پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸

دیدگاه  /  سیاست و امنیت

اکبر ولی زاده

طرح برندینگ و تصویرسازی ملی روسیه، رویکردها و دستاوردها

پرسش این نوشتار این است که تصویر و برندینگ ملی روسیه در دنیا چیست و جهت آن در همۀ نقاط دنیا به‌ویژه در غرب و محیط منطقه‌ای چگونه است؟

طرح برندینگ و تصویرسازی ملی روسیه، رویکردها و دستاوردها

چکیده

تصویر هر کشوری بنابر سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های داخلی و بین‌المللی آن کشور شکل می‌گیرد. مدیریت تصویر بین‌المللی امروزه از اصول اساسی کشورداری جدید و مبنای نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی ملت‌ها است و اولویت‌ها و ایده‌های ارزشی، هویتی و فرهنگی کشور مورد نظر را بین‌المللی کرده و ارزش دیداری- شنیداری آن را در بین مردم دیگر، افزایش می‌دهد. روسیه با تاریخ و هویتی چند هزار ساله مورد خوبی برای مطالعه در این زمینه است. پرسش این نوشتار این است که تصویر و برندینگ ملی روسیه در دنیا چیست و جهت آن در همۀ نقاط دنیا به‌ویژه در غرب و محیط منطقه‌ای چگونه است؟ این نوشتار با تشریح مفهوم برندینگ و تصویرسازی ملی، تصویر و برند روسیه را در دنیای امروز با تأکید بر غرب بررسی می‌کند. فرضیة اصلی این نوشتار این است که جدا از عبارت‌پردازی‌های بین‌المللی مقام‌های روسیه و طرح‌های میلیاردی ساخت برندینگ، تصویر این کشور در محیط پیرامونی و بین‌المللی تصویری منفی است که بخشی از آن بر مبنای کمپین تبلیغاتی شدید رسانه‌ای در غرب و بخشی دیگر بر مبنای دلایل تاریخی و رفتار سیاست‌مداران و نخبگان روسی است.

کلیدواژه ها: ادراک؛ برندینگ؛ تصویرسازی؛ روسیه؛ نظام بین‌الملل؛ پوتین

نویسنده:

اکبر ولی زاده: استادیار گروه مطالعات منطقه‌ای، دانشگاه تهران

دو فصلنامه مطالعات اوراسیای مرکزی - دوره 10، شماره 1، بهار و تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول