همه ما با هم باشیم، هر روز یک نغمه ای بلند نکنیم برای تضعیف دولت، برای تضعیف مجلس، برای تضعیف شخصیت ها.

امام تاکید کردند: این شیاطین چه می گویند به این ملت ما؟ اینها سلطنت طلبند و می خواهند سلطنت را در این جا دوباره برگردانند یا بازی خورده اند از آنهایی که می خواهند این کشور را دوباره به باد بدهند و تحت سلطه آمریکا قرار بدهند؟ می فهمند اینها چه می کنند؟ اینهایی که هر کدام خودشان اگر حکومت یک محله باشند نمی توانند اداره کنند آن جا را، چطور به خودشان اجازه می دهند که یک دولتی که در عین همه گرفتاری هایی که الان دارد و از شرق و غرب به او فشار دارند می آورند، این مملکت را دارد اداره می کند و به خوبی هم اداره می کند، چطور اجازه می دهند به خودشان که نسبت به این جسارت کنند و هر روز یک صورت درست کنند. شمایی که نمی توانید یک شهر را اداره کنید، اگر نانوایی یک شهر را به شما بدهند نمی توانید اداره اش کنید، چطور می گویید که چرا دولت نمی دانم چه نکرده، چه نکرده؟ شما می فهمید که کار دولت چی هست و تاکنون چه کرده است؟ شما می دانید که کارهایی که دولت در این چند سال با همه این فشارها کرده، عمقش از کارهایی که در طول سلطنت فاسد پهلوی بوده است، بسیار بیشتر است،

امام در پایان تاکید کردند: با هم باشید، اگر با هم نباشید شکست می خورید، اگر شکست بخورید اسلام شکست می خورد، اگر خدای نخواسته در این نهضتی که شده است اسلام شکست بخورد دیگر سرش را تا سال های طولانی بلند نمی تواند بکند، برای این که ابرقدرت ها می فهمیدند اسلام قدرت دارد. شما این قدرت اسلام را حفظ کنید. از خدای تبارک و تعالی عاجزانه تقاضا می کنم که ما را بیدار کند، مسلمین را بیدار کند، حکومت هایی که در بلاد مسلمین هستند بیدارشان کند و ملت ما را پیروز کند و ارتش ما را پیروز کند و همه قوای مسلحه ما را با سعادت و سلامت پیروز کند و به همه و به همه ملت توفیق و سلامت وافر عنایت کند و همه ما خدمتگزار اسلام باشیم.(1)

 

هاشمی: ما بهترین شرایط را در جبهه ها از هر نظر داریم

تعدادی از رزمندگان بسیج و سپاه تابعه قرارگاه خاتم الانبیا و تعدادی از اعضای معاونت مهندسی وزارت سپاه با آیت الله هاشمی رفسنجانی نماینده امام در شورایعالی دفاع دیدار کردند.

آقای هاشمی در این دیدار گفت: مطمئن هستم که رزمندگان در طول جبهه ها منتظر لحظه موعود و دستور عملیات هستند و از خود می پرسند چرا آن لحظه موعود فرا نمی رسد. من به عنوان سخنگوی شورای عالی دفاع می گویم که دشمنان ما می خواهند دلیل آن را ضعف و عدم آمادگی قلمداد کنند حال آن که ما بهترین شرایط را در جبهه ها از هر نظر داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قدرت ما نیز هر روز بهتر شده است و هیچگونه نگرانی و مشکلی نداریم. محاسبات دقیق و حساب شده ای در جریان است تا انشاالله موقعی به صورت جدی دست به کار شویم که دوران جنگ را کوتاه کنیم و حتی الامکان شاهد از دست دادن نیروهای عزیزی چون شما رزمندگان و همینطور نیروهای انسانی عراق نباشیم.

نماینده امام در شورایعالی دفاع افزود: سیاست آمریکا در جنگ بر این مبتنی است که ایران در جنگ پیروز نشود چون برای عراق شانس پیروزی وجود ندارد. و تنها خطر برای آمریکا ایران است. آمریکا فکر می کند می تواند جلوی این پیروزی را بگیرد.گاهی نیز در تحلیل هایشان می گویند میان مسئولان جمهوری اسلامی اختلاف ایجاد شده است این حرفها نیز نشانه وحشت دشمن است.(2)

 

بازگشت مسافران هواپیمای ربوده شده ایران

باقیمانده مسافران هواپیمای بوئینگ 727 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که در جریان یک دزدی هوایی به بغداد برده شده بودند پس از 6 روز جلوگیری رژیم بعثی عراق از بازگشت آنان سرانجام بامداد امروز به کشورمان بازگشتند.

هواپیمای لبنانی حامل مسافران هواپیمای ربوده شده ساعت هفت صبح امروز در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست.گفتنی است این هواپیما روز شنبه 17 شهریور از مسیر بندرعباس به تهران با 123 مسافر و خدمه توسط ایادی استکبار جهانی ربوده شده و پس از توقف و سوختگیری در منامه پایتخت بحرین و قاهره پایتتخت مصر طبق یک توافق از پیش طراحی شده به بغداد برده شده بود. بر اساس این گزارش 52 تن از مسافران مزبور در یک فرصت مناسب در فرودگاه قاهره موفق شده بودند از دست هواپیماربایان فرار کنند.(3)

 

دیدار هیئت سوری در لبنان با جنبلاط و بری

هیئت میانجی گر سوری که در بیروت به سر می برد به منظور مذاکره پیرامون پایان دادن به جنگ داخلی 9 ساله لبنان امروز با ولید جنبلاط و نبیه بری ملاقات می کند.

رئیس هیئت سوری را سرلشکر علی ارسلان معاون رئیس ستاد ارتش سوریه بعهده دارد. این هیئت دیروز با نظامیان بلندپایه لبنان به ریاست میشل عون فرمانده ارتش ملاقات و گفت و گو کرد.گزارش ملاقات های هیئت سوری چند ساعت پس از حمله یک قایق توپدار اسرائیلی به سواحل بیروت منتشر شد. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس ارتش لبنان نیز به این حمله پاسخ داد. دیروز همچنین دروزی ها و فالانژها به مدت هفت ساعت مواضع یکدیگر را زیر آتش توپخانه گرفتند.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 24 شهریور 63، ص 3
2. کیهان، 24 شهریور 63، ص 3
3. اطلاعات، 24 شهریور 63، ص 2
4. کیهان، 24 شهریور 63، ص 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول