اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فارس گزارش می‎دهد

گرد غفلت و دود گردشگری غیرحرفه‎ای در چشم مناطق حفاظت‎شده و جنگلی کردکوی/ تخریب محیط زیست به‎بهانه گردشگری

یک فعال حوزه محیط‎زیست نابودی جنگل‎های ارزشمند هیرکانی را بسیار تلخ و تکان‎دهنده خواند و گفت: ورود گردشگران به مناطق جنگلی و حفاظت‎شده کردکوی فرایند پرشتابی به خود گرفته، این در حالی است که برخی به بهانه‎های گردشگری دست به هر کاری می‎زنند.

گرد غفلت و دود گردشگری غیرحرفه‎ای در چشم مناطق حفاظت‎شده و جنگلی کردکوی/ تخریب محیط زیست به‎بهانه گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از کردکوی، در بسیاری از کشورهای جهان منابع طبیعی پشتوانه اصلی رشد و توسعه اقتصادی به شمار می‌رود و از آن به‌عنوان بزرگترین سرمایه ملی یاد می‎شود.

با توجه به پیچیدگی و پیشرفت جوامع امروزی رشد روزافزون گردشگران در دنیا و آثار مخربی که گردشگران در محیط به جا می گذارند نیاز به کاهش این اثرات تخریبی بیش از بیش احساس می‎شود.

مناطق مختلف ایران از نظر مناظر طبیعی از پتانسیل‌های بالقوه‌ای برخوردارند که استان گلستان نیز به دلیل دارا بودن پدیده‌های طبیعی بکر و زیبا و وجود مناطق حفاظت‌شده ظرفیت و قابلیت‌های بسیاری دارد، از طرفی با رویکرد جدیدی که در خصوص طبیعت‎‌گردی و جذب گردشگر در کشورمان ایجاد شده به نظر می‎رسد باید ورود گردشگران و تورهای گردشگری طوری ساماندهی شوند که آسیبی به مناطق جنگلی و حفاظت‎شده وارد نشود.

* تخریب محیط زیست در سایه انفعال دستگاه‎های نظارتی

اگر چه گردشگری توسعه، رونق و آبادانی جوامع را به همراه دارد اما این نکته را هم نمی‎توان نادیده گرفت که گردشگری مانند یک چاقوی برنده عمل می‎کند و در صورتی که قانونمند نباشد و به‎طور صحیح مدیریت نشود خسارات جبران‎ناپذیری را به مناطق سرسبز، ییلاقی و جنگلی وارد می‎کند.

متأسفانه گاهی اوقات استفاده از روش‎های غیرکارشناسی برای توسعه و رونق گردشگری موجب فعالیت‎هایی همچون اتومبیلرانی یا موتورسواری آفرود خارج از جاده در مناطق حفاظت‎شده و جنگلی می‎شود.

در حالی که برخی از برگزارکنندگان این تورها با شعارهای محیط‎زیستی و با عنوان ‎حامیان محیط زیست وارد مناطق حفاظت‎شده می‎شوند اما در حقیقت با این اقدامات محیط‎زیست و طبیعت را زیر چرخ‎های آفرود له می‎کنند.

در اواخر مردادماه سال‎جاری بود که خبر برگزاری تور آفرود در منطقه حفاظت‌شده جهان‌نمای کردکوی همگان را شوکه کرد و موجی از انتقادات مردم به‌ویژه فعالان محیط زیست را در برداشت، اگر چه اداره محیط‎زیست کردکوی به‎عنوان دستگاه نظارتی از برگزاری تور آفرود بی‎اطلاع بود اما این برنامه با پیگیری خبرگزاری فارس استان گلستان و انتقاد دلسوزان محیط زیست لغو شد، در عین حال گزارشات مردمی و انتقاد فعالان محیط‎زیستی حاکی از آن است که در سایه انفعال دستگاه‎های نظارتی و فقدان برنامه جامع و اصولی گردشگری فعالیت‎های مخربی از این دست بعضاً به‎صورت چراغ خاموش انجام می‎شود.

*«مرزبان‎لنگه» کردکوی زیر چرخ‎ دوچرخه‎های کوهستان له می‎شود

یک فعال حوزه محیط‎زیست و مدیرعامل کانون سبز تمیشه کردکوی که از فعالیت‎های مخرب زیست‎محیطی و برگزاری تور آفرود به‎ویژه دوچرخه کوهستان در مناطق جنگلی و حفاظت‎شده کردکوی گله‎مند است، اظهار کرد: از آنجایی که برخی از تورهای گردشگری نسبت به مسأله توسعه پایدار اطلاع کافی ندارند و تنها به فکر جمع‎آوری پول هستند اقدام به برگزاری آفرود و فعالیت‎های مشابه می‎کنند و به آسیب به محیط زیست، حیات وحش و مناطق بکر و دست‎نخورده و تبعات جبران‎ناپذیر آن بی‎تفاوت هستند.

معصومه کشاورز با تأکید بر اینکه باید ورود دوچرخه کوهستان در مناطق جنگلی و حفاظت‎شده کردکوی ممنوع شود، گفت، متأسفانه مدتی است که در مسیر «مرزبان‎لنگه» به سمت درازنو دوچرخه‎سواران و موتورسواران از تمام نقاط کشور وارد منطقه می‎شوند، این مسأله تا جایی پیشروی کرده که تیم کوهنوردی ما در طبیعت آرامش ندارد، دوچرخه‎‎سوارهای کوهستان به صورت چراغ‎خاموش و با سرعت بسیار در منطقه رکاب می‎زنند طوری که تمام رستنی‎ها و طبیعت بکر منطقه «مرزبان‎لنگه» کردکوی از بین رفته است.

وی ادامه متذکر شد: بنده با دوچرخه کوهستان مخالف نیستم اما اعتقاد دارم جای آن در منطقه جنگلی نیست، متأسفانه دوچرخه کوهستان طبیعت زیبا و بکر کردکوی را از بین برده و منطقه را تخریب کرده است، در حالی که این افراد می‎توانند در بسیاری از مکان‎های دیگر به‎راحتی تمرین کنند اما با ورود به مناطق جنگلی و طبیعت شهرستان کردکوی به آن آسیب وارد کردند.

مدیرعامل کانون سبز تمیشه کردکوی ادامه داد: در حالی که نابودی جنگل‎های ارزشمند هیرکانی بسیار تلخ و تکان‎دهنده است اما برخی به بهانه‎های گردشگری دست به هر کاری می‎زنند.

کشاورز بیان کرد: با وجود اینکه سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در دو سال اخیر برای ترویج صنعت توریسم تلاش می‎کند اما سهم جوامع محلی را در منطقه‎ای که می‎خواهد گردشگر وارد شود مشخص نکرده است.

*ضرورت ساماندهی ورود گردشگران به مناطق حفاظت‎شده و جنگلی/ ضرورت استفاده از مشارکت جوامع محلی

وی با تأکید بر اینکه حفاظت و نگه‎داری از جنگل‎ها و مناطق هیرکانی نیازمند عزم دولت و مردم است، خاطرنشان کرد: باید ورود گردشگران به مناطق حفاظت‎شده و جنگلی ساماندهی شود و متولی داشته باشد، متأسفانه هر تیم گردشگری و هر گروهی به طور چراغ خاموش وارد مناطق جنگلی و حفاظت‎شده کردکوی می‎شوند و به طبیعت بکر آن آسیب می‎زنند.

این فعال حوزه محیط‎زیست با بیان اینکه ورود گردشگران به مناطق جنگلی و حفاظت‎شده فرایندی پرشتاب و غیرقابل تصور به خود گرفته است، ابراز کرد: هر منطقه حفاظت‎شده یک گنجایشی دارد اما در حال حاضر ورود گردشگر در مناطق جنگلی و بکر کردکوی به حدی رسیده که از ظرفیت تعیین‎شده فراتر رفته است.

کشاورز بر تدوین برنامه مدیریتی تأکید کرد و یادآور شد: خشکسالی، گرمایش زمین، تخریب مراتع و جنگل به اندازه کافی در محیط زیست تاثیر می‎گذارند، از این رو برای حفاظت بیشتر از مناطق حفاظت‎شده و جنگل‎ها باید یک متولی تعیین شود و جوامع محلی که شناخت بیشتری نسبت به منطقه دارند در حفاظت از آن نقش پررنگ‎تری داشته باشند.

وی تأکید کرد: منطقه ما هیچ چیزی جز جنگل‎های هیرکانی ندارد، در صورتی که از بین برود علاوه‎بر گلستانی‎ها، مردم ایران هم آسیب می‎بینند، از این رو ضروری است مسؤولان توجه بیشتری به جنگل‎های هیرکانی و حفاظت از مناطق حفاظت‎شده داشته باشند.

مدیرعامل کانون سبز تمیشه کردکوی با بیان اینکه مسؤولان طوری برنامه‎ریزی کنند که ورود گردشگران و تورهای گردشگری به مناطق حفاظت‎شده و جنگل کردکوی قانونمند باشد و از افراد بومی در این راستا کمک بگیرند، تصریح کرد: نباید دنبال مقصر بگردیم، همه اعم از مردم و مسؤولان در قبال این نعمت‎های خدادادی وظیفه دارند و مسؤولند.

*ضرورت تدوین برنامه جامع مدیریت گردشگری

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این باره در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان، اظهار کرد: برای گردشگری و تفرج در طبیعت به‎ویژه در مناطق حفاظت‎شده و تحت مدیریت باید یک برنامه جامع مدیریت گردشگری جدای از طرح مدیریت مناطق تدوین شود تا براساس آن برنامه با توجه به توان اکولوژیک منطقه فعالیت‎های تفرجی و میزان ورود گردشگر مدیریت شوند تا به این ترتیب روی محیط بیولوژیک، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمترین اثر را داشته باشند.

مزدک دربیکی افزود: در صورتی که ورود تورهای گردشگری به مناطق حفاظت‎شده و روستاهای ییلاقی غیراستاندارد باشد علاوه‎بر تخریب و آلودگی، انباشت زباله و ... به محیط اجتماعی‎فرهنگی آن منطقه آسیب می‎زند، از طرفی لازمه گردشگری پایدار علاوه‎بر بحث محیط‎زیستی باید طوری باشد که به فرهنگ میزبان آسیب نزند و اقتصاد آن اقتصاد خرد محلی باشد و گردش مالی آن در همان منطقه اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به استفاده از توان جوامع محلی و مشارکت آنها در ساماندهی و جذب گردشگران، بیان کرد، اینکه جوامع محلی برای تورهای گردشگری وارد شده به مناطق حفاظت‎شده و ییلاقی مشارکت کنند خوب است مشروط به اینکه از زیرساخت فیزیکی، ساختمانی و دانش‎فنی برخوردار باشند.

عضو کمیسیون مناطق حفاظت‌شده اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) با بیان اینکه تدوین طرح جامع مدیریت گردشگری مانع هجوم بی‎ضابطه گردشگران به مناطق حفاظت‎شده می‎شود، یادآور شد، هر منطقه‎ای که فقدان طرح جامع مناطق و طرح جامع مدیریتی گردشگری پایدار باشد علاوه‎بر تخریب و آلودگی محیط زیست به ساختارهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه موردنظر نیز آسیب می‎زند.

دربیکی متذکر شد: اگرچه گردشگری در عرصه‎های طبیعی یا طبیعت‎گردی در ایران همانند دنیا در حال رشد است اما باید گفت مسیری که در این خصوص طی می‎شود به‎دلیل فقدان تجربه و دانش کافی درست، فنی و کارشناسی نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری تورهای مختلف و ماجراجویانه در استفاده از عرصه‎های طبیعی، اذعان کرد: تورهای مختلفی همچون آفرود که در این مناطق برگزار می‎شود در یک مسیر مستقیم نیست و مسابقات از این دست در مسیرهای پراکنده برگزار می‎شود، از این رو در صورتی که این نوع فعالیت‎ها کنترل‎شده نباشند بسیار مخرب است.

وی فرسایش و کوبیدگی شدید خاک و افزایش ریسک سیل‎خیزی، عدم رشد گیاه به‎دلیل کوبیدگی خاک، ایجاد آلودگی هوا و آلودگی شدید صوتی و به‎دنبال آن مزاحمت برای حیات وحش و مردم حاضر در طبیعت، از بین رفتن برخی از حیوانات را از جمله معایب مسابقات آفرود و امثال آن برشمرد و ادامه داد: براساس مطالعات انجام‎شده فرسایش خاک ناشی از فعالیت ماشین‎های آفروید بین یک هزار و تا یک هزار و 700 گرم بر سانتی‎مترمربع است که این میزان بسیار وحشتناک است.

دربیکی با تأکید بر اینکه برگزاری مسابقات آفرود در مناطق حفاظت‎شده کاملاً خلاف قانون است و به‎شدت موجب تخریب منطقه می‎شود، مطرح کرد: ما مخالف برگزاری مسابقات آفرود نیستیم اما معتقدیم این نوع فعالیت‎ها باید به‎صورت هدفمند، قانونمند و در خارج از مناطق حفاظت‎شده و مکان‎هایی که برای طبیعت آسیب‎زا است برگزار شود، برای این کار بهتر است دوستداران آفرود به کمک دستگاه‎هایی همچون محیط زیست، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و سایر دستگاه‎های متولی پیست مشخصی را برای برگزاری مسابقات آفرود در نظر بگیرند تا علاوه‎بر مدیریت پیامدهای آن در توسعه تورهای گردشگری آفرود نقش داشته باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توسعه گردشگری منطبق با اصول، ضوابط و مقررات از اهداف مناطق حفاظت‎شده است، ابراز کرد: باید مناطق حفاظت‎شده پهنه‎بندی شوند، ممکن است یک منطقه‎ای برای اقامت و اسب‎دوانی مناسب باشد و در منطقه‎ای دیگر ورود افراد ممنوع باشد.

به گزارش خبرنگار  فارس، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار، صرفاً با همایش و کنفرانس‎های متعدد و پرهزینه محقق نمی‎شود چراکه این مهم نیازمند دغدغه‎مندی، کار کارشناسی و برنامه‎‎ریزی دقیق و مناسب دستگاه‎های متولی است.

 از طرفی با توسعه گردشگری باید از توان و مشارکت مردم و جوامع محلی کمک گرفت تا با تزریق همت همگانی به رگ‎های عرصه‎های طبیعی و محیط زیست بتوان در راستای حفاظت و نگه‎داری از این نعمات خدادادی گام برداشت و از تخریب و نابودی آنها جلوگیری کرد و البته مسؤولان در کنار توسعه طبیعت‎گردی نباید نسبت به فرهنگ‎سازی و آگاه‎سازی گردشگران غافل شوند.

انتهای پیام/40/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول